Tuesday, March 1, 2016

Impian

Sejak dua menjak ini, Allah terlalu baik dengan saya. Terlalu. Banyak nikmat-nikmat yang saya impikan telah menjadi kenyataan. Silap saya yang perlu dibaiki adalah impian saya kecil sahaja. Mahu berjumpa dengan Syed Azmi dan mahu menyertai Ainie Haziqa memberi sarapan pagi kepada gelandangan.

Minggu lepas, saya sempat menghadiri satu program di Impact Hub Kuala Lumpur. Terlihat poster Adam Adli di Instagram. Maka, dengan kereta yang ada, melencong sahaja bersama waze ke sana. 


Bak kata Aleen, Once you're handsome, you're oppa. Haha.

Cantik kot tulisan tangan Adam

Saya pernah menulis di twitter untuk berjumpa dengan Syed Azmi ketika beliau sibuk menguruskan bantuan kemanusiaan ketika banjir di Kelatan dua tahun lepas. Seorang yang sangat merendah diri, sangat positif dan memandang semua benda pun positif. Termasuk memandang positif haters yang ada di laman facebook sebanyak 20% dari list of friendsnya. Seorang yang praktikal kerana apabila soalan dari penonton mengenai penguatkuasaan undang-undang mengenai ganja kepada speaker yang lain, dia telah memberikan pandangan sebagai seorang ahli farmasi mengenai kesusahan orang yang merana disebabkan ganja. Seorang yang berhati mulia. 
\

Saya seorang yang bias. Tidak ada gambar dua orang lagi panelis wakil dari Parlimen Belia. Hehe. Mereka juga tidak kurang hebat juga sebenarnya. Waktu soalan dari penonton, mereka juga menjawab dengan bijak. Walaupun ada pendapat yang saya tidak setuju, tetapi agree to disagree. 


Di akhir program, satu soalan terhadap Adam, apakah impiannya terhadap Malaysia. Katanya, ingin melihat Malaysia sebagai ini (sambil menunjuk kepada kami semua). "Masih boleh bersama walaupun berbeza pandangan." InsyaALLAH, satu hari nanti. Amin. 

Sabtu pula, antara impian saya mahu mengikuti Ainie Haziqa memberi sarapan pagi kepada gelandangan di area KL. Pernah melihat di twitternya dulu. Tetapi, biasanya hari Sabtu saya adalah di Klang. Alhamdulillah, berjaya sertai kali ini. Memberitahu Miera, dia tanya, "Pukul berapa nak jumpa dekat KL?" "Dalam pukul 5.30 pagi.". "Nak pergi KL pagi-pagi sorang? Orang temanlah." "Okay." 

Sebegitu sahaja Miera mahu menemani saya. Sama juga ketika saya mahu pergi menghadiri kelas menulis artikel hari itu. Walaupun dia tidak menulis, boleh sahaja menemani saya. Terima kasih Miera. Semoga Allah membantu memudahkan urusan Miera kerana selalu memudahkan urusan orang. 

Berbalik kepada memberi makanan kepada gelandangan di KL. Miera dan saya sampai di Masjid Negara jam 5.40 pagi. Beberapa orang sukarelawan telah sampai. Tengah menunggu orang yang membawa air. Setelah sampai air, kami mula membungkus. Nasi lemak/meehon goreng dan air kotak bersama kuih donut. Itu sahaja. Tetapi, kesan kepada penerimanya memang sangat terasa. Sesampai saya di Masjid Negara, terdapat beberapa (agak ramai juga sebenarnya) tidur di dataran di luar. Sejuknya saya rasakan. Tetapi Ainie kata, sejuk masih ok, nyamuk sebenarnya lebih susah.

Tidur duduk - mesti sejuk. HUhu

Dah siap bungkusm tunggu azan Suboh.

Untuk area Central Market

Area Masjid Negara dan lain-lain
Masjid negara ada meja

Ada dalam lebih kurang 12 orang sukarelawan. Kami dibahagikan kepada 4 kawasan. CM (Miera, saya, Ainie dan Farid) sebanyak 30 bungkusan, Menara Maybank, 30 bungkusan, Masjid Negara 50 bungkusan dan Segi College 20 bungkusan. Simple sahaja. Tetapi, kekuatan untuk membuatnya, jika tidak kental memang tak jadilah. Semoga satu hari nanti saya mempunyai kekuatan untuk membuat benda-benda seperti ini. Saya suka aktiviti begini. 

Selepas membungkus sarapan, masuk waktu Subuh, kami bersolat di masjid sahaja. Saya bersama Zetty pergi bersolat bersama-sama kerana Miera tidak solat. Zetty dari Kajang, tetapi bekerja di KL dan hari ini dia bekerja juga. Selepas program ini, dia akan terus ke tempat kerja. Juga ada sukarelawan dari Rawang. Jauhnya mereka datang untuk membantu. 


Selepas Subuh, kami berpisah ke tempat pengagihan masing-masing. Hampir jam 7, makanan kami sudah habis diberikan kepada semua. Mereka sedang tidur, kami meletakkan sahaja di tepi mereka. Semoga dapat memberikan senyuman kepada mereka sedikit.

Di jambatan bersebelahan CM




Pulang dari Masjid Negara, saya dan Miera pergi berjogging di Taman Jaya. Setelah dua pusingan, kami pulang untuk bersarapan roti canai. Biasalah, selepas berjogging, kegembiraan diri adalah sarapan yang menarik. Terjumpa budak rumah saya, Atikah. Kami bersarapan bersama. Balik rumah, kami membalas tidur sebelum tengahari nanti meneruskan kehidupan kami. Miera mahu ke Langkawi dan saya ke majlis perkahwinan budak pejabat saya. 

Petangnya pula, saya membuat kuih keria di rumah sendiri. Selepas menolong orang lain di pagi hari, bukankah Rasulullah s.a.w suka kepada orang yang berbuat baik terhadap ahli keluarganya sendiri? Keria buatan saya dibantu pekerja cilik Afifah dan Asyraf. 

"Orang miskin itu juga manusia dan mereka harus dimanusiakan. Menolong orang itu tidak perlu menunggu. Apa yang kita mampu lakukan, itulah yang seharusnya dilakukan." - Jokowi, 2015


Love..

No comments: