Tuesday, February 23, 2016

Kenduri Kesyukuran Afiq

Sudah lama Achik Oya kami tidak membuat kenduri dan memasak kenduri. Sempena majlis kesyukuran pertunangan anak sulungnya Afiq, Pakcik Isa meminta Achik membuat kenduri dan memasak bersama otai-otai masak di kampung. Awal-awal lagi Acik telah menghantar pesanan supaya kami tiba seawal pagi Ahad di kampung. Hal ini kerana, Nek Som selaku ketua tukang masak akan datang pada hari itu. Dukacita, Kak Cik pula perlu bekerja pada hari Ahad. Maka, saya dengan segan silunya telah meminjam kereta kawan baik saya Miera untuk pulang ke kampung. (Kamu tahu kamu adalah kawan baik, bila ada masalah, kamu tanpa segan, teringat nak pinjam kereta dia yang duduk di rumah sewa tanpa digunakan. Hehe, Miera, you're the best. Sila jangan segan dengan orang sebab orang dah tak segan dengan Miera). Miera berkata ya. Kak Mi anak-beranak dan saya pulang pada hari Sabtu. Sampai di rumah Nenek Rammelah lebih kurang jam 8. Waktu itu, Firdaus, Along dan Nafisah telah awal sampai semasa maghrib.


Keesokannya, selepas bersarapan, kami ke rumah Achik Oya. Nenek Som sudah sampai. Nampak tak, hebatnya tukang masak? Dah sampai dan terus membuat kerja. Nenek saya tiada kerana menghadiri majlis pertunangan saudara kami yang tinggal berdekatan. Makcik Semek merupakan anak buah nenek, iaitu anak kepada adik arwah atuk. Anaknya Juli yang mahu bertunang selepas Zuhur.








Kami, sepantas kilat (haha.percaya ke?) membantu Nek Som. Membuat apa yang perlu. Perlu ke saya menceritakan kepakaran yang saya sukai itu lagi? Hehe. Maaf, jika anda bosan, tetapi kita perlu sentiasa menyatakan kekuatan kita sebagai motivasi sendiri (sila nangis secara berjemaah semua). Kepakaran membantu di dapur memang sangat diperlukan sewaktu ini. Juga kepakaran melayan nenek-nenek itu supaya setiap pertanyaan mengenai diri sendiri bila lagi tidak berakhir dengan sebarang ketidakpuasan di hati orang lain, terutama di hati sendiri. Mereka sayang, sebab itu bertanya. Saya faham. Doakan saya. 
















Setelah bertungkus lumus pada hari Ahad, maka waktu yang ditunggu-tunggu pun tiba. Hehe. Hari Isnin orang Cina sedang makan besar, kami pun juga. Keluarga Mok Teh telah datang sekeluarga pada Sabtu petang. Mak Usu juga semalam sudah tiba. Mak dan Ayah selepas kenduri di Klang baru hadir bersama adik kesayangan kami. Pak Lang dan Mak Lang juga selamat tiba pada hari Isnin. Semua adik-beradik ayah saya berkumpul. Kemeriahan mana lagi yang kamu dustakan? (Saya perlu menulis mengenai hari keluarga kami tahun lepas. Nenek menangis waktu itu kerana kami semua dapat berkumpul.)

Banyak ruang rumah Acik ni.


Bebudak, tengok TV

Makan lauk pagi tadi yang sedap sangat!

Keesokan harinya, Acik Oya belanja sarapan pagi pertama di luar. Tak perlu masak-masak. Masing-masing dah penat. Terima kasih semua.

Yang bangun pagi. Hehe.

Yang lain bungkus.

Jom balik. :)

Kenduri dan penat adalah benda yang tidak dapat dipisahkan. Tetapi, kerana semua buat kerana kasih-sayang, buat bersama orang yang kita suka, orang yang kita sayang, kepenatan ini berbayar dengan harga yang sangat mahal. Semoga perhubungan ini tidak di sini sahaja. Kami bermohon padaMu, Tuhan Pencipta Alam, Yang Maha Pengasih lagi lagi Penyayang. 

Love..

No comments: