Wednesday, April 22, 2020

Fasa ketiga PKP

Fasa ketiga PKP bermula 15 Februari sehingga 28 Februari. Saya semakin hilang tumpuan dalam kerja. Masih meneruskan kerja. Sekurang-kurangnya sehari, saya akan membuat sesuatu kerja. Cuma ia makin mengurang setiap hari. Adakala, saya kerja separuh hari. Ada kala, saya kerja suku hari. Selepas dua minggu lepas, saya bekerja sampai ke malam kerana mempunyai submission kepada Gaek Ting dan Keng Meng. Minggu lepas pula, saya hanya menyiapkan list sub-contractors untuk Ai Tee dan Sub-Contract Agreement Steel Works untuk direview. Selebihnya, saya memasak, membasuh baju dan bermalas-malasan di atas katil. Kagum saya dengan Deekay. Dia duduk membuat kerjanya sepanjang hari. Mungkin tengahari akan berehat seketika kerana panas. Tetapi, biasanya, malam dia akan sambung sehingga jam 12 malam. 

Sabtu lepas lagi teruk, saya di atas katil semalaman. Pagi saya membaca novel di telefon. Sudah lama tidak membaca, Oleh kerana saya tidak perlu memasak, jadi saya tidak ke dapur. Cuma bangun dari katil untuk solat dan makan. Malamnya, saya memaksa diri menonton kuliah agama. Tetapi, di pertengahan kuliah, saya tertidur. Mungkin saya kurang bersenam. Sudah lama tidak berpeluh, saya menjadi semakin lesu. Tetapi, nak bersenam, saya malas pula. Apalah nak jadi seorang Nadiah ni. 

Hari Ahad juga sama. Sambung baca novel lagi. Kebaikan baca novel ni, minggu ni nak send e-mail kepada bos, perfect. Haha. Tapi, jahanam hari Sabtu Ahad tu. Dihabiskan begitu sahaja. Hari ni hari Selasa. Saya menjadi ketua keluarga dengan pergi membeli barang. Ramai sungguh orang hari ni. Semoga saya sihat-sihat sahaja. Balik terus mandi. Lagi tiga hari nak puasa, InsyaAllah saya cadang untuk pulang hari Khamis. Tetapi, saya call nenek Saabah masa tu, nenek meminta saya meneman Deekay waktu bulan puasa ni. Mungkin saya akan pulang ke Klang hari Sabtu atau Ahad kot. Meneman Deekay sehari. Sudah sebulan tidak pulang ke kampungnya. Sudah rindu keluarga. Mesti sedih jika hari pertama keseorangan berpuasa. Selepas itu, mungkin saya akan ke kampung saya di Klang. Walaupun melihat dari waze, jalan yang biasa saya lalu telah ditutup, mungkin kena lalu jalan lain yang ada roadblock. Moga dipermudahkan nanti.

Nenek Rammelah pun tinggal rumah seorang. Takde selera nak makan. Nenek Saabah ajak Nek Som tinggal sekali. Berteman ni, ada juga selera nak makan. Saya seperti mahu meminta Rahman menemani nenek sahaja Ramadan ni. At least, sahur dan buka nanti adalah teman. Semoga Rahman naklah teman.

Ramadan kali ini, semoga kita semakin dekat dengan Allah, mempunyai perancangan untuk menjadi hamba Allah yang lebih baik, bertaqwa dan keluar dari kuarantin ini memberi lebih banyak kepada orang yang memerlukan. 

Tom Yam gais.. 

Menu biasa : Sup sayur, sambal dan telur1

Maghrib tunggu Isyak

Breakfast bila stok roti habis

Nampak tak dah rajin? Maggi pun gigih tumis

Tunggu Deekay balik kerja

Shopping puasa


Love..

No comments: