Tuesday, October 8, 2019

Subcon nak tarik diri

Ada satu sub-contractor yang dah dapat contract, tapi bila masuk kick-off meeting, rasa takut dan taknak buat kerja tu. Saya salahkan Syam untuk ini. Banyak sangat requirement untuk Safety. Haha. Walhal standard UG memang tinggi untuk safety. Tapi, subcontractors ni pun kali pertama juga join kerja dengan Gamuda. Lepas tu, Liquidated Ascertained Damages (LAD) sampai RM5000. Lagilah cuak kawan. But, worries not. Sepanjang 10 tahun kat sini, tak pernah charge LAD to our subcontractors. Bak kata Mr. Kock, kita just nak deliver kerja sahaja. Kalau kau tak perform, we won't charge you LAD, but sorry. We won't call you for another works next time. 

Untuk selesaikan masalah ni, Nga panggil meeting. Ai Tee dah bayang-bayang subcon ni akan tarik diri. Dan saya kena buat semua tender process all over again. Saya berdoa semoga bukanlah begitu prosesnya. Sudah cukup banyak kerja sekarang. Sudahlah Kobi nak balik Chan Sow Lin, saya perlu menyelesaikan semua Final Account yang lama-lama. Tolong jangan tambah lagi. Banyak benda nak kena belajar ni. Nanti Nga kejar saya macam gila tanya pasal subcon ni.

Mr. Kock masuk sekali meeting ni. Saya tenang sedikit. Mr. Kock punya pendekatan memang nak tolong selesaikan masalah dan bukan blame or push others. Bincang punya bincang, Serrig nak buat kerja tu dengan syarat LAD kurang dan safety report Nga tolong buatkan. Sorrylah Nga. Kalau tak, kerja you lagi banyak kalau dia tarik diri. So, susah sikit yer. Thank you!

Mr. Kock dan Mr. Hong 

Balik dari meeting, kami makan sekali. Saya naik kereta dengan Nga, Mr. Ti dan Ai Tee. Masa nak jalan pergi kedai, saya jalan belakang sekali. Sebab diorang dok cakap Mandarin. Saya malas nak campur. Masa lalu satu lorong tu, ada kereta masuk. Pastu saya nampak Nga toleh belakang. Rasa perasan macam Nga nak tengok saya ke tepi ke tak. Kang kena langgar anak orang ni. Saya agak saya perasan je kot. Haha. Tapi, bila kami nak lintas jalan, saya perasan lagi, Nga toleh. Tengok saya lepas ke tak. Haha.

Okay, nasib baiklah kau unreachable Nga. Dahlah lahir tahun 1993. Letak sini, untuk ingatan. Balik tu, kami singgah kedai buat jersey sebab nak tukar size baju budak site salah pilih. Pengularan secara berjemaah. Tapi, diorang ni jenis perform kat ofis. Ular-ular pun sebab kerja. 

Ada fitting room
Ai Tee, semua benda nak involved. Haha

Saya suka benda simple-simple macam ni. Mudah terhibur. Dan saya syukur sangat dengan benda-benda kecil macam ni yang buat saya rasa gembira. Untuk ada rasa seronok ni (walaupun akan gaduh sikit dengan Nga, selagi kerja Thales tak settle dan macam-macam lagi kerja dengan dia ni). Terima kasih untuk perhatian itu. Saya harap saya tak compare Nga dengan siapa-siapa. Dan tak generalise cina baik, melayu tak. Haha. Racist terhadap orang melayu aku ni. Nga baik, adalah sebab dia baik. Bak kata Faezah, dia jumpa ramai je Cina yang tak baik. Tapi, saya jumpa, majoriti cina semua baik. Mana tak senang sis suka kat orang tak sunat ni. Hehe.

Apa-apa pun, bersyukur dengan semua benda jadi kat saya. Allah izin, sebab tu jadi. Tapi, Allah tak semesti suka walaupun dia benarkan jadi. Berusaha jadi lebih baik setiap hari. Dan sebab Allah Al-Wahhaab (الوهاب) Maha Pemberi dan Maha Menganugerahkan dengan memberi banyak kenikmatan dan Ar-Razzaaq (الرزاق) Maha Pemberi Rezeki, iaitu memberi berbagai rezeki serta membuat juga sebab-sebab diperolehnya  dengan menghadirkan saya orang keliling yang baik, semoga saya juga memberi keseronokan dan kegembiraan kepada orang lain. 

Love..

No comments: