Saturday, March 7, 2020

Malaysia. Tempat tumpah darahku

Politik Malaysia semakin kritikal, keji, jijik dan kotor. Bermula di tenang-tenang Ahad geng Azmin telah mengadakan jamuan Muhibah bersama ahli-ahli UMNO dan PAS. Ekoran majlis makan itu, berlaku terlalu banyak drama politik jijik untuk kepentingan sekolompok elit. Pengakhiran drama ini berhabis dengan Muhyiddin Yasin menjadi Perdana Menteri ke+8 Malaysia.

Menjadi PM bukan melalui jalan yang betul (pilihanraya) dan bukan juga melalui kesepekatan sebelum ya (menyerahkah jawatan seperti di dalam manifesto) merupakan pencabulan demokrasi di Malaysia.

Siapa yang tidak sedih? Jujur, sedih, kecewa, dikhianati. Tetapi, siapalah kita yang mahu melawan takdir? Tetapi, percayalah, semua kerja yang kita lakukan untuk kemenangan ini tidak sia-sia. Allah tidak melihat pengakhirannya. Proses tu yang lebih penting. Semoga Allah terima usaha kecil kita semasa pilihanraya yang lepas. 

Kejadian ini membuktikan, kita tidak semestinya di atas. Tidak selamanya di bawah. Roda itu berputar. Marilah semua menjadi pembangkang semula. Cuma kecewa jika dikurniakan semula Menteri-Menteri yang tidak efficient, kurang bertanggungjawab kepada rakyat dan lagi teruk mengambil hak rakyat. Agak sayang dengan kejatuhan Menteri yang perform seperti Dr Dzul, Yeo Bee Yin dan Hannah Yeoh. Dengan tidak menjadi Menteri, mereka masih akan hebat dalam apa jua yang mereka lakukan. Tetapi, apabila mereka menjadi Menteri, lebih ramai orang mendapat manfaatnya. Semua hak rakyat dikembalikan kepada rakyat. Hal-hal seperti anak buangan telah mendapat perhatian ramai. Kesihatan juga lebih di jaga apabila Menteri membuat kerja. 

Terlupa ke mereka, terutamanya Azmin, semua perkiraan di dunia ini bakal dipertanggungjawab kelak. Mana mungkin kau boleh tidur gembira setelah membiarkan Malaysia tidak mempunyai kerajaan selama dua minggu? Kami orang yang teraniya hanya mampu berdoa, yang Maha Kuasa menunjukkan cara. Pasti ada hikmah yang kami tidak nampak lagi.

Di diri sendiri, marilah terus bekerja dengan bersungguh-sungguh, membantu lebih ramai orang yang memerlukan, bersama keluarga tercinta, berdoa kerana berdoa adalah kunci orang mukmin. 

p/s : Sekarang tengah tengok Romantic Dr. Kim. Kisah doktor yang efficient dan bertanggungjawab dengan kerjanya. Walaupun dia tidak kacau sesiapa, tetapi tetap ada orang yang mahu mengambil kesempatan untuk memenuhi nafsu sendiri. 


Dinner last dengan Kak Amy sebelum pindah Kay El

Belajar berlapang dada dengan politik dari pakcik ni. Hehe. 

Alhamdulillah untuk kerja ni. 

Sayang sangat.. 

Random pictures untuk random life. Bersyukur dan ucaplah Alhamdulillah. Segala puji hanya untuk Allah.

Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras"
(Ibrahim 14:7)

Love..

No comments: