Wednesday, December 2, 2020

Hectic Life - Feel Blessed

Lately busy entah apa-apa. Kerja banyak tu juga. Settle satu kerja, datang lagi satu kerja, settlekan kerja tu, datang lagi kerja lain. Despite of it, syukur masih kerja, gaji tak kena potong, allowance pun boleh claim, sihat, cukup makan, ada keluarga, kawan-kawan, rumah ada, kereta okay dan terlalu banyak lagi nikmat yang Allah bagi yang aku kena syukuri.

Berita baru, officially break-up dengan Syam. Selagi aku rasa something bila aku cerita pasal dia, aku masih tak move-on. Aku terbaca benda ni dekat twitter. And yup, aku masih belum move-on. Dah lama tak contact dia selepas aku minta dia confirmation status of our relationship October lepas. First time aku tanya dia pasal relationship ni May lepas, dia kata, dia enjoy hidup sorang-sorang. Takde fikir komitmen kat orang lain. Ada kerja ke tak, takyah fikir bini. Masa tu dia risau kontrak dia tak sambung hujung June nanti. Orang kerja gigih-gigih macam dia pun takut kontrak tak sambung. Gedik sangat. Haha. Aku pula kata okay. Memandangkan aku takde siapa-siapa lagi dan aku tak ambik hak siapa-siapa, no harm aku nak go on with this relationship yang tak bernama ni. Pernah kata dengan Khairul, nak keluar dengan kawan dia sebab nak kenal, bagi aku keluar lima kali dengan budak tu, aku boleh decide nak teruskan atau tak hubungan tu. Dengan Syam, dah lebih lima kali kot keluar. So, kata-kata tu tak valid sebab aku masih proceed je. Aku bahagia je keluar dengan dia dan text dia every week walaupun hujung minggu kitorang tak text (mutual agreement mana entah, weekend memang masing-masing buat hal sendiri). 

Aku ingat aku kuat untuk teruskan hubungan ni dan dalam hati sedikit berharap, mungkin aku boleh jadi alasan untuk dia fikir kawen nanti. Mengharap dari orang tukan sakit? Walhal dia ada banyak sebab dia bukan a good father to my future kids but ada juga banyak sebab dia akan jadi a good father to my future kids. *Please kill me* Lol. Ada sekali aku borak dengan Deekay pasal relationship, dia kata keluar berdua nikan haram. Masa tu kitorang borak pasal aku keluar dengan Emir. Bila aku cerita dengan Alin pasal aku keluar dengan Syam, dia kata this is not me. Aku okay je. Akukan boleh je ikut siapa-siapa walaupun it's not me. As long as orang tu happy dan dalam kes ni, lebih kepada aku yang happy. Alhamdulillah, biasanya Allah masih jaga aku berkat doa mak ayah dan orang keliling. Pada masa keluar sekali, aku doa juga ditunjukkan jalan kepada hubungan ini. Kalau baik, tunjukkan, kalau tak baik pun tunjukkan. Jawapan kepada doa aku ni adalah, Allah hadirkan rasa yang aku macam tak boleh pergi dengan hubungan tak bernama ni. Aku bahagia, tapi sampai bila? Dan aku minta putus. Good thing about it, aku minta putus gais. Aku yang minta. Kira adalah history aku minta putus dengan orang. Haha. Aku harap sangat dia hantar kad kawen supaya aku boleh move-on cepat sikit. Senang aku nak lupa kalau tau dia dah ada orang. Laju je aku tegur dia nanti kat site. Ye ar, aku kan biasanya boleh je beramah-mesra dengan laki orang ni (within batas yer). Ni dia single-mingle je sorang-sorang kat site tu, membazir betul. Faezah pernah kata dia dah ada lain tu. Biasanya aku dengar je kata orang ni. Tapi, bila sampai bab Syam, susah pula. Lebih dengar kata hati sendiri. Kata hati ni pula, kadang-kadang tak ikut akal. Pelik sungguh. Bukan lama pun kenal dia ni. Macammanalah yang cerai dah kahwin tu nak lupa? Mesti susah juga. Aku ni pun dah cukup susah nak lupakan pakcik tu. Semoga tenang-tenanglah semua. Marilah maju ke hadapan yang lebih cemerlang, gemilang dan terbilang. Gitu.

Aku minta gais.. 


Berbalik cerita kerja. Ada sekali tu aku datang pejabat, Alice panggil. Sepatutnya turn group kami Work From Home (wfh), tapi aku ni lama sikit kat rumah tu, jadi lemau. So, minggu aku wfh tu, hari Selasa dengan Khamis aku masuk juga pejabat. Nak printing, run signature dan buat kerja guna monitor yang besar selain bertukar angin dan malas nak masak since kalau kat rumah, aku kena masak sendiri. Berbalik kepada cerita Alice, dia panggil aku nak ajak jumpa Eric. Director kat C&C. Aku ikut je, pastu aku tanyalah kenapa? 

Alice : We want to promote you, but Eric don't know you. 
Aku : (Gelak je)
Alice : Gelak pula dia. Boss don't know you, its your fault. 

Ya ya. Memang salah aku. Aku mana pandai nak say hi ke bos kalau jumpa dalam lif, nak pergi kenal-kenalkan diri ke bos, nak tunjuk kat bos aku buat kerja, balik lewat malam ke. Aku lebih rela masuk toilet bila balik lewat tu terserempak sama dengan bos dia pun nak balik. Malas nak borak dalam lif sekali. Memang bukan aku ar nak kipas-kipas tu. Buat kerja sendiri pun tak cukup waktu, ni kan nak buat PR dengan bos-bos. Memang taklah. 

Sampai dekat tempat Eric, kami tunggu sekejap sebab ada Ng Chian Nan kat dalam tu. Lepas dia keluar, kami pun masuk.

Alice : Eric, this is Nadiah
Eric : Ooo (Dia turunkan mask dia, aku pun turunkanlah mask aku). I heard that you take care of Chan Sow Lin while Ai Tee on maternity leave, so nak belanja you makan. 
Aku : (Senyum je ar. Sebab dah tau reason kena bawa jumpa tu. Lepas tu Alice keluar, aku pun ikut.)
Alice : We try firstlah. Don't know berjaya atau tidak. 
Aku : Okay. I thought you nak promote I pergi project Australia.
Alice : (Dia gelak je)
Cuba nasib gais.

Finally, Alice yang belanja

Aku taknak sebenarnya jadi Assistant Manager (AM) ni. Walaupun kerja dah macam AM juga. Aku tak berapa pandai lead, nak ajar orang, nak buat keputusan lagi (nak lead diri sendiri pun ke laut). Entahlah. Bila fikir-fikir balik, sampai bila nak jadi senior je? Orang batch aku ada dah jadi Manager dah. Tapi, aku bukan achiever macam tu. Aku nak hidup tenang-tenang je. Tapi, kerja sekarang pun tak tenang juga. Balik masih lewat lagi. Aku nak balik sharp pukul 6 atau paling lewat pun sebelum pukul 7 dah dalam kereta. Nak buat kerja dan siap. Sekarang kerja banyak, tapi banyak juga tak siap. Yang aku boleh nampak sebab dekat Ai Tee je banyak kali kena re-do. Dulu masa Ai Tee maternity, dengan Alice memang cepat je kerja tu jalan. Kerja banyak, tapi aku rileks je buat dan boleh balik awal. Masa tulah tengah galak jumpa Syam. Aku balik awal kot. Sebab dia nak balik Banting lepas kitorang keluar makan. Mula-mula keluar makan time dia tidur kat KL je. Pastu, ada juga time dia tak tidur KL pun kami keluar. Argh, bila nak habis citer pasal kau ni? Sabar Nadiah. Time will heal.

Sekarang Ai Tee dah linient sikit. Kau kena pandai explain dan dia boleh terima. Walaupun selalu buat ayat "Jangan manja-manja dengan I ya." bila aku buat salah dan senyum je. Ye ar, kau buat salah je. Bukan apa-apa pun. Kan boleh betulkan? Tapi, teringat ayat Cik Jamaliah masa arwah Abang Shahrul training dengan dia dulu lepas cakap salah je, Cik Jamaliah balas, "Kalau tak buat salahkan lebih elok." Nak jadi hebat ni memang susah. Aku nak jadi competent je. Sebelum ni, aku tak boleh compare  leader ship Ai Tee dengan orang lain. Pooi Lai pun sama tak trust sangat subordinate. Dua je bos aku. Cuma lepas masa Ai Tee maternity, dapat Alice. Tu yang dah boleh compare. Ai Tee sekarang dah let go banyak sikit sebenarnya. Masih kurang trust tu, tapi dia lagi banyak nak fikir pasal anak dari kerja. Which is good sebenarnya. Kerja je. Aku ni dah start fikir-fikir kerja time cuti ni. Dulu, enjoy-enjoy je time cuti tak fikir apa pun. Jangan sampai melarat Nadiah. 

Bila dah under Alice sekejap, aku rasa aku boleh buat kerja. Aku kena dapat trust Ai Tee, buat decision dan bertanggungjawab dengan decision tu. Banyak dah cerita kau tengok pasal orang competent ni buat kerja macam cerita Doctor Romantic Kim dan sekarang kau tengah tengok Start-Up. Bila kau competent, kau boleh tolong ramai orang dan mudahkan kerja orang lain. Doa itqan ni dah lama dah. Kena belajar organise. Sekarang aku dah gunakan Pomodoro Technique. Alin pernah suggest dulu. Tapi, tak buat masa tu. Lately, dengar Aiman Azlan cadangkan baru buat. Kau buat kerja 25 minit kena siapkan, pastu tukar kerja. Aku masih gagal nak siapkan within time. Kena practise selalu. Tapi, boleh jaga masa aku. Sikit je kerja rupanya boleh siap. Sebab 25 minit tu ada berapa kali je waktu pagi yang empat (4) jam dari pukul 8 pagi ke pukul 12. Ada kurang 10 kali. Masuk benda-benda yang lain juga buat. Pergi toilet, pergi pantry, belum kira tengok telefon lagi. Tu semua pencuri masa tu. Hehe. Kena monitor selalu ni.

Takpe-takpe Nadiah. Jangan hard sangat dengan diri sendiri. Kau nak jadi lagi baik je dari hari ke sehari. Doa. Apa-apa pun, minta Allah tolong. Kau ni insan lemah. Hamba. Allah je yang boleh tolong. Pada masa yang sama, upgrade diri tu juga. Untuk semua pengalaman, pengajaran dan kesedihan yang kau lalui, aku ucapkan terima kasih kerana masih bertahan menjadi baik dan I love you so much. You are precious. Moga syurga untuk kita kelak atas bersusah-susah dekat dunia ni. 


Masak sardin dan sayur semua sekali. 

Suun dan kentang serta sambal ikan bilis

Sambal ikan bilis jadi rencah nasi goreng

Hujung minggu masak breakfast kat kedai. So Nadiah

Setelah dua tahun, tukar bateri remote kereta

Balik kampung bawa mak ayah tengok Busu

Sayang sangat

Ahadnya makan sarapan kat kedai Mok Teh

Nenek-nenek dan makcik yang saya sayang

Love..

No comments: