Sunday, April 26, 2020

Kisah perkenalan

Adakah aku pernah menceritakan kisah perkenalan aku dengan calon-calon suami di sini? Rasanya tidak. Yang kalau nak buat siri, memang banyak. Last year paling luar di kotak. Tak tahu kenapa tiba-tiba, tahun lepas rancak sangat. Semua orang pun nak kenalkan aku dengan orang. Julian, Syam, Didi, Kamil, Nadzirul dan Abu Ameer. Tetapi, jangan risau, aku tak pernah berkenalan lebih dari dua orang pada sekali masa. Budget setialah. Sebenarnya tak pandai bahagikan attention. Kenapa tiba-tiba nak cerita pula pasal ni? Sebab terbuka cerita aku pernah berkenalan dengan laki orang masa borak-borak tengah makan dengan Deekay. 

Naturalnya seorang Nadiah, memang suka bercerita kepada keluarga sendiri pasal semua benda. Bukan pasal kerja sahaja, pasal kawan, pasal berkenalan dengan orang pun aku cerita. Bila bagitau Deekay aku cerita pasal perkenalan dengan orang dekat family, dia pelik. Sebab dia bukan orang yang macam tu. Dia rasa pelik cerita kat mak dia pasal love story dia. Dia pernah bercinta, tapi orang tu kawen lain. Aku okay je. Sebab memang jenis suka bercerita. 

Deekay : Mak kau okay ke kau cerita-cerita ni? 
Aku : Entah. Aku tak pernah fikir pun. Okay kot. 
Deekay :Iye ar. Mak kau mesti nak kau bahagia. Bila selalu cerita dan tak jadi, mak kau tak rasa macam mak ko fikir, anak aku ni, kesian ke. 
Aku : Entah. Tak sure aku. Tapi, baru-baru ni, Kak Cik pernah pesan kat aku. Tak payah cerita kalau berkenalan dengan siapa-siapa. Aku ingat, dia dah bosan dengar cerita aku, tapi tak jadi je. Hehe.
Deekay : Takdelah yah. Aku dengar cerita kau ni, aku geram. Geram dengan Abu Ameer tu. Aku tau kau okay, tapi geram dengan penipu tu. Kitorang sayang ko. Kitorang taknak ko kena tipu. 
Aku : Aku okaylah. InsyaAllah, Allah jaga.
Deekay : Iye. Tau Allah jaga. Tapi, bila baca whatsapp ko tu, aku jadi geram. Sebab sayang kat kau. 
Aku : Haha. Sampai camtu sekali ke? Patutlah Kak Cik taknak aku cerita kat orang lain. Agaknya, orang-orang lain ni pun geram je dengan orang-orang yang tipu aku ni. (Aku teringat Alin dengan Sity masa aku cerita pasal dah kantoi Abu Ameer tu laki orang, diorang punya menyumpah tu. Aku tenang-tenang je) 
Deekay :  Tulah. Kitorang taknak kau tertipu lagi. Jangan percayalah orang-orang tak kenal ni nak kenal dengan kau. Minta diorang punya Facebook atau insta. Kau ni naif sangat lah. 
Aku : Haha. Ai Tee pun pernah kata. Aku senang kena tipu atau kena buli sebab naif. 

Aku selama ni, tak fikir pun perasaan orang lain bila aku cerita benda-benda ni. Mungkin dah start kena fikir kot. Walaupun aku rasa okay dengan benda nak kenal dan tak jadi ni. Tapi, untuk orang yang sayang kau, mesti dia rasa lain kot. Mak pun, aku rasa mesti sedih. Bila dapat tahu cerita aku nak kenal dengan orang je, dia gembira. Tapi, lepas tu aku dah tak cerita dah. Sebab dah takde apa-apa. Huhu. Lepas tu kadang-kadang, kalau balik belajar ada ayat apa-apa untuk jodoh, suruh aku baca. Anak dia ni malas pula. Huhu. Nak kena sort cerita dengan mak sekarang. Bukan nak rahsia. Cuma taknak bagi harapan. InsyaAllah mak. Ada rezeki mak, ayah dengan nenek tengok orang kahwin nanti. Terima kasih untuk semua perhatian dan kasih sayang. 

I love me too. <3 td="">
Love..

No comments: