Saturday, December 7, 2019

Sebab nak cuti

Setiap dua tahun, keluarga ayah akan mengadakan family day selama tiga hari dua malam. Kali ini, kami akan membuatnya di Sepang. Saya apply cuti awal seminggu. Sebab nak cuti dua hari. Biasa kalau sehari, esok nak cuti, hari ni baru cakap. 

Lepas apply, Ai Tee intercom. Dia kata, 'Tak siap kerja you, jangan cuti yer.' Aku angguk je ar. Dalam hati, 'Aku ni dahlah jarang nak cuti, kau sekat pula cuti aku. Ikut degil, aku taknak pergi family day, datang kerja dan buat muka tak puas hati Isnin nanti.' Dalam hati je ar fikir.

Aku pun buat kerja sehabis baik. Tapi, kadang-kadang main-main juga. Macammanalah nak fokus kerja, dah kena tegur camtu pun tak push diri sangat. Antara benda yang aku tengah fight dengan diri adalah untuk itqan dalam kerja. Ada orang pernah cakap, 'Jika awak buat kerja dengan betul, aku takkan puji awak. You' re doing your job. You paid for it.' Sekarang aku tak pasti, adakah gaji aku setimpal dengan kerja yang aku buat? Dahlah lepas tu, kadang-kadang rasa kalau berjaya buat tu, bangganya. Sedangkan tu semua Allah yang benarkan. 

Dah masuk umur 34, takkan nak jadi biasa-biasa lagi? Kau dah start fikir nak buat apa. Jadi apa. Macammana nak jadi the best version of yourself. Oh, sekarang dah ada ustaz baru aku suka dengar. Azlan Nabeez Khan. Sangatlah bijak. Dengar YouTube dia yang ni. Dari Syurga ke Dunia di sini. Banyak betul ilmu dia. Banyak benda baru aku tahu dengar ceramah dia. Dan yup, he's younger than me. Kagum aku dengan budak-budak muda yang hebat ni. Dengan tidak membandingkan saya dengan dia kerana background kami tidak sama, walaupun itu bukan alasan untuk tidak sama berjaya. 

Melencong jauh ni. Sebenarnya nak cerita pasal nak cuti tu. Tak fokus ko ni. 

Berbalik kepada cerita cuti tu. Aku dalam hati dah kata, takkan ai tee sekejam itu. Dia ugut je tu. Dia tahu, alu takkan buat kalau tak push. Dah push pun kadang-kadang tak buat juga. Haha. So, seminggu ni, adalah dua tiga kerja settle. Mengadaplah muka Ai Tee hari-hari submit kerja. Sekarang pula, Ai tee dah buat format, satu salah RM10. Akulah paling banyak menyumbang. Sebab nak cuti, malas nak fikir duit. Tapi, tulah. Buat kerja tak check, salah manjang. Bayar je ar. Lepas tu, dah memang check selalu kerja. Tu pun salah juga. Aish. 

Hari Rabu, Khamis Ai Tee intercom ingatkan aku punya cuti. Masa tu rasa nak bagitau je, 'I cancel saja lah cuti tu.' Jumaat lagilah. Pagi-pagi dia bagitau, 'You ada sehari ni je ya.' Aku pun pergi dekat dia dan explain apa yang aku dah buat minggu ni. Dah buat approve VO empat contract. Tapi, sebab tukar format, kena betulkan balik. Ada dua atas meja Ai Tee, untuk check dulu. Kalau salah, takdelah aku kena bayar banyak. Kalau lepas yang itu, aku buat yang tiga lagi. Explain semua benda, dia minta aku buat satu benda yang macam mustahil untuk siap. Aku angguk je. Petang tu, aku masih struggle buat VO approval Keller. Pada masa yang sama, run VO BAUER. 

VO Bauer pun boleh tahan cerita dia. Engineer Pasar Seni dekat Australia. Pastu baru tau, engineer Merdeka, Shida. Engineer aku dekat Chan Sow Lin sekarang. Dan semua engineer aku ni sangat lah supportive. Aku siap minta izin Eu Jin nak tiru sign dia sebab dia kat Australia. Dia kata, kalau boss you okay, I okay je. Seriously kau percaya sampai camtu sekali? Tapi, ending dia tak macam tu. Aku minta supervisor je sign. Nga pun sejenis tu juga. Aku bagi dia JMS nak sign, dia sign je. Kalau Teh, dia check dulu. Hehe. Shida pun lepas aku kata nak buat VO Bauer, dia kata, dah lama dah kontrak tu. Aku gelak je. 2016 okay diorang dah siap kerja. Sebab company kesayangan aku ni ISO company, paperworks is a must. So, runlah semua kertas. Shida pun very helpful. Aku minta sign recommendation VO dengan final JMS, dia sign. Sebenarnya, kerja aku adalah senang sebab selalu orang-orang yang baik je keliling aku. Sebab aku tak kuat kalau ada orang jahat. Ada a few moments yang bila aku deal dengan orang tak berapa baik, aku jadi bukan diri aku. Marah dan mengata. Which is, aku tak suka dan aku tak pandai control. 

Weh, masih lagi melencong. Kembali lagi kepada cerita cuti aku. 

Pada pukul 5.30 petang, tengah aku struggle buat VO, pop-up email kata 'Your leave have been approved' Haha. Finally! Tapi, aku masih buat VO tu dan bagi Ai Tee check. Dan siap! Aku tengah tengok benda yang aku nak minta Nic or Nina tolong bila aku cuti. Nga call pula. Jam 5.45 petang. Ada benda nak settle untuk platform micropile nak buat load test. Ai Tee kata, settlekan sebelum you balik. Masa ni, aku rasa communication skill aku kena improve. Sebab aku ada 15 minit je nak deal dengan Nga, subcon dan explain ke Ai Tee. Dan aku ambil 30 minit. Siap Nga tanya aku, conclusionnya apa? Aku nak minta quotation balik je aku kata. Lantaklah apa jadi Isnin dengan Selasa. Takdenya roboh Chan Sow Lin tu. Aku bukan penting sangat. So, settle dengan Nga. 

Lepas tu, aku minta tolong Nic tengok satu certificate aku. Dah pass kat dia Jumaat lepas. Tapi, Nic tengah pening buat budget. Aku takdelah push dia sangat. Bila dia kata, nanti dia tolong print out OMO7 untuk aku, baru perasan aku tak print out OMO8 lagi. Dah buat dah. Masa nak print out, tengok material on site tak masuk lagi dalam icore. Tanya Nina nak buat coding apa. Dah lama aku tak buat icore. Dia rileks je keluarkan IPC SP Mega nak tolong bagitau coding. Dalam pada aku nak buat, baru teringat tak solat Asar lagi. Aku pun, 'Jap Na. Nak pergi solat jap.' Balik solat, Nina dah balik. Dia tinggalkan notes atas meja. Dia dah buatkan coding dan dah masukkan sekali. Allah. Baik sungguh lahai. Aku tinggal print je. 

Untuk Nina, Nic, Nga, Ai Tee, Shida, Kobi, Siha, Teh, Yeaw dan Mr. Ti yang very helpful dan knowledgeable yang bantu aku dalam buat Chan Sow Lin ni, aku kena jadi better. Semoga semua urusan kerja kita dipermudahkan Allah, semoga aku boleh belajar banyak dari korang, tolong Nic untuk budget, tolong Ai Tee finalkan semua account (which is kerja aku sebenarnya), semoga Allah beri kita ilmu yang bermanfaat, amal yang diterima, rezeki yang halal dan masa yang berkat. 

Maghrib dekat ofis. Sampai bila? 

Teh ambil gambar ni. Nampak pendek. 

Yang ni pun struggle juga dengan Bandar Malaysia

Dok bebel suruh aku jadi Ai Tee. Or be better.

Selalu ada. 

Sambut birthday Nina

Sambut birthday Ai Tee

Settle hal kerja. Aku nak balik dah. Dalam hati, dah gembira dapat cuti. Doa juga semoga tak banyaklah Nic dan Nina kena cover aku. Sebab kerja diorang pun dah banyak. Bagitau mak kata dah boleh cuti. Adik pula message kata tak dapat datang family day. Nak minta tolong buat sandwich untuk sepupu kitorang. Dalam pada aku bersyukur sebab dapat cuti, terkilan juga adik tak dapat pergi. Yup, semua pun tak dapat semua benda. Bersyukur untuk semua benda jadi kat kau. Dan jadi the best version of yourself. Struggle sebab kadang-kadang tak sure apa yang kau nak. 

Doa. Selalu doa dengan Dia untuk tunjuk jalan yang betul. 



Love..

No comments: