Saturday, May 9, 2020

Kisah Malam 16 Ramadan 2020

Hari ni hari Jumaat. Aku balik Klang. Bila aku sampai, Mak, Nafisah, Kak Cik dan Kak Long tengah ada dekat dapur nak sediakan juadah berbuka. Aku balik lepas office hourlahkan. Orang work from home. Minggu depan, nak kena masuk ofis dah. Kak Cik hari tu memang kerja pun dah sampai rumah. Tengah masak-masak tu, Kak Cik kata dengan mak, masak lebih-lebih sikit, malam ni kan ramai. Aku tanya ar balik, 'Akak je kot sayang.' Rupa-rupanya Kak Mi pun kata nak balik malam tu. Tengah masak-masak, Kak Mi pun sampai dari Nilai. Eh, ada Kak Mina juga. Memang ramailah gamaknya. Kira malam ni, semua anak mak ada kecuali Daus, ada dekat Klang. Bukan selalu dapat. Us, moga sihat-sihat saja menjadi ayah di Pendang tu yer. Nikmat keluarga ramai dan boleh berkumpul ni, kena syukur banyak. Tak tahu sampai bila? Tahun-tahun depan, bila semua dah ada komitmen masing-masing, tak dapat dah nak kumpul macam ni.

Lepas makan, nak solat Maghrib, Abang Afiq jadi imam. Allah. Minggu lepas sebelum balik dari Klang, memang ada dengar Kak Fisha bagi jadual untuk imamkan solat dekat Abang Afiq dengan Akmal untuk solat Zuhur dengan Asar. Kata Kak Fisha, solat-solat tu tak payah baca kuat-kuat. Jadi, kira okaylah. Yang ni, dah boleh bawa untuk solat yang kena baca kuat-kuat, kira memang sejuklah perut Ami mengandung. Terima kasih pada Kak Fisha sebenarnya. Dia yang rajin initiate benda-benda macam ni. Ayah, dia memang tak ajak anak-anak dia buat benda. Tapi, ayah tunjuk. Biasanya, memang contoh untuk kita ikutilah. Nak minta ayah initiate, memang tidaklah. Takde masalah. Banyak dah ayah punya kebaikan. Contoh teladan yang paling baik sebab kita tengok apa yang ayah buat. Ayah support je. Dia bagi cucu-cucu dia buat benda tu.


Kak Fisha ni, kalau aku ada rezeki anak, kalau dia marah anak aku, aku tak akan marah dia. Aku tau dia memang nak jadikan anak aku lagi baik. Dia jaga anak Ami dengan anak Along memang tegas kot. Masing-masing kena belajar dari pukul 11 pagi hingga pukul 1 tengahari. Kena mengaji lepas subuh atau lepas maghrib. Rajin melayan juga walaupun tegas. Minta je ar nak makan apa. Dia akan google untuk penuhi keinginan anak-anak buah dia. Masa PKP dan Ramadan ni pula dia kat Klang, biasanya dia kat Sarawak. Macam-macam dia buat dekat rumah tu. Mengemaslah, mengecatlah, memasaklah, lagi-lagi mengajar anak buah. Untuk semua usaha yang awak dah buat sayang, akak doakan awak dipertemukan dengan jodoh yang terbaik untuk awak dan jumpa nanti dekat syurga juga untuk kita semua. 


Berapa lama je bertahan ni. Tapi, at least buka buku.


Masing-masing kena buat kerja sekolah



Best student. Rajin.


Berbalik kepada cerita imam tadi. Waktu Maghrib Afiq, solat Isyak pula giliran Akmal. SubhanAllah, Akmal pun dah confident jadi imam. Dia punya konfiden, Surah Al-A'la. Sabbihis MarabbikalA'la. Panjang kot. Tapi, konfiden tu aku suka. Dan untuk membuka jalan tu, aku suka juga. Membesarlah sayang. Semoga menjadi umat Islam yang lebih bermanfaat kelak. Tidak habis di situ. Rasa bersyukur disambung lagi dengan solat terawih berimamkan Fikri. Lapan rakaat. Adik bawa. Adik pun dah besar. Allah. Saya gembira. Dan penutupnya, ayah bawa witir beserta Qunut kerana sudah masuk 16 Ramadan. Kegembiraan ini, semoga sehingga ke syurga. Segala Puji hanya untuk Tuhan yang Maha Kaya lagi Penyayang. Teringat saya hadis Rasulullah s.a.w, 

Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda: 

“Sesungguhnya Allah akan mengangkat darjat bagi seseorang hamba yang soleh di syurga. Maka dia berkata: Wahai Tuhan, dari mana yang aku dapat ini? Allah berfirman: dengan istighfar anak kamu kepadamu”. [Riwayat Ahmad]

Beruntunglah Along dan Ami, mempunyai anak yang InsyaALLAH akan beristighfar untuk mereka kelak bila mereka tiada lagi. Di bahagian aku, semoga aku terdiri dari kalangan anak yang beristighfar untuk mak dan ayah juga. 


Sayang sangat


Ramadan 2020


Sampai syurga
Untuk nikmat keluarga yang Alhamdulillah ini, marilah selalu doa kepada Allah dengan doa dari Al-Quran Surah Al-Furqan ayat 74, semoga dikurniakan pasangan dan keturunan yang menjadi penyejuk mata dan penenang hati. 

sumber : google

Love..

No comments: