Sunday, May 17, 2020

Ceramah Hujung Minggu

Saya mendengar ceramah dari Ustaz Azlan mengenai Nabi Nuh a.s. Yang berdakwah selama 950 tahun dan berjaya mengajak 80 orang atau 83 orang (khilaf) sahaja beriman dengan Allah. Dalam ceramahnya, dia menceritakan yang Nabi Nuh a.s, tidak ambil cuti EL pun, sepanjang tahun berdakwah. Tapi, Allah tak nilai hasil. Tetapi, jalan ke arahnya. Beliau antara Nabi yang digelar Ulul-Azmi kerana berhadapan dengan rintangan yang hebat dari kaumnya. Belajar mengenal Nabi-nabi dan bersama-sama tadabur Al-Quran merupakan benda baru. Selama ini, saya cuma menyemak sedikit-sedikit. Kelebihan Ustaz Azlan yang saya suka adalah, dia boleh memberi contoh dengan penggunaan bahasa yang saya orang biasa boleh faham. Selain itu, dia membacakan hadis yang penuh. Ada beberapa hadis yang saya pernah dengar sebelum ini, tetapi tidak ada perincian.

Contohnya seperti ada kisah sahabat yang terlewat sampai ke masjid untuk solat Isyak berjemaah. Sesampai di masjid, Rasulullah s.a.w. telah habis solat. Lalu, Rasulullah s.a.w bertanya kepada sahabat-sahabat yang telah solat, 'Tidak adakah seseorang yang boleh bersedekah kepadanya, dan solat bersamanya?' Yang saya dengar adalah, seorang sahabat bangun dan solat bersama-sama dengan sahabat yang baru sampai tadi. Menunjukkan bahawa, kita boleh solat dua kali untuk bersedekah kepada orang lain. Sampai situ sahaja. Tetapi, Ustaz Azlan memberitahu bahawa sahabat yang bersedekah dengan bangun solat itu adalah Abu Bakar r.a. 

Di penutup ceramah, Ustaz Azlan memberi saya berfikir. Sekarang ini di manakah kapal kita? Bersama siapa kita akan masuk ke dalam kapal?

.......................................................................

Kemudian, saya mendengar sedikit ceramah Ustaz Hasrizal mengenai pengkhususan ilmu oleh pensyarah-pensyarahnya. Kisah seorang pensyarah yang percaya dengan ilmu nombor sehingga pernah menjadi umpatan pelajar di situ. Satu hari, ada seorang pensyarah dari luar datang ke universitinya. Seorang pelajar bertanya mengenai mukjizat nombor, apa pandangannya. Oleh kerana displin ilmu dan tidak mahu menjatuhkan air muka pensyarah lain, pensyarah itu memberikan nasihat dengan terus mencari ilmu. Ustaz Hasrizal pula adalah ustaz yang praktikal untuk saya ikuti. Bila ada orang bertanya jika masih mencari-cari arah tujuan, dia pernah menjawab dengan katanya, 'Teruslah belajar dan mencari. Kerana pada umurnya yang sekarang pun dia masih lagi mencari. Tak tahu apa yang mahu dibuat. Doa Allah tunjukkan.'

Kemudian, saya juga mendengar Ustaz Hasrizal di dalam Sembang Bukan Kosong dengan PEPIAS untuk pecutan terakhir Ramadan. Antaranya ialah :-

  • Jangan bandingkan diri kita dengan orang lain
  • Jangan bandingkan keluarga kita dengan orang lain
  • Jangan terlalu ketat dengan diri sendiri, tapi selalu improve diri sendiri

.....................................................................

Hujung minggu saya begitu berat sekali di fikiran. Bagus sebenarnya. Saya perlu berbuat sesuatu untuk semua ini. Selama ini, perjalanan hidup saya hanya go with the flow sahaja. Walaupun go with the flow, Alhamdulillah hidup saya sangat menarik. Apa akan jadi jika saya mula mengatur perjalanan hidup saya? Mesti lagi menarik. Dah nak umur 35 tahun baru nak atur hidup kau? Takpe Nadiah. Takde siapa pun kau nak lawan. Lawan dengan diri sendiri je. Allah dah jaga 35 tahun ni. Takkanlah lepas ni nak jadi lagi baik, Allah nak biarkan? Doa moga Allah bantu.

Screenshot untuk makanan otak
Normal baru

I love me

Love..

No comments: