Sunday, December 13, 2020

Tayar keretaku

Bawa kereta mahal-mahal tapi stereng gegar bila bawa lebih 120km/jam ni memang mencabar kesabaran. Aku dah bayar mahal, ko gegar pula. Pastu, bila aku hantar servis minta align balik, orang tu kata tayar aku rosak. Tayar tu memang dah tukar sekali kat depan tu. Tayar belakang pula, dah pernah tukar sekali. Yang lawaknya, dia tukar sebelah je. Boleh pula tu. Aku pun agree je ar. Jimat duit aku. Mana tahu tak sampai dua tahun, tayar dah tak okay. Nak buat alignment pun tak boleh. Sebab memang dah rosak. 

Aku rasa sebab power stereng sangat, dia rosak sikit pun dah terasa rosaknya. Aku ingat lagi masa bawa van ayah bila nak pusing tayar. Ayah minta gerakkan van sikit, baru senang nak pusing. Kalau tak gerak van, boleh putus urat kentut nak pusing stereng. Berat. Tapi, kereta Honda ni, senang gila. Takyah gerak pun memang senang pusing stereng. Tu guna bayar harga mahal-mahal, urat tu tenang-tenang je. 

Dah beberapa kali rasa, bawa laju je goyang. Last masa tu servis, mintalah orang Honda betulkan alignment. Lepas tu dia kata, tayar dah tak elok. Tiga tayar dah tak okay. Kalau nak tukar, haruslah tukar empat-empat. Sabar jap. Survey harga tayar. Existing tayar aku Goodyear. Memang okay. Mahal sikit dari Bridgestone. Tapi, susah nak dapat. Aku ingat nak pergi tukar tayar kat kedai papan kat Klang. Kawan aku bagitau, kat situ murah sikit dalam RM20 satu tayar. Lepas tu, PKP pula dekat Klang. Tak dapatlah pergi. 

Oleh sebab aku nak bagi Daus pinjam kereta bawa balik Kedah dan bila aku bawa lebih 120km/jam gegar, maka aku tekad nak tukar. Ingat nak tukar dua depan je. Tayar yang depan nak bawa belakang. Sekali sampai kat kedai tayar, semua dah tak elok. Tukar semualah orang kedai tu bagitau. Dia bagi RM200 sebiji. Bridgestone. Tahun lepas punya bulan August. Fikir punya fikir, aku okay je ar. Swipelah, apa lagi. 

Untuk nikmat boleh swipe bila nak guna duit ni, marilah berkongsi harta dunia ni dengan orang lain. Aku kata dengan Daus, nak balik Kedah, bawa je kereta ni. Selesa sikit dan bagi aku pahala sikit. 

Sayang sangat baby bagak ni



Semua pun tukar


Alang geram.. 


Love..

No comments: