Friday, April 14, 2017

Filem Adiwiraku

Seperti biasa, cerita ini sudah lama di draft, tetapi tidak dipublish kerana mahu mengisi fakta yang lain konon-kononnya. Tetapi, hampeh. Haha.

Saya agak banyak kerja sekarang di pejabat, tetapi Alhamdulillah masih boleh dihadapi. Saya rasa saya agak membantu senior saya membuat kerja sekarang. Banyak kerja yang saya mampu habiskan cuma perlu supervise. Kelemahan saya masih dalam membuat keputusan untuk kerja-kerja saya. Semuanya perlu pengesahan dari Ai Tee atau Keng Meng atau Khairul atau Mr. Lim. Semua nama itu merupakan pemegang-pemegang kerja-kerja saya. Semua mereka memberi saya kerja atau saya perlu mendapatkan pengesahan mereka. 

Kerja kami agak banyak sehingga perlu meminta pertolongan orang lain. Mujurlah masing-masing bertolak-ansur dan menolong sesama kami. Dalam saya rasa, saya sudah perform, Ai Tee mengeluarkan ayat yang tidak nampak saya berubah. Sama sahaja katanya. Haha. Nasiblah, saya rasa saya sudah perform. Tetapi ada kala saya rasa saya tidak perform, Ai Tee kata saya ok. Tidak tahu saya untuk sedapkan hati dia atau sebagai motivasi? Apa yang penting, saya yang perlu merasa saya menjadi lebih baik atau tidak. 

Oh, jauh saya merapu. Disebabkan sekarang banyak kerja, untuk mengurangkan sedikit tekanan, saya akan divert ke benda-benda yang bukan kerja pejabat dan saya suka. Satunya adalah menulis blog. Maka, saya perlu post yang ini juga.

.......................................................................................

Berkesempatan menonton Adiwiraku bersama ahli keluarga. Filem yang mengingatkan saya kepada filem Laskar Pelangi yang baru-baru ini saya tonton di laptop Naziha. Seperti juga Laskar Pelangi, cerita ini berjaya membuat mata saya bengkak kerana menangis beria-ia.

Saya gemar menonton cerita-cerita manusia seperti ini berbanding fiksyen ataupun lawan-lawan seperti Logan yang saya tonton dengan harga RM10 menggunakan kad debit Maybank. Cerita Adiwira juga saya dapat dengan harga RM10 kerana tayangannya sebelum pukul 12 tengahari.

Adiwira merupakan kisah benar mengenai Ms. Fernando yang dihantar ke sekolah di Kedah untuk mengajar Bahasa Inggeris. Selepas menonton cerita ini, kuasa media sosial menemukan saya dengan instagram Ms. Fernando. Kecil sahaja orangnya. Tetapi berjiwa besar. Selalu sahaja saya cemburu dengan orang-orang yang mampu membuat sehebat ini.

Kenapa saya suka cerita ini?

  1. Cerita sebenar mengenai masyarakat yang susah untuk mendapat ilmu. Kisah Kemboja yang terpaksa bekerja kerana tidak punya duit untuk makan sangatlah menghibakan.
  2. Kisah pelajar yang terpaksa tinggal bersama emaknya yang sakit mental juga menyebakkan dada. Sekuat manakah kita mampu bertahan? 
  3. Permulaan menangis saya adalah ketika seorang budak yang mahu menarik diri dari Choral Speaking dan Ms. Fernando menanyakan alasannya. Dia selamba sahaja menjawab, "No reason, just do not want." Pelakon wanita Sangeeta itu sangat hebat lakonannya sehingga saya juga merasa sakitnya perasaan kecewa itu.
  4. Kehebatan Ms. Fernando menggali potensi anak-anak muridnya memang sesuatu yang mengujakan. Mengingatkan saya kepada Ai Tee. Dia merupakan orang yang mampu membuatkan kau percaya ada sesuatu yang hebat dalam diri kau yang kau tak nampak.
  5. Sikap memberi tanpa sebarang pengharapan. Apakah yang dapat diterima oleh Ms. Fernando dan kawannya.
  6. Mengetahui yang sebenarnya Ms. Fernando bukan berlatar-belakang seorang guru menimbulkan kekaguman bagaimana dia mempunyai semangat dan cita-cita untuk merubah manusia melalui pendidikan.
Setakat ini sahaja.






Love..

No comments: