Saturday, October 19, 2019

Trip Pendek ke Cameron

Mak Usu Bayah sejenis yang aktif. Rajin berjalan. Pak Busu pula, jenis yang suka duduk rumah. Kalau dulu masa bujang duduk dengan nenek, masa cuti mesti bangun lambat. Tidur pun lambat. Entah apa dia buat kat serambi tu.

Tapi, bila kahwin Busu dah berubah. Jadi ayah yang bagus. Anak-anak kena solat jemaah. Ada hafazan lepas subuh dengan maghrib. Masa cuti Sabtu Ahad pula, pagi-pagi kena baca buku. Nanti Busu tengok. Lepas tu gilir-gilir Umair dengan Ainur tukar buku bacaan. Ni semua aku korek masa Ainur teman pergi ambil Nafisah cuti raya haji masa tu. Kagum betul aku dengan Busu sekarang. Kalau dulu, nak gaduh je masa aku duduk kampung dengan dia.

Orang boleh berubah. Dan kalau kau dapat pasangan yang betul, kau dan dia akan jadi lagi baik dan boleh memberi manfaat yang lebih kepada orang lain. Sepertinya trip ini. Oleh sebab Mak Usu suka berjalan dan Busu bagi kalau berjalan dengan keluarga, maka wujudlah trip-trip pendek seperti ini. Acik pula boleh melayan. Jadi, biasanya Acik dengan Mak Usu dari kampung akan pergi dulu, kemudian ajaklah kami dari Klang siapa-siapa nak join.

Kalau dapat cari gambar dekat Port Dickson dengan Genting nanti aku masukkan sekali.

Yang ni, trip masa tu sebab cuti hari jadi Gabenor Melaka. So, Mak Usu sewa apartment dekat Cameron. Ajak kami sekali. Mak eksaited nak pergi. Mak baru nak berjalan. Ayah puas dah. Mak, lepas belajar terus kahwin, lepas tu besarkan kitorang. Mana ada masa berjalan. Layankan je ar. Tapi, aku tak boleh bawa mak dengan ayah pagi tu. Ada futsal. Ayah drive kereta aku je naik Cameron. Dahlah jem dekat Tanah Rata. Tak dapat cakap apalah.

Kak Cik, Kak Mi, Afiq dengan aku bertolak petang tu. Dalam pukul 5.30 petang. Ambik Afiq dekat tempat bola dia, lepas tu baru pergi. Terima kasih dengan perangai gila stereng dulu. Aku confident nak bawa lalu Simpang Pulai malam-malam. Dahlah kami amik laluan jauh sebab dah malam, ayah kata jangan lalu Tapah. Lalu Simpang Pulai, tambah sejam kot. Tapi, untuk keselamatan bersama tidak mengapa.

Sampai dalam pukul 10.30 malam. Aku mesej Aaron perang tu tanya dia turun ke minggu ni. Dia kata tak, aku pun ajak jumpa. Tengok tempat tinggal dia dengan homestay Mak Usu, 2km je. Kitorang pun on. Kat sana, kedai tutup pukul 12 tengah malam bila hujung minggu.


Balik dah jam 11. 30 malam. Kau tengok, Fahmi melayan anak buah. Main Saidina.


Esoknya, dalam pukul 10 pagi, masing-masing check out dan terus nak balik. Memang tak sampai 24 jam kat atas tu. Hehe. Takpelah, nak meramaikan je. Di samping merapatkan sillaturahim.







Tengok kebun teh

Diorang berjalan lagi

Benda yang aku nak buat bila ayah dengan mak ada ni adalah bawa diorang naik kereta dan aku drive. Tengah aku takde komitmen apa-apa ni, silalah duduk tepi je ayah.


Balik dari Cameron tu, kena turun awal sebab ayah ada meeting kat pejabat Amanah. Kak Mi dengan Kak Cik ikut Mak Usu berjalan lagi kat atas tu. Sampai kat Lembah klang dalam masa tengahari, so tanyalah nak makan mana. Ayah ajak makan Aroma Hijrah. Makan nasi Arab kat Shah Alam. Sedap! Ayah jarang request benda, biasa ikut je mana-mana yang senang. Sekarang dah boleh minta. Okay je. Lagi senang.

Macam masa tu birthday mak, aku dah tanya nak apa? Mak kata takde apa-apa. Sekali kak cik kata nak belikan kek aiskrim untuk bawa pergi rumah Kak Mina, tapi tercancel pula. Rupa-rupanya, mak nak kek aiskrim. Baru tahu. Haha. Kitorang pula beli kek dengan aiskrim je sebab senang. Ingat nak beli nanti masa Kak Fisha balik, tapi kat Aroma Hijrah ni ada kek aiskrim. Mak pun order satu slice. Okaylah. Sekarang nak apa boleh dapat. Nikmat nak apa dan kau ada kuasa untuk beli walaupun cuma satu slice kek tu, masih nikmat. Alhamdulillah. Semoga kita sentiasa jadi orang yang bersyukur. 

Cakap dengan Kak Cik, sebab nak jumpa ada hadis kata panjang kan sillaturahim ni dapat murahkan rezeki. Maka, niatlah macam tu. 


Masa tu borak-borak dengan ayah, ayah kata nak buat apa-apa boleh niat nak dapat ni nak dapat tu. Tapi, yang penting sekali kena niat buat kerana Allah. 

Love..


No comments: