Wednesday, August 4, 2021

Hari Jadi Nenek Rammelah

Minggu lepas, sambutan hari jadi norma baru telah diadakan bersempena dengan tarikh kelahiran nenek Rammelah pada 21 Julai 2021 yang ke-76. Perjumpaan kali ini agak ramai penyertaan dari keluarga Pak Amjah. Semua adik-beradik mak masuk dalam sambutan tu. Start bagi ucapan sorang-sorang dari Pak Long ke Pak Busu memberi ucapan. Sedihnya tak boleh jumpa untuk peluk-peluk. Kalau aku pun dah rasa kurang kasih-sayang tu, macammanalah perasaan nenek-nenek ni. Semoga Allah angkat virus ni dengan cepat dan kita boleh bersama-sama dengan keluarga dan orang yang kita sayang.

Mekna, mestilah ada invitation

Mujur ada Maryam kat kampung teman nenek dan tinggal kat situ. Perancangan Allah memang hebat. Mamat pernah kata, lepas Alin pindah, dia nak duduk jaga nenek. Sebelum Alin pindah, Maryam dah duduk dengan nenek sebab semua orang kena belajar online. Dia kena share dengan Mashitoh bilik, so untuk tenang-tenang, dia duduk rumah nenek. Perancangan Allah, Alin pun lepas tu dah boleh pindah. Jadi, nenek pun puasa ada orang teman sekali dekat rumah nak sahur dan buka. Last year, Rahman teman nenek buka dan solat terawih. Sekarang dah ada Maryam. Untuk occassion ni, aku minta tolong Maryam beli kek untuk meraikan. Minta beli dua potong je. Tapi, tengok ada kek lain dan siap ada belon-belon sekali. Comel je Maryam ni. Moga nenek gembira. 

Comel je siap ada belon-belon

Birthday girl

Ucapan hari jadi menjadi sentimental dari seorang ke seorang. Semua orang pun bersyukur nenek masuk dalam family. Nenek taknak ada anak sebab nanti takut orang kata dia lebihkan anak sendiri pula. Allah. Besarnya pengorbanan nenek. Aku rasa antara sebab nenek taknak robohkan rumah depan walaupun aku dah pujuk macam-macam sebab nenek rasa tu bukan rumah dia kot. Dia taknak pandai-pandai ubah rumah orang. Nafisah pun masuk dalam ucapan dan menangis juga sebab dia pernah duduk dengan nenek lepas atok meninggal. Dia pun tak tahu siapa yang suruh dia pindah. Alhamdulillah, jadi manusia. Hehe. 

Nenek ni pandai masak. Untunglah siapa-siapa yang duduk sekolah asrama dan nak balik asrama dari rumah nenek, memang dapat sambal ikan bilis nenek. Aku pun pernah dapat masa duduk kat UiTM Sri Iskandar ada sekali tu balik kampung. Memang bestlah makan dengan roti. Selain tu, nenek pandai buat tapai yang sedap dan wajik. Semua tu aku kurang sikit sebab manis. Tapi, orang lain memang cari tu semua time kenduri atau masa raya. 

Kenangan aku dengan nenek biasa je. Aku dulu duduk kampung, tapi duduk rumah nenek Saabah. Tak tau siapa yang suruh aku, tapi hari Jumaat aku bawa motor atok pergi rumah nenek. Nenek tengah buat kerja kat dapur. Tok Man tengah baca buku kat kerusi tu. Aku borak je ar dengan nenek. Kadang-kadang minum petang sekali. Pastu masa tu, Pak Busu cerita masa bila entah. Aku pun lupa. Masa aku kat Sri Iskandar, pernah sekali lepas telefon nenek Saabah, duit syiling ada lebih, so aku pun telefon nenek Rammelah. Borak-borak tanya khabar, tanya makan sebab nak habiskan duit je. Masa tu Tok Man dah mula sakit. Mana tau, Pak Busu cerita yang waktu tu, rumah tengah tegang, atok marah-marah nenek sebab sakitkan? Faham je. Aku pernah tengok nenek Saabah jaga Tok Bujang. Doa janganlah aku sakit dan menyusahkan orang dan juga orang keliling sakit juga. Lagi-lagi mak dengan ayah. Sabar tak tinggi. Sambung cerita Pak Busu, kira macam aku call tu, nenek boleh tenang sikitlah. Alhamdulillah.

Aku ada dua kenangan pergi jauh dengan nenek naik kapal terbang. Satu pergi Miri masa melawat sekolah Fisha dan lagi sekali pergi Bangkok masa Ija anak Pak Amjah kawen. 

Selepas semua orang memberi ucapan, kami menyanyikan lagu Allah selamatkan kamu, mak Ina ada buat slide untuk nenek. Tengok gambar-gambar lama masa arwah atok ada lagi, Allah. Cepatnya masa dan mereka semakin tua. Termasuk diri ko sendiri yer. Nenek pada umur 76 memang beribadah je. Solat awal waktu, bangun malam, puasa selalu dan memang kaya dan pemurah. Semoga aku pun nanti pada pertambahan umur itu bertambah amal. Aku doakan nenek kuat, sentiasa sihat, gembira sebab dah banyak gembirakan dan berkorban untuk orang lain, dimakbulkan semua impian dan doa-doa nenek dan masuk syurga sekali nanti. Kat syurga nanti takyah masak-masak, kita order je nek sambil borak-borak dan jalan-jalan cari sedara-mara kat syurga. 



Sayang semua

Love..

No comments: