Sunday, September 2, 2018

Jom Cuci Masjid 2.0

Kita teruskan program bersama YB di Temerloh untuk bulan August. Kali ini di Kampung Dala, Lanchang. Dun kedua selepas Semantan. Selepas ini ke Dun terakhir iaitu Mentakab. Cadangnya untuk bergilir ketiga-tiga Dun ini supaya semua merasa melihat YB masing-masing. 

Kali ni, ramai sikit orang yang datang tolong. En. Anuar ada program dengan Arif (sukarelawan Amanah) Pantai Timur. Bermula hari Jumaat dan berakhir hari Ahad. Jadi, masukkan sekali program Cuci Masjid ni dalam aturcara mereka. Dalam 20 orang datang tolong. Masjid ni pula masa kami melawat, tidak banyak sangat yang perlu dibetulkan. Saya siap kata dengan Along, tak perlu datang. Sebab ramai orang. Dia pula nak balik kampung sebab ikut Kak Cik yang cuti lama untuk raya korban. 

Saya pergi dengan Mak Ina hari Jumaat malam. Selepas siap-siap dari PJ, mandi bagai. Baru pergi. Segar sikit nak drive. Sampai sana dalam pukul 11.00 malam. En. Anuar belum balik dari program dia. Kami tunggu sekejap. Jadual YB ni, kalau kita ikut memang penat. Huhu. Semoga kuat En. Anuar. 

Oh, Haniza PA En. Anuar dah berhenti. Biasa kami sampai, akan jumpa dia. Kali ni dia dah takde. Dia dah berhenti. Baru dua kali nak buat program cuci masjid dan sekali program Santai Seni, macam-macam hal jadi dekat Parlimen Temerloh ni. Dramalah sungguh. Semoga dipermudahkan semua dalam masa lima tahun ni. Semoga kita dapat memberi lebih banyak lagi. 

So, pagi-pagi nak pergi masjid, driver En. Anuar yang masukkan alatan dalam boot kereta. Biasa minta Haniza. Oh, saya ada kepakaran menyuruh orang. Nak minta tolong cuci kipas, tolong angkat vacuum masuk masjid dari kereta, tolong kemas barang lepas habis guna masa bersihkan. Mula-mula tak perasan, sehinggalah Mekna bagitau. Haha. Saya boleh minta tolong, tapi kalau orang itu taknak tolong, saya tiada kepakaran memujuk untuk dia menolong juga saya. Hehe. 

Tips minta tolong adalah, bila orang itu menolong kamu, kamu perlu bersama-sama dia membuat kerja itu. Bersama membantu mengurangkan kerjanya sehingga habis. Tidaklah kamu meninggalkannya sendirian. Contohnya, meminta tolong mencuci kipas, maka saya akan memegang tangga dan membersihkan kain supaya dia tidak perlu turun naik tangga. Dan jika saya meminta tolong mereka mengemas alatan, haruslah saya juga mengemas alatan yang digunakan. Tips ini saya belajar dari Nenek Saabah. Jika dia meminta Fahmi mesin rumput, dia akan menyapu rumput-rumput yang telah dipotong. Sesudah itu, Fahmi akan mengangkat rumput-rumput itu ke belakang, nenek masih setia di situ berborak dengam Fahmi sehingga semuanya selesai. Jika saya melipat baju juga, dia akan melipat bersama-sama. Maaf, Ami, orang tak tolong kau lipat baju selalu. Hehe. Yang lain orang boleh, baju ni. Huhu.  

















Amboi, jauh menyimpang. Haha. Okay, settle program cuci masjid, En. Anuar dah balik dulu ada program lain. Diba dengan adik-adik pun datang juga. Lepas tu dia ikut En. Anuar balik Temerloh. Aku dengan Mekna nak pergi melawat satu masjid ni yang Pengerusi dia nak ajak buat cuci masjid kat situ pulak. Yang kisah masjid ni pun drama juga. Tengah-tengah kami cuci masjid, ada seorang makcik ni marah-marah tanya kenapa kami pilih masjid ni dan bukan masjid lagi satu. Meknalah kena mengadap, saya dah lari masuk dalam masjid. Mekna siap kena usap-usap tangan makcik ni nak redakan marah dia. Haha. Macam-macam hal. Tapi, Alhamdulillah selesai. Cuma ralat sikit tak boleh buat post mortem lepas program. Dua-dua masjid pun tak sempat buat. Semoga selepas ni sempat buat. 

Selesai program tu, melawat masjid dan lepas tu singgah rumah Mak Ngah. Bestnya selalu pergi Temerloh, dapat singgah rumah saudara. Menghubungkan sillaturrahim ni, semoga Allah murahkan rezeki kita. Haruslah Mak Ngah masak tempoyak ikan patin. Lepas tu, Timah siap petik rambutan dari rumah Mek. Dapatlah dua guni. Seguni untuk Mekna, seguni untuk saya. Pakcik bagi guard dekat rumah diorang. Eksaited masing-masing. Saya bagi Mak Lang je. Pun eksaited. Timah kata, dah tak larat nak petik dah. Banyak sangat. Bestnya ada kampung. Tapi, kalau aku ada, mesti malas juga nak petik. Muahaha. 

Okay. Selesai program kali ini di Temerloh. Alhamdulillah.

Ngeteh sebelum hantar Mekna balik

Love..

No comments: