Thursday, February 11, 2016

Hati

Penyewa rumah ayah saya sudah beberapa bulan lambat bayar, beberapa bulan kurang bayar dan masih tidak membayar deposit rumah. Saya pernah menelefonnya sekali untuk meminta bayaran darinya kerana ayah, haruslah baik dan tidak sanggup menelefon orang, lagi-lagi memarahi orang. Dan kali ini merupakan kali kedua saya menelefonnya. Alasannya masih sama, menunggu rumah yang di kampung untuk dijual baru boleh membayar deposit. Ok, deposit kita tolak tepi. Yang bayaran bulan-bulan ni, boleh tak bayar on time? Katanya, masih sukar. Saya pun memberinya peluang dua bulan jika dia tidak dapat membayar, mereka terpaksa keluar dari rumah itu. 

Saya menceritakan kepada ayah peristiwa itu pada hujung minggu semasa sedang menyangkut baju di hanger. Ayah pula sedang memberi kucing makan. Ayah hanya mengiyakan kerana mungkin dia juga pernah memberitahu mereka dan jawapan yang sama diperolehi. 

Saya : Orang dah call dah kakak tu. Dia jawab nanti dia cuba.
Ayah : Itulah, jawapan yang sama. 
Saya : Entah-entah inilah sebab dia kena keluar rumah sewa dia dulu. Dia tak bayar, bukanlah tuan rumah nak balik rumah tu. 
Ayah : Ish. Inilah yang taknak. Boleh jadi berburuk sangka dengan orang. (Sambil menolong saya mengangkat baju yang telah dihanger ke tengah laman) 
*Saya tersentap dan beristighfar. Inilah yang jadi. Hati ni senang sahaja berburuk sangka. Cepat-cepat saya tidak memanjangkan kisah. 

................................................................................................................................

Firdaus, Kak Long dan saya mengikuti satu kursus di Melawati. Selepas habis kursus, kami mengambil keputusan untuk makan tengahari sebelum pulang. Emak tiada di rumah kerana pulang ke kampung, Peluang untuk nasi tiada di rumah tinggi. Jadi, isi sahaja perut kami dahulu. Setelah sampai di Medan Selera berdekatan, Kak Long dan saya turun dahulu. Firdaus masih ada benda yang mahu diselesaikan. Kami memilih satu kedai makan nasi ayam hainan di medan selera itu.

Selepas kami membuat pesanan, Firdaus pun sampai. Dia kemudian membuat pesanan untuk dirinya. Mukanya ketika membuat pesanan memang kurang menyenangkan saya lihat. Tidak tersenyum dan hanya membuat pesanan seperti bos. Saya hanya diam sahaja. Sesudah makan, Firdaus membayar kepada pakcik yang menjual nasi ayam itu. Dari jauh, saya melihat mukanya yang ketat itu. Lagi, adik saya tidak boleh begini. Pakcik itu sedang sibuk mengira makanan yang kami bayar. Sebelum sampai di kereta, saya menegur Firdaus. Kenapa perlu bermuka sebegitu? Dia memberitahu perkara sebenar. Rupa-rupanya dia mengesyaki pakcik yang membuat nasi ayam itu bukan Islam. Memang mukanya seperti seorang cina. Kak Long juga telah memberitahu saya sebelum itu. Saya kata, orang Cina tidak boleh Islam ke? Di hadapan kedainya ada perkataan Allah dan Muhammad juga mengiyakan andaian saya. Maka, kami makan sahaja selepas itu. Rupanya, perkara yang sama dialami oleh Firdaus.

Saya berkata kepada Firdaus, apa yang dia boleh buat sepatutnya ketika hati telah tertanya-tanya status kehalalan ayam yang kami makan adalah bertanya kepada pakcik peniaga tersebut. Tidak perlu membuat muka dan merasa ragu-ragu. Selesaikan masalah hati itu sendiri. Janganlah membuat muka seperti itu. Saya yang melihatnya juga rasa tidak berkenan, apatah lagi yang merasainya.

.....................................................................................................

"Ya Allah, yang membolak-balikkan hati. Tetapkanlah hati kami di atas agamaMu."


Love..

No comments: