Wednesday, November 1, 2017

Saya seorang QS?

Antara tugas Juruukur Bahan adalah merasionalkan harga yang diminta oleh sub-kontraktor untuk kerja-kerja baru (variation order) yang tidak terdapat di dalam Bill of Quantities (BQ). 

Baru-baru ni, Keller menghantar quotation untuk kerja baru (VO) grouting works iaitu compaction grouting. Berbanding curtain grouting yang terdapat di dalam BQ, compaction grouting menggunakan material yang lain iaitu shortcrete yang lebih cepat mengeras berbanding cement sand di dalam curtain grout.

Grouting Works - To treat the ground to form a reliable hydraulic cut-off around the excavation or tunneling works. Different types of grouting techniques are introduced depending on the ground/rock conditions. - "Method Statement for Grouting Works at Chan Sow Lin Station 2017"

Contoh rajah kerja grouting yang diambil di internet :-

sumber : google

Setelah bertanya kepada hampir semua station untuk rate ini, mereka tidak pernah menggunakan method ini. Method ini digunakan di Chan Sow Lin kerana :-
  1. Terdapat floater (batu yang tidak keras) diselang-seli dengan tanah dan batu dan tanah di kawasan yang dimaksudkan (berdasarkan keputusan rock probing yang dibuat) sebelum berjumpa core point yang ditentukan.
  2. Laluan air deras di bawah tanah yang akan menghakis semua tanah sebelum sempat mengeras jika menggunakan cement sand untuk kerja-kerja grout.

Harga yang dihantar Keller ialah RM600/m3. Manakala harga cement sand cuma RM380/m3 di dalam contract. Beza sungguh. Saya bertanya Andy samada mempunyai harga ini atau tidak. Dia pun tidak ada. Berbincang dengannya, kami mengambil pendekatan mudah iaitu mengambil harga kontrak yang ada, dan menolak harga supply material cement sand (yang memang dibeli oleh gamuda) dan menambah harga supply shortcrete G30 yaang juga memang dibeli oleh kami.

Andy : You ambil harga contract award to Keller. (menyebut beberapa station, dan beberapa harga) RM380, RM390 dan RM450
Aku : So, I ambil RM450 and deduct the material supply cost for cement sand and add on material supply cost for shortcrete. (mencongak-congak menggunakan kepala, harga dalam RM387/m3)
Andy : Hey, you QS ar. You suppose to take the lowest rate. Not the highest rate.
Aku : Haha. Okay. I take RM380 as that is my existing awarded rate. 
(Aku punya niat nak bagi near to the sub-contractor's rate. Nanti tak banyak sangat argument. Haha. Tapi, Andy punya niat supaya boleh save banyak lagi duit company. Memang bukan QS yang bagus aku ni. Tak pandai jaga budget company)


Letak gambar dekat Bromo supaya menaikkan semangat nak tulis pasal benda ini. 

Setinggi gunung harapan bertemu awak. :p

Klasik

Geng


Love..

No comments: