Tuesday, November 14, 2017

Cuti-cuti di Cameron Highlands

Antara azam saya pada tahun ini ialah membawa emak ke Cameron Highlands. Saya tulis di sini. Emak dah lama teringin ke sini. Kali terakhir mungkin bersama usrah ketika saya kecil dahulu. Kami berkira-kira mahu ke Cameron atau Pulau Pangkor setelah pulang dari Pendang, akhirnya memilih Cameron sebagai tempat halatuju selepas bertunang. Oleh kerana hari Rabunya merupakan Deepavali, maka kami semua adik-beradik mengambil cuti kecuali Aminah. Jarang kami dapat bercuti bersama-sama ni. Biasanya mengikut Hari Keluarga Othman atau Hari Keluarga Bujang sahaja. Belum pernah lagi kami membuat Hari Keluarga Zainal. Mungkin selepas ini, kita boleh buat lagi macam ni sayang.

Selepas balik dari Pekan Rabu dan bersolat Zuhur, kami memulakan perjalanan ke Cameron pula. Perjalanan yang memakan masa hampir tujuh jam lagi. Kami menaiki dari Simpang Pulai, tidak berliku sangat cuma malam menyukarkan kerana tiada lampu jalan. Pengalaman betul untuk Kak Mi memandu malam menaiki Cameron kerana dia membawa kereta Kak Cik. Sesampai di Homestay sudah jam 9 malam. Sebelum menaiki Cameron tadi, kami telah membeli nasi goreng untuk makan malam, maka kami melantak itu sahaja. Mungkin kerana malam, kesejukannya memang terasa.

Esoknya, tiada perancangan. Haha. Bermalas-malasan sahaja di homestay sambil menonton bolalah, hokilah. Dah bosan, selepas itu baru kami merancang untuk ke Lavender, tetapi oleh kerana kesesakan lalu-lintas kami terpaksa menukar plan, ke dan kemudian ke Taman Agro Al-Mashoor dan kemudia ke MARDI Agrotechnology Park yang hanya lima minit dari Homestay kami. Bayaran masuk RM5 dewasa dan RM3 untuk kanak-kanak. Memang sesuai berjalan di situ. Semua ada.

Shopping

Kudap-kudap

Yang ini di MARDI Agrotechnology Park.

Bajet ayu

Ayu ke?

Petangnya, kami ke pasar malam untuk membeli jagung dan strawberi. Memberi kegembiraan kepada nenek membeli barang untuk anak-anak dan cucu-cucunya. Jagung, strawberi, key-chain, ubi, bantal dan apa entah lagi. Sampai di rumah, Acik Oya sudah ada di rumah.

Aiskrim Strawberi

Keesokannya, kami berpecah. Selepas bersarapan, dua kereta mahu menaiki ATV dan lagi dua ke ladang teh. Setelah penat Akmal membuat kerja malam semalam untuk membiayainya duit ATV sebanyak RM60, akhirnya Acik Oya belanja. Untunglah korang yer dapat Nek Cik yang kaya dan pemurah. Terima kasih Angah dan Busu Wan melayan anak buah kami dan kami juga.

Sarapan Acik belanja

Akmal

Rempit

Berjaya

Selepas balik dari ATV, Acik dah masak maggi sebelum kami keluar dan pulang semula ke Selangor. Percutian yang bermakna. Bukankah tidak berada di pejabat ketika hari bekerja sudah gembira. Apatah lagi bila bersama keluarga. Selepas ini jika mahu merancang bekeluarga yang membawa nenek, kita memerlukan tentatif ya adik-adik. Jika kita-kita sahaja, boleh sahaja bermalas-malas. Tetapi sayang rasanya jika dibazirkan begitu.

Gambar full dekat kamera kak cik

Nak balik sudah

Dalam perjalanan pulang, selepas berperang dengan Akmal yang sentiasa mahu mendahului dari yang lain, menyanyii lagu Tajul duet dengan Wany Hasrita, dia tidur, kemudian bangun dan kami berborak. Tanya dia soalan, dia nak pergi mana dalam dunia, dia kata dia nak pergi Paris. Yang ada menara tu. Amboi, Eiffel Tower gitu. Lepas tu tanya adik, dia nak pergi mana, adik kata dia nak pergi Korea Selatan. Tanya emak pula, emak nak pergi Acheh. Jadi, lepas ni semoga dapat bawa emak pergi Acheh pula. Lepas tu, balik kampung masa tu, borak-borak dengan Acik Oya, emak kata pergilah melancong lepas dah pencen nanti naik kapal. Hehe.

Emak dah nak berjalan. Bilalah aku boleh cuti tanpa rasa bersalah dan bawa emak jalan-jalan. Jangan risau, emak banyak duit nak bayar sendiri, cuma nak kena ada orang bawa sahaja. Hehe. Mak doalah orang dapat kerja Australia, nanti orang bawa emak dengan ayah pergi sana ya. :)