Thursday, January 4, 2018

Cerita Cikgu

Sudah masuk tahun baru, maka tugas Uber tak berbayar adalah menghantar pejuang anak bangsa ke lapangan terbang. Cikgu Nafisah akan meneruskan perjalanan seorang cikgu di Sarawak. Kali ini Fisha ambil luggage. Jadi kena pergi awal dan saya siap ajak emak. Mak pun okay je. Sebelum nak check-in, kita makan dulu. Duit habis kat makan je saya ni. Lepas tu mengadu gemuk, baju kurung pun dah tak muat. Haha. Perangai betul.



Saya suka apabila Fisha balik ke Klang, rumah kami kemas dan kalau dia masak, memang lain resepi dari yang biasa. Ayah mesti suka juga. Emak lagilah. Bila ada Fisha, biasanya kerja-kerja rumah memang kawtim. Cuti sekolah bulan 12 memang hari yang ditunggu-tunggu. Cuti lama, maka banyak aktiviti Fisha boleh buat. Selain memang sibuk dengan kawan-kawan yang berkahwin dan berjumpa dengan dia yang jauh ni, aktiviti utama pastinya mengemas rumah.

Ubahsuai ruang tamu dan bilik kami adalah inspirasi dia. Dia selesaikan baju-baju yang dah tak pakai, sedekah dekat surau, kemas tudung, clearkan almari bagi kosong, mop rumah, vacuum. Semualah. Lagilah dia memang allergic dengan habuk. Memang kemaslah rumah kami. #memangcalonmenantumakawak

Selain tu, dia dan Kak Cik akan buat acara tahunan setiap cuti sekolah bulan 12. Aktiviti membawa anak-anak buah kami berjalan. Tahun lepas mereka ke Times Square. Saya tak berkesempatan ikut. Tahun 2017, kami ke Pusat Sains Negara. Berjaya cuti sebab Wai Fong dah Final. Alhamdulillah (need to do an entry for this. Please rajin Nadiah).





Kali ni jalan meriah sikit sebab bawa emak, Along dan anak Cik Lia sekali Hasif dan Sofiah. Fisha bersungguh masak nasi lemak pagi tu untuk kami makan tengahari. Rajin budak ni. Memang lagi sekali #calonmenantumakawak. ;p Semoga gembiralah anak-anak buahku sayang dan membesar menjadi orang yang bermanfaat untuk orang lain.

Rombongan Mak Lang ke Pusat Sains Negara


Melayan


Nak balik dah


Lepas mandi kolam, masing-masing lapar


Untuk anak-anak buah ni, memang jadual diorang terisi bila ada Fisha. Dia ajar, bangun tidur kena gosok gigi, sarapan, baru tengok tv. Cik Lia siap hantar Hasif dengan Sofiah tuisyen dengan Fisha. Pak Chim hantar masa pergi kerja, ambil balik masa nak balik makan tengahari. Pada masa yang sama, Fisha akan ajar sekali anak buah kitorang. Lepas tu, Fisha ajar diorang lepas Maghrib kena ngaji. Lepas tu main Saidina. Melayan jelah budak-budak ni cuti sekolah.

Kak Fisha ni walaupun belum berkahwin, masih lagi fikir pasal anak-anak ni. Janganlah korang kata, orang tak kahwin, tak tahu macammana nak jaga anak. Kalau memang korang niat nak ajar budak, tak kisahlah anak sendiri ke anak orang. Ajar je. Lagi-lagilah cikgu ni. Semoga kahwin tahun ni Fisha!

Petang-petang layan diorang


Cari baju untuk wedding Abang Daus


Esok Kak Fisha nak balik dah. 

Aku, Kak Fisha dengan Kak Cik selalu borak-borak pasal anak buah kitorang. Walaupun takde anak sendiri, anak buah ni kira macam tanggungjawab kitorang juga nak jadikan dia manusia. Tapi, itulah, apa yang kitorang fikir dan cakap mungkin tak sama dengan apa yang mak dan ayah diorang fikir. Kalau boleh terima, oklah. Kalau tak boleh terima takde masalah sebenarnya. Benda boleh bawa bincang. Satu insiden masa cuti sekolah kali ni sangat mengesankan saya. Mungkin atas keterlanjuran saya bercakap, menyebabkan perkara itu berlaku. Saya dan semua perlu belajar dari kes ini. Oh, entri ini untuk Fisha sebenarnya, sila jangan menyempang. Hehe.

Sayang, terima kasih untuk semua yang awak tunjukkan, cakapkan, bebelkan, annoyingkan juga dengan perangai selalu je nak cakap macam akak ni anak buah awak. (-.-). Apa pun awak, akak terima je dan sayang seadanya. Semoga urusan awak dipermudahkan Allah selalu dan akak doakan pekerjaan ini menjadi ibadah dan asbab Allah memberikan rahmat untuk awak masuk syurga sayang. We proud of you! Me especially.

Love..

No comments: