Thursday, May 19, 2016

Mak Lang Menunaikan Umrah

Pejam celik, hari ini Mak Lang telah kembali dari menunaikan umrah pada 1hb Mei yang lepas. Sahabat saya juga, Miera sahabat saya kembali menunaikan umrah selepas bertolak pada 4hb Mei yang lepas. Pakej Mak Lang ada ziarah di Turki. Sebab itu panjang sedikit masanya. Dua minggu lepas, sebelum bertolak pada hari Ahad, nenek Sa'abah, Achik dan Pak Busu datang ke Klang. Seperti di mana ayah dan emak serta Naziha dan Nafisah pergi menunaikan umrah dahulu. Sudah hampir setengah tahun mereka pergi menunaikan umrah. Betapa masa berlalu pantas meninggalkan kita. Semoga pengakhiran yang baik untuk kita semua.

Kisah Mak Lang menunaikan umrah menarik. Abu Hurairah meminta ibunya berdoa supaya di majlis makan malam pejabatnya, hadiah utama adalah menunaikan umrah dan berjaya. Maka, Abu membayar untuk tiket untuk seorang dan selamat pergi bersama ibunya. Isterinya pula sedang mengandung dan pernah pergi menunaikan umrah, maka perjalanan kali ini, Khairiyah tidak mengikutnya.

Nenek dan Acik serta Pak Busu sekarang rajin datang ke Klang. Anak-anak Acik sudah boleh diharap untuk memandu. Maka, kita on sahaja. Hujung minggu awal bulan yang lepas merupakan hujung minggu yang penuh. Memang biasa hujung minggu penuh sahaja. Alhamdulillah.

Malam Jumaat sebelumnya, saya berdating dengan Kak Fareen. Mahu memberi hadiah dari UK katanya. Keseronokan berjumpa Kak Fareen adalah makanan. Hadiah dari UK juga tidak kurang menariknya.


Pada hari Sabtunya, saya menghantar kereta untuk servis. Memang menggunakan semua masa dan tenaga yang ada. Servis kereta kali ini memaksa saya menukar tayar kerana sudah nampak besi di dalamnya. Di situlah lagi duit lebihan cukai tahun lepas diletakkan. Macam banyak je kan dapat balik? Balik menservis kereta, lari sekejap berjumpa dengan sepupu dunia akhirat sebentar. Sekarang memang dating sekejap-sekejap sahaja. Janji melepas rindu. Nanti selepas saya sudah selesai Wai Fong, kita dating lama sikit ya.



Balik dari makan-makan bersama Alin, Acik sedang menggoreng ayam berempah. Menu kenduri kali ini nasi lemak ayam goreng dan meehon sup. Kenduri doa selamat adik-beradik ayah sahaja. 



Cutie Pie

Nenek! Sayang kamu. :)


Pagi Ahad itu, Abu membeli roti canai sahaja. Jadi, kami cuma membuat air. Tidak penat. Hehe. Tengahari juga tidak perlu masak. Mahu meraikan Sobri yang telah selamat berkahwin pada minggu lepas.

Tunggu roti canai
Tengahari Ahad, kami ke Rawang meraikan Sobri dan pasangan. Semoga dipermudahkan semua urusan Awie dan bahagia sehingga ke syurga.


Balik dari Rawang, kami bersiap-siap untuk menghantar Mak Lang di KLIA. Dahulu semasa ayah mengerjakan umrah, Mak Lang sekeluarga datang menghantar sehingga ke KLIA. Sebelum itu, kami ke PJ untuk mengambil baju saya dan menghantar Daus ke Sri Petaling. Dia sedang keluar tabliqh. 




Adik beradik emak juga sedang membuat makan-makan di rumah Achik Iza sewaktu kami ke KLIA. Tidak larat untuk ke sana bersama-sama mereka. Tenaga sudah hampir habis. 


Muzakir turut membantu


Selamat Mak Lang dan Abu. Semoga beroleh taqwa.


Love..

No comments: