Sunday, July 5, 2020

Emak dan Ayah

Jumaat aku telefon mak, tanya nak pergi mana-mana tak Sabtu? Mak kata, nak pergi beli barang dengan Kak Cik. Aku pun, 'Okay mak, orang keluar dengan Liza yer.' Dari PKP tak jumpa lagi Liza. 





Sekali esok paginya, Kak Cik hantar gambar satu troli penuh barang mak shopping. Diorang pergi berdua je pula tu. Bertabahlah sayang. Mak dah ada purchasing power tu. Kegembiraan dia, beli barang dapur je ar. Dengan buat baju. Mujur tak pandai online shopping dan minat barang-barang perabot. Kira beli benda makan ni, okaylah. 

Kak Cik tolak sorang 

Aku tak dapat teman beli barang. Ingat biasa sikit-sikit je. Lain kali kena janji sekali nak beli barang ni. Ada lagi dua bulan sebelum Kak Cik kahwin. Nak kena train adik ni teman mak nak beli barang dapur. 

Aku tak bagi mak banyak duit bulan-bulan. Komitmen aku pun tengah manage lagi. My bad. Tapi, kadang-kadang shopping dengan mak, aku swipe je kad. Pandai-pandailah hujung bulan kau fikir nak bayar camne. Tapi, biasanya ada je. Berkat aku rasa. 

At least, aku kerja dan tak susahkan mak ayah untuk tanggung. Sama macam adik-adik aku yang lain. Doa yang sama juga untuk anak buah aku. Tak perlu kerja besar, janji kerja dan tak perlukan orang lain tanggung kita. Sayang sebenarnya kalau kita sendiri tak boleh nak bantu diri kita sendiri. 

Ayah pun aku tak bagi banyak juga. Nasiblah ada anak cam aku ni. Tapi, aku tak berkira untuk keluarkan benda yang aku ada. Counter balik diri sendiri nampak? Aku sehabis boleh, akan bawa kereta kalau naik dengan diorang, aku bagi kereta aku kalau diorang nak balik kampung, bagi selesa sikit, aku balik tengok mak diorang kat kampung (pun nak masuk juga?). Oh, tak banyak juga rupanya jasa aku kat diorang ni. Ingat banyak dah. Haha. 

Terima kasih untuk semua

Untuk nikmat mak dan ayah ni, semoga seorang Nadiah menjadi anak yang solehah, jaga diri dan nama baik mak ayah, kerja ikhlas kerana Allah, jadi lebih baik, tolong ramai orang dan syukur selalu. Amalkan doa ayah ni juga. 



Dan juga doa emak ayah ni.

Love..

No comments: