Friday, May 15, 2020

Hari Terakhir Nic

Hari ini merupakan hari terakhir Nic di Southgate. Setelah hampir empat tahun bertahan, Nic akhirnya berlepas diri dari Ai Tee. Ketika di dalam kereta pagi ini semasa mahu ke site office, Nic bercerita alasan dia mahu berhenti. Sudah tidak tahan dengan Ai Tee. Antara orang yang terawal tahu Nic mahu berhenti adalah Cheah. Bekas staf MGKT dahulu. Pernah di bawah Ai Tee semasa membuat contract waterproofing. Beberapa kali Ai Tee memujinya di depan saya. Mengatakan, Cheah ini bagus pekerjaannya. Saya juga melihat Cheah biasa sahaja tenang membuat kerja. Sangka saya, mestilah dia mahu mencari tempat yang offer lebih baik. Tidak sangka alasan perginya adalah kerana Ai Tee juga. Sayangnya, orang-orang yang bagus ini pergi dari sini. 

Nic juga seorang pekerja yang sangat bagus. Cara kerjanya sangat detail. Saya melihat nota e-ro di dalam sebuah buku di mana dia menulis semua e-ro yang telah diapprovenya. Sungguhlah bukan saya. Saya approve sahaja tanpa nota. Baru-baru ini, ada dua orang yang bertanya kepada saya mengenai ketiadaan nama Nic dalam organisation chart yang baru. Ms. Tan dan Kah Man. Saya memberitahu bahawa Nic sudah resign. Kedua-dua mereka memuji kerjasama dan mudahnya Nic berurusan dengan mereka. Masing-masing pernah berurusan kerja dengan Nic. Selepas ini saya akan mengambil pekerjaannya. Sedikit bimbang. Bukan sedikit, banyak sebenarnya. Jika standard Nic pun Ai Tee tidak terima. Apatah lagi saya.  

Nic menceritakan lagi di dalam kereta, dia seorang yang biasa-biasa sahaja. Saya memahaminya. Kami tidak bercita-cita tinggi. Bagi kami, cukuplah kami bahagia bersama keluarga. Tetapi, apabila bekerja bersama Ai Tee, dia selalu terfikir-fikir pekerjaannya di rumah. Sedangkan di rumah adalah masa untuk dia bersama keluarga. Dia pernah menceritakan kepada saya, apabila minggu budget bermula, dia akan tidak dapat tidur malam. Sungguh tidak sihat situasi itu. Maka, dia berfikir lebih baik dia keluar dari keadaan ini. Katanya lagi, sepatutnya Line 2 ini lebih mudah kerana kita sudah membuat Line 1. Tetapi di bawah Ai Tee, ia tidak semudah yang disangka. Kata Nic lagi, tempat kerja barunya memotong elaun RM500 disebabkan keadaan baru Covid19 sekarang. Banyak syarikat yang mengalami kerugian dan sedang dalam fasa pengstrukturan semula cara kerja untuk memenuhi norma baru. Jadi, saya pun bertanya, 'So, you nak masuk sini balik tak?' Dia masih menggeleng. Begitu determine sekali dia mahu berhenti. 

Saya tidaklah mahu memaksanya untuk tidak berhenti kerana saya. Mementingkan diri sendiri namanya. Saya mahu dia gembira. Itu sahaja keinginan semua orang. Biarlah kerja banyak, janji hati gembira. Saya mendoakan kegembiraan Nic. Jika kita gembira, kita pasti akan membuat orang sekeliling kita juga gembira. Kemudian, orang lain akan membuat orang lain gembira. Lahirlah masyarakat yang gembira. 

Saya berdoa, supaya Allah memberi kefahaman untuk saya mengambil tugasan baru ini. Diberikan ilmu yang bermanfaat, akal yang tajam, daya fikir yang bagus, rezeki yang halal, masa yang berkat dan membantu lebih ramai dalam pekerjaan saya ini. Diam tak diam, sudah 12 tahun saya di Gamuda. 20 May 2008 merupakan masa saya masuk ke sini. Itqan dalam pekerjaan adalah benda yang saya struggle dari dulu. Semoga dengan pemberhentian Nic, menjadikan saya bersungguh-sungguh dalam pekerjaan. Lebih bijak dalam menyelesaikan tugasan dan membuat pekerjaan yang lebih berkualiti berbanding kuantiti. Kena pandai balancekan diri dan stay focus. Juga doa saya kepada Ai Tee, semoga kurang expectation yang tinggi dan menerima pekerjaan saya dan Nina seadanya tanpa mempush kami di luar kapasiti kami. Semoga Nina juga diberi ketenangan dan kemudahan kerja. 

Handing over - Nic ada 41 kerja

Bye bye Nic

Gigih aku berlakon nak pakai mask. Haha

Fairos order Grab Hokkaido Tart dengan air sihat apa entah

Terima kasih Nic untuk semuanya

Be strong, girl. Allah love you.
Saya menangis di dalam kereta semasa pulang tadi. Sedih, Nic sudah tiada. Takut untuk semua tugasan yang akan saya ambil. Mampukah saya jadi lebih baik dari diri saya sebelum ini? Risau dengan expectation Ai Tee. Sedikit cuak, gementar, dan ragu-ragu. Di atas semua rasa itu, haruslah saya gembira untuk Nic yang akan lebih gembira selepas ini. Sesampai di rumah, saya menjustify semua ini. Saya masih percaya pada ketentuan Allah. Tidaklah Allah meletakkan seseorang hambaNya di sesuatu keadaan melebihi kemampuan hambaNya. Allah tahu saya mampu melalui semua ini.

Ya Allah Ya Alim, Yang Maha Mengetahui, sesungguhnya, Engkau lebih mengetahui keupayaanku melebihi apa yang aku tahu. Maka bantulah dan tunjukilah aku. Hanya kepadaMu aku bermohon dan hanya kepadaMu aku minta pertolongan. Tiada daya dan upaya aku ke atas diriku sendiri melainkan dengan bantuanMu. Maka, dengan rahmat dan kasih sayangMu, bantulah hambaMu ini. 

Love..

No comments: