Thursday, May 9, 2019

Ramadan Kareem

Hari Ahad lepas Kak Cik tanya mak, 'Esok nak bangun sahur pukul berapa?' Mak pun jawablah, 'Mak bangun pukul 4.' Kak Cik pun kata, 'Tu emak. Kitorang ni nak bangun pukul berapa?' 

Ayah dengar geleng kepala. Ayah kata, 'Nape tak bangun pukul 4 juga?' Haha. Ayah, sila bersabar. Giliran kitorang akan sampai bila dah jadi emak-emak nanti. Huhu. Kurang hasam punya anak. Begitulah kitaran hidup semua. Bila sampai masa, terpaksa dan tiada pilihan, maka terpaksa juga bangun. Sementara ada pilihan, macam aku. Bangun sahur kat rumah sewa makan roti dengan kurma je. Sebab satu perut je kena jaga. Tapi, kitorang tolong kemas lepas sahur tau. Basuh pinggan, basuh kuali, kemas meja dan kemas dapur. Sebab tahu, mak dah bangun awal semua. Lepas sahur mak tenang-tenang je ya. 

Faezah dah masuk fasa kena fikir husband dah makan ke belum. Suami dia macam ayah juga, tak reti makan luar. Faezah pula kontrak. Maka, terpaksalah masak. Oklah, jadi lebih baik apa. 

Untuk semua emak-emak yang bangun awal pagi dan sediakan sahur untuk satu keluarga bertahan lapar seharian, saya doakan kamu mendapat syurga tertinggi untuk pengorbanan itu, dipermudahkan urusan lain dan diberikan kekuatan untuk berkhidmat kepada keluarga. Untuk anak-anak yang bangun untuk makan saja, moga bantu kemas meja, dapur, puji mak masak tu sedap dan semoga Allah beri peluang menjadi emak dan bangun pagi untuk masak sahur untuk keluarga. Lepas kita dapat pengalaman tu, kan ke kita akan lebih appreciate emak? Haha. Manusia. 

Untuk Kak Fisha, Kak Mina dan Abang Daus. Selamat berpuasa dan semoga diberi kekuatan kerana tidak dapat berpuasa di rumah. Enjoy rasa rindu tu. Akak doakan tenang semua dan jumpa raya nanti InsyaAllah. Dah hari keempat ni, masih tak dapat lagi nikmat Ramadan tu. Huhu. Allah. Semoga Ramadan kali ini menjadikan kita lebih bertaqwa. Amin.


Tarawih pertama done. 

Love..

No comments: