Sunday, March 15, 2020

Keluar bersama Afifah

Hujung minggu lepas, anak-anak Ami tak balik Klang. Afifah tinggal sorang saje. Miera mengajak saya mendengar ceramah Ustazah NorAsma di U2. Saya mengajak Afifah kerana dia keseorangan di rumah. Ajak je, mana tau dia nak ikut.

Memang bagitau nak pergi dengar ceramah, lepas tu nak pergi Pesta Buku kat Shah Alam. Selepas dia meminta izin umminya, dia mengikut saya. Dahlah lambat sampai untuk dengar ceramah. Dalam pukul 10.30am saya sampai. Sepatutnya habis jam 11.00 pagi. Saya siap beritahu Afifah, lepas pukul 11, kita pergi Pesta Buku. 

Dah sampai pukul 11.00, belum habis lagi. Saya okay je. Memang nak dengar. Tapi, Afifah dah tanya. Terpaksa membuat aktiviti bersama dia. Beritahu elok-elok belum habis lagi. Pukul 11.30 kita gerak. Dia okay sahaja. Dah pukul 11.30, haruslah dia tuntut. Okaylah, saya pun mengalah. Alhamdulillah, dapat sikit ilmu. 

Ustazah pesan, kena selalu doa, buat benda kerana Allah. Datang majlis ilmu pun niat kerana Allah. Boleh datang nak selfie dengan ustazah, tapi niat utama sebab Allah. Antara ciri-ciri ilmu tu jadi fitnah, bila kita selalu datang majlis ilmu, tetapi tak menjadikan kita lagi baik. 

Kena selalu doa,

"Ya Allah, daku hadir ke majlis ilmuMu ya Allah, untuk mencari redhaMu, rahmatMu dan keampunanMu ya Allah. Pandanglah kami dengan pandangan kasih sayangMu, redhaMu dan rahmatMu. Jauhkanlah kami dari sifat riak, bangga diri atas ilmu yang Kau berikan."

Ustazah pesan, kadang-kadang kita ada rasa bangga datang majlis ilmu, orang lain tak datang. Kita riak. Selalu doa dekat Allah. Supaya tak riak dan ikhlas diri. Kalau terriak pun, semoga Allah ampunkan kita sebab kita dah doa daripada Allah.

Comel je anak buah aku

Melayan masa tengah ceramah

Bentuk empat segi pula. 

Alhamdulillah untuk ilmu

Hasilnya

Saya dengan Afifah keluar jam 11.40. Tak jumpa pun Miera dengan Liza. Okaylah. Melayan budak ni, lain sikit. Kena give and take dengan diorang. Ada benda, diorang kena dengar cakap kita. Ada masa, kita ikut pula dia.

Lepas tu kami pergi Pesta Buku Selangor di Shah Alam Convention Centre. Pergi cari buku Afiq. Untuk nak periksa PT3 ni. Dapatlah buku dia. Dengan buku latihan Afifah juga. Sempat beli buku Afifah 10 kot, sebab harga dia RM1 satu. Semoga saya dapat tengok dia buat latihan dan habis buku tu.


Sementara tunggu makanan

Melayan
Lepas dapat buku, kami pergi makan di Pizza Hut. Memang lambat. Dah bukan fast food dah kategori ni. Afifah dah bosan, siap telefon ummi dia suruh tunggu dia nak keluar.

Buku Abang Afiq. Semoga berjaya buat

Akhirnya, kami berjaya balik jam 3.30 petang. Lepas makan, berjalan dalam Sacc mall sebab Afifah nak jalan-jalan dulu dan beli roti kopi. Tenang-tenang je layan Afifah 5 jam kat luar tanpa ummi dia. Kalau ada ummi dia, merajuk berkali-kali. Hehe. Budak yang dah besar. Semoga membesar menjadi anak solehah, penyejuk mata ummi ayah dan membantu golongan yang memerlukan Afifah. Alang sayang awak. 

Love..

No comments: