Wednesday, December 28, 2016

Kegembiraan Dikongsi Bersama

Cuti sekolah hampir melabuhkan tirainya. Apabila cuti sekolah, menandakan kepulangan cikgu kesayangan kami, Cikgu Nafisah yang mengajar di Sarawak. Berbagai aktiviti akan dibuatnya terutama bersama anak buah kami. Cuti sekolah yang lepas, Fisha bawa mereka pulang ke kampung. Kali ini, Fisha dan Naziha bergabung membawa mereka bermain di Times Square Kuala Lumpur. Saya tidak dapat mengikut mereka, ada tender interview yang perlu dihadiri. Tetapi, tidak mengapa, bergembiralah kamu.

Cuti hujung minggu yang lepas, ketika sedang di dapur makan dan memasak bersama-sama (masa kami dapat berborak tanpa masing-masing memegang telefon kerana makan/membuat kerja) saya bertannya pengalaman Kak Cik dan Nafisah. 

"Siapa yang paling nakal?" Tanya saya.

"Okay je masing-masing. Asyraf je lah asyik berlari-lari je. Tapi, bila kita kata sabar, tunggu dulu masa nak beli barang, dia okay je dengar cakap." Kata Nafisah dan Naziha bersama-sama. 

"Diorang ni, bila tiada emak masing-masing okay je. Dengar cakap macam ni, rajinlah makcik-makcik nak melayan lagi." Kata saya. 

Kami berborak lagi mengenai perihal penjagaan kakak saya terhadap anak masing-masing. Ada pro dan kontra. Yang baik kami puji, dan yang kurang, kami jadikan pengajaran untuk kami kelak. Mahu mendidik anak menjadi manusia sebenarnya tidak mudah. Sungguh! Tidak mudah. Tetapi kita perlu sama menasihati dan menjaga. Tidaklah terasa terbeban seorang diri. Doa saya semoga bila saya sudah mempunyai anak nanti, saya akan mendengar juga nasihat dari orang yang tidak punya anak dan orang sekeliling. 

Semenjak Kak Mi dan Abang Hairol berpisah, semacam ada kebertanggunajawaban bagi kami adik-beradik untuk bersama-sama mendidik anak Kak Mi. Perkara itu turut terlempias kepada Afifah. Sebenarnya perlu bersama-sama tidak kira sesiapa pun. Acik Oya selamba sahaja memarahi saya dan adik-beradik semasa kami kecil kerana mahu kami menjadi manusia. Kecil-kecil dahulu kami memang tidak menyukainya. Tetapi apabila besar, betapa kami bersyukur kerana menjadi orang yang lebih peka dan pandai membawa diri. Teringat saya ketika dahulu saya tinggal di kampung. Saya tidak membetulkan cadar katil, kerana biasalah, lepas dah masak nanti saya akan bermalas-malasan atas katil juga. Pantang nenek Sa'abah tengok cadar tidak tegang (sekarang nenek dah kurang kisah, tetapi kami dah pandai pasang cadar dekat katil dah nenek. Hehe.). Selamba sahaja nenek berkata kepada saya, "Masuk kandang kambing, mengembek. Masuk kandang harimau, mengaum." Sebabnya mahu saya mengikut rentaknya pada masa itu. Menjadi pengemas. Sekarang, walaupun tidak banyak, tetapi saya sudah banyak berubah menjadi lebih baik.

Nenek dan Acik memang tidak kisah mahu menegur anak buah dan cucunya untuk kebaikan mereka. Walaupun mereka pernah tidak disukai kami dulu. Hehe. Tetapi, sekarang kami dah bertambah sayang tau. Perkara yang sama kami aplikasi bersama anak buah kami. Mahu kamu menjadi 'orang' apabila sudah besar nanti. Segala leteran, omelan dan pukulan kepada kamu semua, untuk kebaikan awak semua di masa hadapan.

Satu lagi yang saya belajar adalah bersama-sama memberi kegembiraan kepada orang lain. Anisah dan Safwan pernah membawa anak buah kami bermain bowling bersama. Melayan kerenah anak buah kami bersama Pak Busunya. Aminah dan Muzakir juga membawa mereka memanjat Bukit Broga. Fahmi juga pernah membawa Afiq menaiki Broga bersama Mak Usu. Ketidakkisahan membawa anak buah orang lain perlu dijadikan tauladan. Walaupun pada dasarnya, Mak Usu seorang yang menitik berat perihal makanan anaknya, tetapi apabila bersama kami, beliau menjadi linear. Saya masih teringat ketika kecil-kecil Mak Ina dan Achik Iza membawa kami ke Kuala Lumpur untuk bermain permainan dan kemudian ke Pesta Buku. Pengaruh besar dalam kehidupan tau. Kitaran itu, semoga sentiasa berputar kepada orang lain juga. 

Mina dan Muzakir melayan

Atam diorang tak sampai atas

Geng Haji Bujang pula masa itu

Sebab geng Afiq ni Umair, Mak Usu memang rajin bawa


Yang ni paling terharu. Makcik2 malam nak keluar masa ni. Hehe.

Times Square uolls

Lepas ni, masing2 nak start keretalah

Pandai je bawa diri kalau mak masing2 takde

Apa-apapun semoga mereka membesar menjadi orang yang berguna untuk diri sendiri dan kemudian berguna untuk orang sekeliling, anak-anak buah Alang yang tersayang. 

Love..

No comments: