Tuesday, December 8, 2015

Siri bersama Ai Tee - 1

Di pejabat yang sibuk seperti biasa. Aku ke tempat Ai Tee menghantar kerja.

Sambil menunjukkan claim yang telah siap dan menerangkan serba sedikit benda yang aku bayar untuk bulan ini. Dia mengangguk dan bertanya beberapa soalan. Senior saya ini, soalan dia memang kamu kena tahu hujung pangkal cerita. Dia tanya dari atas, bawah semua tak boleh nak agak. 

Aku : Ai Tee, nanti you tolong approve i-core CASES ni.
Sambil dia terus membuka i-core-menyebabkan aku terpaksa tunggu dia approve, tetapi nanti sudah boleh terus print.

Ai Tee : I see ar, you ni tak independentlah.

Aku : (gelak sahaja. Dia ni out of nowhere punya soalan)

Ai Tee : Jangan gelak ya, I serius. 
Dalam fikiran aku, memang rasa kurang pun buat keputusan sendiri. Even nak bagi e-mel kepada sub-contractor pun kena rujuk dia dulu takut salah. Selalu kerja, memang bagi dekat dia sebelum keluar ke sub-con ke, ke engineer ke, CM ke, siapa-siapalah. Memang boleh rasalah kurang independent tu.

Aku : I dulu dengan senior I, pernah buat salah bagi e-mel dekat sub-con, terus dia marah I sampai semua benda kena go through dia dulu. So, kurang confident sikit. Lepas tu, takut sikitlah I nak buat keputusan apa-apa sekarang.

Ai Tee : Apa yang you takut? I kan ada. Sure I back-up you. (Sambil mencari-cari benda yang perlu diapprove dalam computer)
Aku dah rasa dah, dia maksudkan semua kerja aku memang akan refer ke dia. Biasanya, dia akan selesaikan kalau aku sangkut tak reti buat. Kalau aku buat sendiri benda tu, mesti ambil masa yang agak lama juga nak siap. Kalau pergi ke dia, cepat je. Sebab tu aku suka tanya dia. Haha.

Aku : You trust me that much ma? 

Dia : Kenapa you nak takut? You tengok Nina. I suka dia. (Dah selesai kerja dia nak approve tu)

Nina punya skill nak lawan sub-con memang aku kagum. Selamba dia marah QS tak datang Joint Measurement dengan dia dan tak ugut sub-con taknak bayar payment dia. Kagum betul. Aku? Huhu.

Aku : I pun suka tengok dia. (Tapi dalam hati, nak jadi macam dia macam susah je. Bestnya kalau ada keberanian macam tu.)

Ai Tee : You should learn from her.

Aku : Ok. I will.

Aku ambil benda yang dia dah sign dan balik tempat kerja aku. Lepas tu fikir panjang. Dan sangat panjang sampai stress. Dalam hati kira rasa macam dah bagus dah buat kerja, sebab boleh buat. Ada seorang lagi team aku ni, dia tak berapa pandai buat kerja. Asyik silap sahaja. Masa itu rasa diri dah hebatlah. Lepas tu, ada orang lain masuk team dan lagi hebat dari kau. Ha, ambil perasaan tu.  

Bila cakap dengan budak bilik, dia pun setuju yang senior suka kalau kita boleh buat kerja sendiri. Ya, aku pun memang suka kalau anak buah boleh buat kerja sendiri. Dah lama kot kerja. Tapi, aku dapat satu senior je dulu. Tak banyak pengalaman. Nadiah, kau boleh salahkan senior kau, atau persekitaran atau cari sahaja 1001 alasan, tetapi kalau kau tak nak berubah untuk jadi yang lebih baik. Memang tak boleh nak buat apa-apalah.  Do something. Choose to be good. Choose to be better. Bersyukur ada orang beritahu kekurangan kau, dan kau boleh perbaiki. Peringatan untuk diri sendiri. 

"Sesungguhnya ALLAH tidak akan merubah nasib sesebuah kaum melainkan kaum itu sendiri yang merubahnya" - Surah Ar-Rad (13:11)

Bos besar belanja. 

Ai Tee belanja chatime
Bila balik rumah petang tu, aku ternampak status instagram Vivy Yusof. Antara sebab aku kena kekalkan Ai Tee dalam hidup aku sekarang ni. Dia boleh korek kelemahan aku untuk aku perbaiki dan jadi lebih baik. Semoga aku ambil pusing sikit dan berubah. Minta doakan semuanya. Terima kasih. 




Love..

No comments: