Monday, November 11, 2019

Datang Awal

Time management saya agak teruk. Merupakan antara sebab saya selalu bergaduh dengan Alin dahulu kerana selalu lewat kalau kami berjanji. Sekarang, Alin seperti sudah memahami saya. Malas dah nak bergaduh. Atau saya semakin punctual, saya kurang pasti. Yang pastinya, Liza dan kawannya sampai fahamlah kelambatan saya dan dia memahami. Hari Sabtu yang lepas, saya mahu ke rumah Nina. Majlis sambutan setahun anaknya Idris Tareef.

Majlis berlangsung jam 3 petang. Saya baru membaca sesuatu di twitter mengenai "being puncutal". Jadi saya memberitahu Liza, akan ke rumahnya jam 1.45 petang. Selepas solat Zuhur. Jam 2 petang saya sudah solat dan mahu memakai tudung. Lewat 15 minit okay lagi. Biasanya saya lewat sejam. Haha. Sedang mahu memakai tudung, tidak menjadi pula tudung saya. 15 minit di hadapan cermin, saya mengalah. Memakai cara biasa sahaja. Tidak mahu Liza menunggu. 

Saya keluar jam 2.15 petang. Kira okay juga. Setengah jam lewat. Biasanya sejam. Siap kawan Liza sudah menganggar yang saya akan tiba ke rumah Liza jam 3 petang. Seperti kebiasaan. Haha. Kawan Liza pun sudah faham saya. Tetapi, kali ini saya berjaya ubah. Untuk setengah jam lewat dari masa yang dijanjikan, saya gembira. Paling tidak, Liza tidak menunggu terlalu lama seperti biasa. Saya perlu memperbaiki pengurusan masa saya. 

Sampai di Sungai Buloh jam 3.30 petang. Majlis belum bermula rupa-rupanya. Kami awal. Tetapi, Nina menyuruh kami makan dahulu. Oleh sebab sudah lapar dari Shah Alam belum makan, jadi kami pun makan. Sedang kami makan, baru Abang Ipar Nina mahu membaca doa. Haha. Layankan sahaja. Makanlah kami sambil menadah tangan. Selamat Hari Lahir Idris. Aunty doakan semoga membesar menjadi anak yang soleh penyejuk mata mummy dan daddy.

Nina tengah siap waktu ni

Next, Semenyih. 

Selepas habis, saya perlu ke Semenyih. Ms. Loon mengajak saya ke house warming rumahnya di situ. Hampir sejam setengah juga dari Sungai Buloh ke Semenyih. Semasa Ai Tee bertanya mahu datang jam berapa, saya berkata lewat sedikit, dalam jam 7 malam rasanya kerana dari Sungai Buloh. Tetapi, terawal pula jam 6.30 petang sudah sampai. Saya dan Liza antara yang terawal sampai. 

Tuan rumah

Belakang tu van katering. Ada halal certificate

Ms. Loon mengajak kami melihat rumahnya. Rumah berharga RM600k++ di Eco Semenyih dan renovation hampir RM100k++. Memang gaji diorang yang banyak tu habis kat sinilah. Saya pun di dalam hati, "Kena bawa orang tengok rumah yer. Kalau aku nanti, memang taklah. Tak pandai sangat deko-deko ni, mesti biasa-biasa sahaja. Taknaklah tunjuk dekat orang. Haha."

Dari terang ke gelap aku kat sini. Haha. :p

Tunggu kejap jumpa budak2 ni. Pastu balik. Jauh kot. 

Kami makan dahulu. Ms. Loon order makanan, siap ada halal certificate ya. Dia letak dekat situ. Comel sahaja. Feneca datang selepas kami. Khairul pun lambat juga. Cis. Dah pesan tadi, kami sampai jam 6.30 petang. Lepas tu Nic dengan Winson. Mereka kata, biasanya memang lewat pun. Orang Cina pun biasa lewat datang. Tak punctual punya. Ooo. Ingatkan punctual. Hehe. Dan kemudian trainee kami. Jon, Lee Yen, Yeaw dan Hong. Rindunya nak borak dengan diorang. Soalan pertama mereka, "Kakak, sudah ada boyfriend?" Haha. Masing-masing. Tapi, tahu concern tu. Feneca pesan, "You kena jumpa ramai orang. Nak tahu pintu mana yang betul. You tengah pegang kuncinya." Then dia bagi contoh Shin Mei dengan Ms. Kong yang orang recommendkan. Saya pun okay je. Dah cuba Feneca. Chan Sow Lin station semua dah cuba. Takde yang match. Maybe kena tengok station lain pula. Hehe.

Jam 8.45 malam baru gerak balik. Nak pukul l0 malam juga sampai Shah Alam. Liza sabar sahaja ikut. Terima kasih Liza. Moga Allah memudahkan urusan kau kerana selalu memudahkan urusan orang lain. Saya masih lagi tak suka pergi mana-mana seorang diri. Tengok wayang ke, makan ke, lagi-lagi ke rumah orang. Kecuali tiada teman, gigihlah saya seorang. Jika tidak, haruslah ajak sesiapa teman. 

Inilah yang saya terbaca di twitter tu. Semoga saya menjadi lebih cool. :) 



Love..

No comments: