Monday, June 17, 2024

Bertambah / berkurang umur?

Alhamdulillah segala puji untuk Allah Tuhan sekalian alam. Saya telah menyambut ulangtahung ke-39 di perantauan. Semakin lama, saya rasa tidak merasa perlu untuk menyambutnya kerana umur saya berhenti di 27 tahun. Hehe. Saya tidak gemar orang meraikannya kerana saya tidak ingat birthday orang lain. Haha. Boleh tak tak perlu sambut saya sebab nanti birthday awak saya terlupa, takdelah ralat sangat?  

Tetapi, mana mungkin saya menolak jika ada yang mahu meraikannya. Pertama-tama haruslah Ai Tee yang gigih meminta tolong Nga membelikan kek untuk saya. Saya sudah pesan kepadanya jangan berbuat apa-apa di pagi itu, tetapi Ai Tee, mana mungkin dia duduk senyap je kat Malaysia tu. Datanglah kek dua ketul atas meja saya. Hari tu pula Khamis, kami ada badminton selepas waktu pejabat. Lepas main badminton, Nga dengan Yeaw ajak makan. Diorang nak belanja. Layla, Grace dan Amelia pun join sekali. Amelia mula-mula taknak join sebab dah makan dan nak tidur. Lepas bagitau birthday aku, dia pun join sekali. Mekna pun call time tu. Sempatlah cakap sekejap video call. Makan dekat restoran korea halal dekat Parramatta.

Esoknya malam, Nicole, Pei Wen, Lin San dengan Lu Ling pula belanja. Dekat Temasek dan sambung makan aiskrim pula. Alhamdulillah untuk nikmat kawan-kawan ni. Saya pun tak tau nak balas macammana. Sekarang kat sini, memang bawa diri masing-masing je. Kalau diorang ajak pergi mana-mana, dan saya tiada program, kita proceed. Kalau tak, kata je tak dapat join. Ada masa memang selalu dengan diorang. Ada masa, tak jumpa langsung. Kita tenang2 je dekat sini. 

Masa makan dengan Amelia, dia tanya apa wish saya untuk tahun ni? Saya pun terfikir sekejap. Jarang berfikir selama ni. Apa je yang saya nak? Banyak sangat nikmat yang Allah bagi. Rasa macam nak bersyukur je sekarang. Nikmat Allah dengan apa yang saya buat untuk Allah tu macam tak balance je. Saya buat sikit, Allah bagi banyak giler kot. Yeaw doakan saya kaya sebab saya mengadu dekat Mr. Ti (dalam whatsapp group) yang saya tak kaya. Kalau kaya boleh balik Malaysia 3 kali setahun dan pergi Europe trip. Merujuk kepada Nga yang kerja balik Malaysia je sebab ada awek kat Malaysia dan Yeaw yang baru balik dari Europe trip sebulan kat sana. 

Tapi, benda kaya ni akan datang dengan tanggungjawab. Kerja diorang banyak kot. Lagi banyak dari kat Malaysia. Saya pula, tenang-tenang je kat sini. Adalah 30% dari apa kerja yang buat kat Malaysia. Ko nak tenang-tenang dan kaya, dia tak selari yer. Melanggar sunnatullah namanya. Haha. Alhamdulillah, ada lebihan juga saya kat sini. Tak banyaklah macam kawan saya ingat puluh2 ribu. Walaupun seribu dollar je extra, kalau transfer kat Malaysia, dapat tiga ribu RM. Okaylah. Alhamdulillah. Sekarang tengah kumpul duit untuk hantar mak dengan ayah pergi haji pakej. Semoga diorang dapat pergi dalam masa terdekat ni.

Cita-cita untuk saya tahun ni, semoga sentiasa sihat selalu kat sini, rajin solat awal waktu, tak bazir masa banyak sangat tengok telefon, rajin baca buku, jadi cost controller yang bertanggungjawab dan tingkatkan diri untuk menanam cita-cita yang tinggi dalam hidup dunia dan akhirat. 

Kek terbang dari Malaysia

Layla dan Ain


My ex and current engineers

Geng Cost Controller plus commercial


Second round

Love..

No comments: