Thursday, July 16, 2020

Melawat Cucu ke-5

Mak memang dah lama nak melawat cucu terbaru dia. Sejak PKP tak dapat keluar, maka kami tangguhkan. Pastu, bulan lepas Kak Cik kata mak nak pergi 10hb Julai nanti. Kalau boleh cuti, jom ar. Kalau tak, nak pakai kereta. Cuti aku yang tahun lepas tak guna lagi. Harap maklum. Nak kena habiskan. Aku pun apply je ar. Kata dengan Ai Tee, dia okay. Dah approve, aku pun huha-huha gembira.

Aku apply hari Jumaat dengan Isnin pagi. Pagi Jumaat, aku pergi betulkan kereta dan text Alice kata cuti hari ni dan Isnin. In case dia lupa aku cuti. Dia reply, noted. Puku 12.30 tengahari, kami gerak. Aku dah settle kereta, kak cik pun dah buat hiv test. Sampai dalam pukul 2 petang kat Tapah, kami berhenti solat. Aku drive pergi. Jadi, baru dapat tengok phone. Alice text kata, Steve nak prolongation hari Isnin sebelum 12 tengahari. Dia tulis lagi, kalau aku boleh datang Sabtu, dia boleh explain sebab banyak changes. Aku reply, aku dah on the way pergi Kedah. Nanti aku tanya Sity dengan Khairul changesnya.

Singgah makan kat Tapah

Sampai-sampai Kedah, dah pukul 7 petang, jadi kami terus pergi rumah sewa Daus dekat Kepala Batas. Esok baru pergi Pendang tengok cucu. Makan malam dulu, siap-siap, baru aku buka laptop malam tu. Betulkan apa yang boleh. Ada soalan, aku letak tepi dulu. Esoknya nak tanya Khairul. Yang ajaibnya, aku drive pergi, tapi Alhamdulillah semangat juga nak buka laptop buat kerja. Tak lama. Sampai 12.30 malam je, aku dah ngantuk.

Makan malam

Esok paginya, lepas subuh, aku sambung sikit. Ayah dah ajak nak pergi rumah kawan dia dekat-dekat rumah Daus juga. 10 minit tak sampai. Ayah kata, boleh sambung nanti lepas sarapan. Haha. Tak kuasa. Alang-alang nak keluar, keluar je. Aku pun tutup laptop selepas berjaya email Mr. Ti minta benda dan text Khairul soalan-soalan.

Rumah pertama hari tu, kawan ayah masa dekat kastam. Pakcik Hamzah dengan Makcik Ani. Diorang ni, masa kami hantar Daus belajar kat Selama Perak, kami tumpang tidur rumah dia kat Peneng. Aku tak ingat sangat. Sekarang dia dah pencen, balik kampung. Sampai-sampai dia dah siap air, nasi lemak, meehon goreng, sekali dengan ketupat palas dan kuih lagi. Beria nak menjamu tetamu. Layankan memang terbaiklah. Dah kenyang makan, kami minta diri nak pergi Pendang.

Ayah kata, tinggi rupanya ayah ni. :(

Dalam kereta, Daus bagitau dia janji dengan Aida nak datang pukul 1. Baru pukul 11 macam tu. Kitorang pun singgah Pekan Rabu jap. Sempatlah mak beli periuk dengan baju untuk kawen Kak Cik nanti. Daus kata, sewa kedai kat situ mahal lagi, compare dengan tapak lama Pekan Rabu. Dulu dalam puluh ringgit je sebab kawasan lama. Sekarang, dah cantik jadi mahal juga. Dalam tiga ke empat ratus. At least, jualan kena boleh cover ar. Aku doakan diorang semua dimurahkan rezeki je. Meniaga ni memang kena kental.

Daus bawa time ni

Shopping gais

Geng tunggu tepi

Periuk gais. Dari Kedah

Balik dari Pekan Rabu, kami ke Pendang. Mak Aida dah masak. Macam-macam lauk. Gulai udang, (oh, baru tau, mak suka makan udang yer. Bubuh sini sebab kau selalu lupa.) ayam masak sambal, ikan goreng, sayur sawi goreng, ulam dan sambal belacan. Tak reti nak makan wei, banyak sangat lauk. Overall, memang sedap.

Kat Pendang dah

Cucu mak kelima. Akil Rayyan Anaqi

Baby pillow by baby Pian

Gerammm

Pandai senyum awak

Lepas solat Zuhur, nak gerak lagi. Kami nak ke Sungai Petani pula. Melawat isteri arwah ustaz Osman. Kawan usrah ayah. Dalam pada kami baru gerak dari Pendang, mak telefon cik Mahfuza tu, dalam sejam gak perjalanan. Sampai-sampai, kitorang borak-borak, alih-alih keluarkan mee goreng. Sejam wei. Dia siap masak dan kemas sebab boleh menyembang dengan kitorang kat depan. Lepas habis makan, kitorang nak basuh pinggan, clear dapur dia. Tak berkecah pun. Kalau aku ni, memang bekas masak ada lagi atas dapur. Laju betul acik ni buat kerja.

Superb makcik.

Ubat sedu. Tisu basah letak kat dahi

Balik dari Sungai Petani, ambil Daus kat Pendang, minum petang dulu. Pastu terus pergi Alor Setar. Dah janji dengan Anis, nak melawat Maksu Yati pula. Dah dua tahun dah Maksu takleh jalan. Paksu dengan Anislah yang jaga. Comel je Anis ni. Tabah je tengok layan Maksu. Sekali dengan Paksu. Moga pahala yang banyak untuk diorang sebab jaga orang sakit. Semoga Maksu diberi Allah kesembuhan juga.

Maksu

Balik rumah Maksu dah maghrib. Tak larat nak keluar lagi setelah seharian berjalan, maka kami memilih untuk makan maggi sahaja malam tu. Oleh sebab Kak Cik dah buat air panas semalam masa sampai, maka turn aku pula masak malam ni. Maggi, apa ada hal. Haha.

Maggi

Rumah Daus kat Kepala Batas

Berakhirlah perjalanan kami hari tu. Aku cadang nak buka laptop kejap. Tapi, tak larat. Tidur je. Sambung esok pagi Ahad, lepas Subuh. Lepas tu, kami gerak pulang ke Klang. Cari roti canai orang melayu dekat Kedah. Makan macam apa. Roti sorang sekeping. Oh, kak cik dua keping. Nasi lemak ayah makan. Telur separuh masak dua set, air lagi. Semuanya kurang RM20. Ayah belanja.

Breakfast

Makan macam heaven

Driver masa balik

Air kelapa gais..

Tengahari pula, makan kat Ipoh. Exit Ipoh semata-mata nak makan. Pengalaman sungguh. Makan kat Restoran Simpang Tiga.

Dah sampai rumah, rehat-rehat kejap. Petang tu, Kak Cik pergi jumpa imam sebab nak minta kebenaran nikah dekat Melaka. Berakhir percutian saya. Semoga mak dan ayah gembira.