Monday, August 2, 2021

Cinta Pertama

Selamat Hari Jadi Ayah. 

Terima kasih kerana membesarkan kami dengan ilmu agama yang cukup. ajar kami mengaji, solat, puasa. jadi manusia yang memberi dan yang selalu rapatkan saudara-mara kami dengan cara ayah. Walaupun tak selalu cakap, tapi mesti balik kampung bila raya sebab ada nenek lagi dan singgah Pahang setiap kali lepas raya sebab taknak Mak Ngah sekeluarga rasa jauh. 

Ayah yang terima saja anak dia seadanya. yang membenarkan semua kata-kata anaknya, mendengar tanpa ada judgement terhadap apa saja yang saya ceritakan. Apa saja. Kisah cinta tak jadi-jadi anak dia yang sorang ni. Lepas satu, satu. Dengar je tak jemu. 

Terlalu banyak sebenarnya jasa ayah dekat anak-anak dia. Walaupun ayah bukan jenis cakap untuk suruh kitorang buat, tapi contoh teladan yang baik untuk kami ikut. Saya tak pernah takut bawa balik buku report walaupun pernah mendapat tempat tercorot dalam kelas dan mendapat merah dalam peperiksaan. Tiada dalam ingatan saya emak atau ayah menyuruh kami belajar elok-elok. Mungkin ada, saya lupa tetapi kebebasan diberikan kepada kami untuk belajar. Berbanding dengan kawan saya yang takut membawa report card berwarna merah kepada ibu bapa mereka, saya tiada masalah itu. 

Ingatan pasal ayah orang yang saya bandingkan pastinya ayah Najwa. Semasa menghantar kami ke perhentian bas untuk pulang ke Sri Iskandar, ayah menghantar saya menaiki motor ke Klang dan meninggalkan saya sahaja. Di sana saya berjumpa dengan Najwa kerana ibu dan ayahnya turun ke rumah saudara mereka dia Shah Alam. Ibu dan ayah Najwa menunggu sehingga kami menaiki bas sambil melambai-lambai. Memang bukan ayah. Dengan tidak membandingkan, kadang-kadang saya gemar juga menunggu Nafisah jika menghantarnya ke KLIA. Tetapi most of the times, memang tinggal tepi je ar. Belajar je dengan orang sekeliling kau nak jadi macammana. 

Makam ayah ni dah tinggi, memang tak boleh ikut. Aku pernah termarah pak Lang sebab ayah kata nak buatkan rumah untuk dia dan masa tu ayah banyak kerja. Nampak macam tak sempat siap. Aku kata bagitau pak Lang ar. Mana ayah nak. Aku tak tau nana datang keberanian entah. Aku cakap dengan Pak Lang minta tangguh dulu keluar dari rumah sewa. Pak Lang kata dia dah janji dengan owner. Aku punya geram masa tu sampai nangis. Aku kata dengan ayah bagitau lah Pak Lang ayah tak sempat. Tapi, ayah rileks je. Takpe, sempat ni. Tak tau ar camne ayah pulun. Siap juga. Jenis memang tak berkira dengan orang. Walaupun macam-macam dah kena dengan orang. Mamat kata, masa kerja dengan ayah, ramai je orang tak bayar bila dah siap kerja dan ayah tak minta. Sama maca duit sewa rumah juga. Kalau orang tu kata nak bayar lambat pun, ayah okay je. Aku minta naikkan sewa pun ayah taknak. Ayah kata, dia jaga rumah cantik. Kemas je setiap kali ayah datang ambil duit sewa. 

Jenis memang mudahkan orang. Dan Alhamdulillah Allah mudahkan banyak juga urusan ayah. Ayah memang takde saving nak besarkan anak-anak. Tapi, duit tu ada je. Hasilnya besarlah masing-masing dengan jayanya. 

Aku selalu doa dapat jumpa mak dengan ayah dengan keluarga aku kat syurga nanti. Walaupun maqam ayah ni tinggi betul nak kejar, Allah Maha Pemurah lagi Penyayang terhadap hamba-hamba Dia. Doalah senjata yang aku ada di samping buat amal yang sikit-sikit tapi konsisten. I love you ayah. Terima kasih untuk semuanya. Syurga Firdauslah tempat mak dan ayah kelak. 

Raya di rumah jiran


Imam kami

Hazwani


Rindu nak bawa diorang

Percutian tenang

Love

Masa tunang anak pokteh

Nak pergi Melaka balik hari

Anniversary ke-40

Anak mak ayah

Khutbah Raya 2021

Raya

Kesayangan.. 

Love..

No comments: