Wednesday, January 17, 2018

Muhasabah Diri

Menerima pesanan adik saya semalam, menyuntik sedikit hati kecil saya. Dia kini sedang berdepan dengan sedikit dugaan dalam hidupnya. Sepertinya, saya juga seperti itu. Mencari-cari arah diri sendiri ke mana haluannya sekarang.

Dalam pada itu, berhadapan dengan Deekay yang masih sakit walaupun telah dibedah. Sakit dan kurang sokongan dari keluarga pula menyebabkan dia semakin putus harapan. Menyebabkan saya bersyukur banyak untuk nikmat sihat dan nikmat keluarga. Semoga saya dapat memberikannya kekuatan untuk berhadapan dengan semua ini. 

Kita manusia yang ada kalanya kuat seperti harimau dan kadang-kadang kecil seperti nyamuk. Setiap hari perlu berlawan dengan diri sendiri, syaitannirrajim, hawa nafsu dan alam sekeliling. Jujur saya adalah orang yang tidak kuat sendirian. Selalu saya memerlukan faktor luaran dan orang luar untuk berubah. Alhamdulillah, Allah hadirkan orang-orang yang baik di sekeliling saya dan tidak mengajak saya kepada kejahatan. Semoga kekal semuanya sehingga akhir.

Doa saya kepada semua yang sedang berhadapan dengan apa jua keadaan, semoga Allah menunjukkan jalan keluar, memberi ilham, memudahkan, memberikan ketenangan kepada hati, berharap hanya kepada Dia, meminta hanya kepada Dia dan sentiasa bersangka baik dengan semua qada' dan qadar. Allah sayang, Dia uji.

Maka sesungguhnya, bersama kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya, bersama kesulitan itu, ada kemudahan. (94 : 5-6)  


Hati
Berhati-hati ketika ini
Tika masih mencari erti
Erti kelangsungan diri

Diri 
Ini sandarannya Ilahi
Ilahi pengikat hati-hati
Hati-hati murni suci

Suci
Sesuci kasih Ilahi
Ke syurga yang hakiki
Syurga yang kekal abadi 



Love..

No comments: