Friday, August 28, 2015

Pertiwi Soup Kitchen

Menyertai Pertiwi Soup Kitchen untuk pertama kali. Biasa tengok dekat TV sahaja. Sebab malam, jadi sukar untuk sertai. Tetapi, masih berimpian untuk ke sana juga. Pabila Gamuda mahu membuat program ke sana, laju-laju saya masukkan nama. Mengajak Faezah bersama, malangnya dia artis yang memerlukan confirmation sebulan awal. Hehe. Mungkin lain kali awak. Sudah punya agenda.

Pergi bersama Mr Heng, senior manager procurement, kami bertolak dari Southgate sahaja. Pada masa yang sama, hampir 30 orang staf gamuda bertolak dari Damansara Perdana. Kami akan berjumpa di sana.

Group photo sebelum bertolak. Wakil dari Southgate. :)

Kami berkumpul di sebelah Tune Hotel pada jam 8.45 malam dan telah diberi penerangan ringkas oleh wakil Pertiwi Soup Kitchen. Sudah hampir empat tahun mereka beroperasi. Kemudian datang van membawa makanan yang telah siap dibungkus. 

Bahrin :  Hai makwe lama.
Aku : Amboi. 
Geng masa naik Mulu dan Gunung Kinabalu. 



Mereka membungkus hampir 600 makanan untuk diagihkan malam itu. Di sebelah Tune Hotel merupakan tempat pertama mereka. Kemudian mereka ke Kotaraya sebagai lokasi seterusnya. Perjalanan malam itu habis dalam jam 11 malam. Hampir pukul 10 malam, mereka sudah selesai mengagihkan makanan di lokasi pertama. Jika mahu menyertai selepas ini, boleh join di lokasi pertama sahaja. Takut esok nak pergi kerja penat. Al-maklumkan umur sudah lanjut. Tidak boleh tidur lewat. :)

Mereka juga menyediakan team kesihatan untuk para gelandangan 

 Sunday, Monday, Wednesday dan Friday. Pilih sahaja mahu join hari apa. 

Esok paginya, selepas solat subuh, saya membaca Al-Quran dan terjumpa ayat ini. SubhanAllah, besarnya pahala orang yang menyediakan makanan untuk gelandangan ini. Semoga Allah, melimpahkan pahala untuk mereka semua. Berdoa juga, Allah memberi kekuatan kepada kita untuk bersama-sama membantu mereka. Nak buat sendiri macam susahkan? Sertai sahaja mereka. 



Love..

No comments: