Saturday, December 5, 2020

Marah

Semasa sedang berbincang dengan Ai Tee dan Nina pasal kerja, kami tersangkut dekat item 8% on cost charges kepada subcontractor untuk material purchase on behalf. Oleh sebab subcon tu ada problem, kena handle with extra care. Ai Tee nak semua benda dengan dia kena ada black and white. Kami belikan blockwall untuk mereka, tetapi mereka tak official nak dibackcharge 8%. Aku tanya kat procurement, mereka kata dah backcharge. Tapi, dalam debit note to subcon, takde state pun. Bila explain kat Ai Tee, dia kata, 'Pergi marah procurement, nape dia tak tambah 8%?' Aku pun balas, 'Nanti I tanya dia. Takyah marah kot.' Ai Tee geleng kepala je. 

Satu lagi kes, pasal blockwall juga. Nak masukkan subcon lain. Tapi, ada miss communication, aku ingatkan 1200m2, rupanya operation nak 83m2 je. Aku bgtau kat Ai Tee. Ai Tee bengang juga, ingat ni pasar ke nak award sikit-sikit. Macammana nak buat contract? Again, dia kata, marah operation. Aku reply, okay nanti I bagitau. Pastu aku senyum je. Ai Tee macam dah lebih menerima yang anak buah dia tak reti nak marah orang, dia reply je, U ni.. 

Aku tak nafikan orang boleh marah orang lain. Ai Tee marah orang mesti ada sebab dari sudut pandang dia. Aku tak salahkan dia. Kalau dia marah, kerja dia jalan. Kadang-kadangkan ada orang, kena ketuk dan marah baru nak jalan kerja. Tapi, aku memang tak pandai marah orang. Aku nak marah Nga masa tu pun tak lama. Marah ke? Lebih kepada merajuk. Entah. Haha. 

Bukan akulah marah orang ni. Tak pandai sangat. Walaupun tak pandai, aku pernah marah orang juga. Masa tu, siap Achik Iza call aku untuk tanya aku kenapa? Haha. Pastilah aku marah Alin, Along aku dan Mamat masa tu. Aku tak sure ada tulis dalam blog ke tak citer pasal ni. Tapi, memang waktu tu aku marah.. Aku bukan malaikat yer. Aku marah orang juga. Cuma, dalam keadaan normal, aku jarang rasa nak marah. Faezah pernah kena marah dengan aku. Bukan marah in term of naik suara. Aku marah dia sebab penat naik Gunung Kinabalu, tapi dia masih nak bergambar. Aku bagi muka tak suka je ke dia. Bila turun bawah, aku terima kasih kat dia sebab tangkap gambar. Ada juga kenangan kat atas tu. Hehe. 

Tapi, keadaan aku macam tak menjadikan aku perlu marah beria-ria. Sebab takde tanggungjawab lagi. Janganlah bila aku dah jadi orang besar nanti, aku tukar pula selalu marah orang. Aku harap, masih tenang-tenang seperti sekarang. 

Aku dapat sifat ni dari ayah rasanya. Dia sejenis tenang je. Banyak je trait ayah yang aku ikut. Malas mandi, suka tahan wudhu, tak ingat birthday orang, tak berkira bab duit dan takde simpanan. Haha. 

Sebelum balik kampung, ayah tanya nenek ada kerja tak? 

Bilalah boleh balik sebelum 7 malam ni?


Surah Al-Imran ayat 134


Love..

No comments: