Tuesday, July 24, 2018

Pasca Pilihanraya ke-14

Kejayaan Pakatan Harapan membentuk kerajaan kali ini menimbulkan banyak sisi positif dan negatif untuk semua orang. Untuk kami di bahagian pembinaan infrastruktur projek mega, paling terasa sekali. Semua projek High Speed Rail dan MRT3 terpaksa ditunda akibat kekangan hutang negara yang banyak. Masa depan yang agak gelap untuk Gamuda. Dengan tidak menjanjikan sebarang bonus yang banyak untuk tahun ini (cukuplah semoga tambang untuk saya ke UK  bersama Alin nanti lepas) dan masih mempunyai kerja tetap untuk saya merupakan nikmat Allah yang perlu saya syukuri. 

Ada sahabat saya yang kontraknya tidak disambung dengan alasan syarikat mahu mengurangkan headcount kerana banyak projek diberhentikan. Selain itu, sahabat saya juga berada di hujung tanduk kerana LRT3 juga mengalami proses yang sama. Pengurangan kos menyebabkan syarikat-syarikat terpaksa memberhentikan staf. Pada pandangan kami yang bawah ini, eloklah diberhentikan manager-manager yang berapa nak pandai membuat kerja, kerana gaji mereka boleh membayar tiga ke empat orang executive. Tetapi, itu tidaklah terjadi. Doa yang terbaik untuk semua.

Saya juga menemui beberapa orang yang mendapat kesan positif akibat kemenangan Pakatan Harapan. Seperti Amar yang membantu En. Anuar semasa pilihanraya yang lepas, telah mendapat jawatan Pembantu Khas untuk Dr. Zul sebagai Menteri Kesihatan. Dia ni memang budak bijak. Jenis tak kisah buat kerja masa pilihanraya masa tu. Sekarang Alhamdulillah, dapat tempat yang sepatutnya. Semoga dapat memberi kebaikan yang banyak. Seperti kami juga, dapat membantu En. Anuar di Temerloh dengan program cuci masjid. Walaupun tidak dibayar. Semoga mendapat pahala atas pertolongan yang diberikan.

Cuci Masjid 1.0

Terima kasih sayang

Next weeknya, Santai Seni

Singgah rumah Mak Ngah


Alasan untuk semua ini

Ada juga yang terpaksa diberhentikan atas lantikan politik. Tidaklah menyalahkan kemenangan Pakatan untuk semua keburukan yang terjadi di Malaysia. Percayalah rezeki Allah sangat banyak di dunia ini. Takziah untuk semua ketidaksambungan kontrak, semoga menjadi asbab untuk kita menjadi lebih baik. Allah semestinya akan menganjarkan hambaNya sesuai dengan perbuatan mereka. Usaha, tawakal dan Allah beri. Tetapi, dunia ini tidak adil juga kata kenalan rapat saya. Mungkin tidak akan dapat semua. Maka di situ, praktiskan hadis Rasulullah ini, 

“Sangat ajaib keadaan seseorang yang beriman, sesungguhnya segala urusannya adalah baik, dan itu tidak terjadi kepada seseorang kecuali hanya bagi orang yang beriman. Jika dia mendapat kesenangan dia bersyukur, maka demikian itu kebaikan buatnya. Dan jika dia mendapat kesusahan, dia bersabar, maka demikian itu adalah kebaikan buatnya.”
(HR Muslim)

Sejak akhir-akhir ini semua benda mahu dikomen. Penangguhan semua mega structure, salahkan kerajaan. Menyesallah pilih pembangkang. Rileks semua. Nak betulkan benda yang dah lama bersarang ni memang susah. Diri kita sendiri nak berubah pun susah, inikan nak ubah benda yang dah 60 tahun bersarang dalam kerajaan. Pasti ambil masa. Transition period ni akan ada banyak masalah kerana masing-masing harus try and error. Keseronokan pastinya pilihan kita kali ini bijak, maka akan mengambil kira banyak faktor dan masing-masing jenis bekerja untuk rakyat. InsyaALLAH, semuanya untuk yang lebih baik. Kita semua perlu tenang-tenang sahaja. 

Kalau semua benda nak komen dengan negatif. Kasut putih dan hitam pun nak kutuk kerajaan. Sedangkan banyak lagi yang Dr. Maszlee bincangkan masa forum tu. Semua pick yang rasa boleh lakukan suratkhabar sahaja. Tidaklah memperkasakan pembangkang sebenarnya. Chill sahaja boleh tak? Tidak suka, tidak mengapa. Pilihanraya akan datang, silalah undi parti yang kamu rasa betul. Lima tahun lagi. Ataupun mungkin kurang dari lima tahun. Mahathir biasanya tak sampai limaa tahun dah buat pilihanraya. Pilihlah pilihan hati korang. 

Jadi, marilah kita bekerja dengan lebih gigih. Ramai lagi orang yang kontrak tidak disambung. Oh, fikirkan juga orang yang sudah lama dibelenggu masalah tiada peluang pekerjaan, semoga kerajaan baru akan memikirkan solusi terbaik untuk semua orang. Di bahagian saya juga perlu bekerja dengan lebih gigih kerana telah mengambil baby baru. Haha. Saya suka. :) 

P : "Orang suruh kahwin, pergi beli kereta pula."
N : "Kalau suami ada jual macam kereta, lama dah orang beli."

Test Drive - dan ayah suka! 

Always a good supporter

Coz not everyday people bought a car

Pic by Nina


Finally, not a Vios. But, still my happiness. Alhamdulillah

Love..

No comments: