Wednesday, August 21, 2019

Ayah, cerita dan ujian

Macam-macam benda nak tulis sebenarnya. Cerita raya, dua-dua raya pun tak tulis lagi. Cerita pergi Penang. Cerita pembedahan Busu. Cerita pergi UK. Cerita kahwin Daus pun tak tulis lagi sebenarnya. Banyaknya pending kerja Nadiah. Macammanalah kerja ofis kau. Macam ni juga ke? Haha. Walaupun banyak cerita nak cerita, aku nak tulis benda lain dekat sini. Melencong adalah kepakaran kaukan Nadiah?

Antara nikmat Allah yang saya tidak dustakan adalah nikmat boleh berborak dengan ayah. Berbanding emak, saya lebih rapat dengan ayah. Dengan emak, saya masih struggle untuk berkongsi cerita. Tetapi, sekarang sudah banyak benda yang mak dah mula kongsi dengan saya, dan bila saya bercerita, mak juga sudah mula memberi respon. Walaupun masih kurang, Tetapi ada perubahan. Mak jarang memberi respon kepada cerita saya, menyebabkan saya jarang bercerita kepada dia. Jadi, sekarang mengambil pendekatan, untuk bercerita, saya akan cerita kepada emak dan ayah pada masa yang sama. Saya mahukan anak yang boleh berkongsi apa sahaja cerita mereka dengan saya. Jadi, saya sepatutnya bermula dengan diri sendirikan? Melalut tak tahu ke mana.

Saya terkesan dengan dua video yang saya tonton baru-baru ini. Video Ustaz Hasrizal yang bercerita bersama anaknya mengenai random subjek di sekolah sehingga membawa kepada apakah impian Naurah anak perempuannya di sini. Ini bukanlah ayah saya. Ayah tidak akan memulakan perbualan. Tetapi, hubungan ini yang saya syukuri. Hubungan ayah dan anak dan berborak. Tidak semua orang dapat merasainya. Saya mendoakan agar semua orang mempunyai seseorang yang dapat berkongsi apa sahaja yang terjadi. Kadang-kadang, dengan mendengar sahaja sudah cukup menyenangkan. Juga video Vivy Yusof di sini, mengenai perjalanannya bersama emak dan emak mertuanya di London. Hubungan berkongsi cerita mengenai keluarga memang mudah menyentuh hati saya. Tidak semua orang dilahirkan di dalam keluarga yang harmoni. Tetapi, tetaplah bersyukur dengan apa sahaja yang Allah kurniakan. Semoga kita dapat membina syurga-syurga kecil kita di dunia lagi.

If you want to change the world, go back and love you family. - Mother Theresa.

Perihal saya dan ayah saya sudah banyak dinukilkan di blog ini. Saya masih mahu menulisnya.  Ia adalah benda yang saya suka. Seperti biasa, saya akan bercerita dengan ayah mengenai apa sahaja. Ayah akan mendengar dan bila perlu memberi nasihat, ayah akan bagitahu. Biasanya ayah mendengar sahaja. Kebaikan bercerita adalah, kadang-kadang saya beritahu apa yang saya buat. Selepas bercerita, saya lihat terdapat beberapa kesalahan diri sendiri yang saya tidak nampak sebelum ini. Saya mungkin boleh merubahnya.

Saya sedang berkenalan dengan seseorang. Sepatutnya saya tidak menceritakannya kerana pengakhiran biasanya tidak seperti yang diharapkan. Tetapi, saya perlu mengambil iktibar atas perkara yang saya buat. Saya mempunyai satu idea apabila berkawan dengan lelaki ini, saya mahu bergaduh dengannya. Supaya saya dapat lihat apa yang dia akan jadi bila saya marah dan apa yang dia akan jadi bila dia marah. Jika kami masih boleh meneruskan perhubungan itu, maka kita sudah melepasi fasa kritikal. Saya memberitahu ayah mengenainya. Ayah gelak sahaja mendengar. Kami berborak semasa dalam perjalanan ke Melaka untuk majlis pertunangan Izzul.















Tetapi apabila pulang dari majlis tunang Izzul, kami berborak benda lain dan ayah kata, selama ini kita telah dijaga oleh Allah. Allah jaga sampai saya jadi yang sekarang ini. Saya teringat Rafizi Ramli pernah menulis di instagramnya, 'Ibu bapa sekarang sibuk menghantar anak ke sekolah terhebat. Tetapi dia teringat emak dia yang belajar biasa-biasa sahaja. Tetapi, setiap hari Tahajud dan Hajat tak tinggal. Dia berdoa supaya Allah jagakan anak-anaknya. Alhamdulillah, adik-beradiknya menjadi.' Saya terlupa itu. Saya sibuk nak test itu dan ini. Mahu membuktikan apa, saya juga tidak tahu. Biarkan sahaja. Kita doa sahaja. Allah akan beri apa yang terbaik untuk kita.

Semakin complicated hidup saya sekarang ini. Dulu saya rasa tenang sahaja. Tak banyak fikir pun. Melalui sahaja kehidupan dengan tidak banyak berfikir. Di satu bahagian, saya serabut sedikit kerana banyak sangat berfikir sekarang. Pening kepala yang ini nak buat, itu nak buat. Di bahagian satu lagi, saya rindukan ketenenangan dulu yang tak sibuk-sibuk pun nak apa-apa. Cuma apabila saya mula memikirkan apa yang saya nak, saya mula berusaha meminta lebih bersungguh. Saya juga dapat mengenal apa yang saya nak. Saya dapat buat banyak benda juga. Tiba-tiba terfikir kata Muhammad, nak masuk syurga ni, orang-orang hebat. Saya takdelah hebat sangat. Tetapi, bila memikirkan ujian-ujian Allah ni, saya bersyukur diuji. Tetapi, pada masa yang sama serabut. Haha.

Doa sahaja yang terbaik. Satu doa yang baik untuk kita amalkan yang saya dapat dari video Ustaz Hasrizal. Doa dari Surah Al-Kahfi ketika pemuda-pemuda kahfi meminta petunjuk dari Allah, dan Allah beri solusi yang tidak popular iaitu tidur. SubhanaALLAH. Berdoa sahaja sahabat untuk semua permasalahan kita. Allah pasti beri jawapannya.

sumber : google

Selamat bertunang Izzul. Semoga dipermudahkan sehingga majlis nanti. Oh, bercakap pasal perasaan, Alin berkata seperti tidak mahu berkongsi kasih sayang Mak Ngah kepada tunang Izzul. Ya, Mak Ngah akan berkongsi kasih sayang dengan orang baru. Saya yang tidak berasa apa-apa masa tu, pelik. Kasih sayang ni kan banyak. Sharelah sekali. Saya membiarkan sahaja kata-kata itu dalam kepala. Biasa kalau saya rasa macam tu, mesti Allah akan bagi perasaan tu pada saya. Hari ini, Ai Tee nak buat date untuk Nga dan Lee Yen di kedai mak ayah Lee Yen. Yeaw menghantar pesanan kepada Ai Tee untuk kepastian jadi tak nak makan nanti. Katanya, Nga sudah pakai handsome2. Bila Ai Tee tunjukkan pesanan itu, saya jealous. Wei, apakah perasaan ini? Allah. Jealous Nga akan berkongsi kasihnya? Apakah? Dahlah tengah bergaduh dengan dia. Haha. Saya pulangkan semula perasaan tu kepada Allah sambil bersyukur dengan rasa itu. Saya mahu Nga bahagia. Dia orang yang baik. Semoga menjadilah hubungan Nga dan Lee Yen tu. Walaupun sedikit jealous, haruslah banyak lagi yang gembira.

Semoga Allah pelihara kita semua dengan kasih sayang dia dan menjadikan hati kita tenang dengan semua qada dan qadar Allah tanpa mempersoalkannya.

Love..

No comments: