Thursday, December 24, 2020

Tiga Hari Dua Malam

Hujung Ahad yang lepas, Daus telefon. Seperti biasa, bila tiba-tiba telefon, maka pasti nak minta tolong. Kitorang sangatlah jarang telefon untuk bertanya khabar sahaja. Lagi-lagi masa pelik seperti jam 10.30 malam. Biasa nak tengok Anaqi, dalam pukul 8 malam dah call dah. 

Daus nak outstation ke Johor hari Khamis dan Jumaat. Dia minta tolong teman Aida. Aku, okay je. Lebih 10 minit je dari Putrajaya ke ofis aku. Minggu tu pulak, aku work from home. So, lagi bolehlah duduk situ. 

Hari Rabu, lepas kerja aku drive pergi sana terus. Ada Mina yang dah sampai dulu. Saja je memeriahkan majlis. Aida dah siap-siap beli nasi. Orang kerja ni, takyah susah-susah nak masak. Beli je. Malam tu, aku dok borak dengan Mina sampai tertidur. Sampai dia cakap sorang-sorang. Haha. Penangan senang tidur. 

Esoknya, aku jagalah budak comel ni. Sejenis memang tidur panctual setengah jam je. Tak lebih. Batuk sikit, terus jaga mata bulat. Minum susu okay banyak. Makan nasi instant je. Hari pertama okay lagi. Bila nak tidur, dia nak kena dukung. Nak tidur kat bahu kita. Bila dah lelap, aku letak bawah, dan tepuk-tepuk dia, dia sambung tidur. Hari kedua, agaknya hidung lagi tak selesa, memang nak tidur je kat bahu. Tiga kali juga cuba letak bawah, memang jaga terus taknak tidur. 

Hari pertama, okay lagi letak bawah 

Memang sepah

Makan nasi atas ni baru tak gerak banyak

Alang boleh buat kerja

Hari kedua, tukar tempat makan sebab nangis je


Dah nak kat bahu je

Masa mandi

Dah mandi petang. Yeay.. Tunggu mama balik 

Hari Khamis tu, kira okaylah boleh buat kerja juga sikit-sikit. Masuk hari kedua, takleh. Dia nak dukung dan attention je. Tak sihatkan? Ai Tee pula ada nak barang, dari pagi aku tak send out email sebab takleh nak pisah dengan Anaqi. Masuk pukul 12, Aida balik sebab lunch dia lama sampai pukul 2.30pm. Aku pun masuk bilik dan buat kerja. Aku tekan je send, tak keluar pula dari outbox. Aku kena delete email dalam inbox, baru boleh keluar. Tengah-tengah delete, Ai Tee telefon. Memang ngam-ngam ar.. Lepas Aida pergi kerja tu, kerja takde yang urgent. So, aku layan Anaqi je ar. Memang masa budak tengah tak sihat ni, nak berkepit je. 

Dapatlah pengalaman dua hari jaga anak. Mandikan pukul 8 pagi dan 6 petang, bagi makan pukul 10 pagi dengan 5 petang, tidurkan selalu kalau boleh supaya ko boleh buat kerja, tapi peratusan dia tipis yer (serius tak boleh buat apa-apa), bagi susu dan selalu borak-borak dan pasang zikir bagi tenang sikit. Acik Oya ada sekali datang rumah aku, lipatkan baju kitorang. Aku ingat nak tolong lipat baju gak ar. Ada sebakul tak lipat. Tapi, serius wei tak sempat. Memang menghadap Anaqi je. Jadi, aku faham je kalau baju-baju tak lipat dan rumah tu ada baby. Tak sempat. 

Bila Allah bagi peluang jadi mak instant dua hari ni, syukur sangat. Oleh sebab belum ada rezeki lagi anak sendiri, kita jagalah anak adik-beradik ni macam anak sendiri. Yang salah, tegur dan yang betul bagitau. Aku doakan semoga Kak Mina, Kak Cik, Kak Fisha, Fikri dan aku diberikan rezeki anak sendiri di masa hadapan. InsyaAllah. Sayang semua anak buah kesayangan Alang kerana Allah. 

Love..

No comments: