Monday, January 16, 2017

Misi 50

Seingat-ingat saya, saya tidak pernah menyekat pemakanan saya. Saya memang akan memakan tanpa kerisauan kepada kegemukkan. Sehingga sebelum ini seorang rakan baik saya pernah bertanya semasa kami sedang mengambil makanan untuk tengahari, 

"Nadiah ni tak pernah diet ya?"

Saya menjawab,

"Kenapa yer? Tapi, seingatnya memang tiada. Kerja memang makan sahaja tanpa mempedulikan hal berat badan. Haha."

Sambil melihat kepada nasi dan lauk yang penuh di pinggan. Memang perangai pula jenis makan habis sepinggan. Sehabis boleh tidak mahu pembaziran. Alhamdulillah untuk nikmat makan yang tidak perlu pening kepala apa karbo ke, lemak ke yang ada dalam makanan itu. Mungkin sebab saya tinggi, (setakat 158cm tu pun nak kata tinggi sangat. Lol sangat kau ni)

Tetapi baru-baru ini, seorang teman pejabat saya memberitahu Faezah yang saya sudah berisi setelah saya membuka braces. Rasanya tahap makan saya masih biasa. Ada braces ke tidak, begitulah saya makan. Yang lebih merisaukan saya apabila minggu lepas, saya mahu memakai baju kurung ke pejabat dan sudah tersangkut di peha. Baju kurung moden memang tidak mempunyai ruang kosong yang banyak, maka jika kamu bertambah berat badan sangat banyak, lebih mudah terlihat.

Selama ini saya memakai baju kurung sahaja. Baju kurung memang sukar menyukat kebesaran badan jika bertambah. Baju-baju kurung moden saya adalah pemberian kawan emak yang sudah tidak muat dan antara adik-beradik saya, hanya saya yang muat. Makanya, baju Cik Milah ada dalam simpanan saya dalam 20 pasang. Bertukar-tukarlah baju saya sepanjang minggu. Cantik pula itu. Almaklumlah, Cik Milah ini kerjanya menjahit baju kurung.

Baju kurung ini juga penanda aras yang saya telah berisi. Berat badan saya sudah mencecah 61kg semasa pulang ke kampung kenduri Muiz tempohari. Saya tidak tahu sekarang berapa berat badan saya. Semasa menimbang di gym bersama Nina, saya berkata,

"Aish, dah 60 ni memang susahlah nak turun jadi 50 balik."

Nina yang memang saya kagum dengan penurunan berat badannya menegur saya,

"Mana boleh, kena turunkan juga."

Terus saya menanam dalam hati untuk menurunkan berat badan saya kembali menjejak ke angka 55kg.

Baju kurung pencetus rasa

Saiz t-shirt masa ni 'S'

Dua bulan kemudian bertukar 'M' ;(
Untuk keberatan yang bertambah ini, saya mula mengurangkan portion nasi di pinggan dan bercita-cita untuk bersenam. Alhamdulillah, saya sudah merasa perasaan berdiet walaupun masih makan nasi. Saya suka merasa perasaan-perasaan kecil ini. Pada masa yang sama, saya akan menjaga tubuh badan saya juga kerana ini adalah pinjaman bak kata Alin. 

Love..

No comments: