Tuesday, December 27, 2016

Adik Dah Besar

Semalam maghrib hujan. Saya di bilik atas membaca buku. Azan hanya saya jawab dengan doa dan menyambung kembali pembacaan. Cita-cita mahu solat bila dengar azan memang selalu di dalam hati. Semoga satu hari menjadi kenyataan.

Anak buah menjerit dari bawah, "Alang, Atok nak sembahyang kat rumah. Alang!" Dikuatkan sedikit suaranya kerana mungkin baginya saya tidak dengar.

"Okay. Okay! Alang ambil wudhu." Saya menjawab. Supaya tiada lagi jeritan dari bawah selepas ini. Saya menutup buku dan terus ke bilik air. Tanda mahu mengikut jemaah ayah. Kelebihan ayah bersolat di rumah, anak-anaknya solat di awal waktu dan berimam. 27 pahala untuk itu.

Sementara menunggu kami membentang sejadah untuk saf perempuan, ayah qamat. Kemudian adik mengambil tempat imam. Okay. Adik nak jadi imam. Ayah berdiri sebaris bersama Akmal dan Afiq. Sambil-sambil melayan Akmal mempersoalkan betul ke Busunya mahu menjadi imam.

"AllahuAkbar." Adik memulakan solat maghrib kami. Okay, bunyi tu dah macam biasa jadi imam kata aku dalam hati. Dalam hati berdoa semoga Allah mudahkan solat kami. Supaya adik tidak terlupa surah atau tersilap dalam solat ini. 

"Assalamualaikumwarahmatullah." Adik memberi salam dan mengakhiri solat kami tanpa sebarang perkara yang membatalkan solat. Seterusnya membaca doa selepas solat. Dalam hati aku, kagum. Masih ada yang perlu diperbaiki, tetapi secara keseluruhannya masih dikira berjaya. 

Silap saya memandang rendah kemampuan adik bongsu saya. 

Selepas solat, saya bertanya kepada ayah samada ayah mahu melatihnya atau bagaimana? Kata ayah, adik sendiri yang meminta mahu menjadi imam. Ayah cuma memberikan sahaja. Berkata saya kepada adik yang perbuatannya seperti sudah biasa menjadi imam, kata adik, di kolejnya, dia sudah biasa menjadi imam di surau jika tiada imam utama. Oh, begitu. Banyak yang saya tidak tahu mengenai adik saya sebenarnya. 

Sebak saya ketika adik menjadi imam kami. Saya terfikir apakah perasaan ayah dan emak apabila anaknya sudah menjadi begitu. Terharu sungguh. Terima kasih adik untuk kisah kecil ini. Tiadalah lain doa kami semoga adik-adik lelaki kami termasuk anak buah supaya menjadi orang yang boleh memimpin keluarga. Latihan kecil ini semoga berguna sampai akhir hayat sayang,



Alhamdulillah untuk didikan ini emak dan ayah. Semoga kami dapat memberi manfaat kepada emak ayah semasa kalian masih hidup, lagi-lagi selepas tiada lagi nanti.



Hujan masih belum reda. Solat Isyak juga adik yang menjadi imam. 

Adik saya sudah besar. Saya juga sebenarnya. 

Love..

No comments: