Friday, January 12, 2018

Hari Keluarga Bujang 2017

Alhamdulillah. Setelah perancangan yang bermacam-macam ragam, maka terjadilah Hari Keluarga Haji Bujang di Port Dickson. Villa 69 memang tempat yang menarik. Walaupun kecil sedikit, tetapi kolam renangnya memang memuaskan. Kanak-kanak dapat bermain dengan gembira tanpa mengenal penat lelah. Bila kanak-kanak gembira, maka ibu ayah juga gembira. Letak sahaja mereka di dalam kolam renang, dan buatlah apa sahaja mak ayah nak buat. Kolam pula ada dua ketinggian. Ada gelongsor lagi. Memang seronoklah budak-budak. Akmal siap, saya baru bangun Isnin tu, dia dah dalam kolam, kami dah makan, nak buat makan tengahari, dah siap masak tengahari pun masih dalam kolam. Memang seronok sangat kau orang ya.

Seperti dua tahun lepas, kami akan bercuti selama dua hari di sini. Jadi, memberi peluang kepada sesiapa yang tak dapat join jika antara satu hari itu ada kerja yang perlu dilakukan. Safwan dapat join hari Sabtu Ahad sahaja. Taqi pula dapat join hari Ahad dan Isnin sahaja. Yang join dua-dua hari ni, tenanglah menghabiskan cuti di tempat yang tiada talian telefon ini. Port Dickson kot. Tiada talian telefon. Kahsian betul. Semua menggunakan streamyx tuan rumah, ayah pula menggumakan YES yang boleh dibawa ke mana-mana itu.

Hari Sabtu  (2hb December 2017) saya memandu ayah ke Port Dickson. Berhenti solat di Nilai untuk mengambil Naziha yang menghadiri kenduri kawannya. Sesampai di PD, borak-borak sedikit, solat Maghrib. Afiq menjadi bilal dan ayah imam. Malam tu cuma aktiviti BBQ dan penyampaian t-shirt. Serta penayangan cerita apa entah.

Esoknya, kemuncak program iaitu bergambar sebelum sukaneka. 






Alhamdulillah, dua tahun lagi bertambah ahli

Dolah dengan Anim tak dapat join

Taqi datang lewat, bekerja pagi ini

Ehem, dua tahun lagi bertambah ni

Eh, Acik dah ada tambahan ahli keluarga. *happy*

Mak Usu

Masuk pula aktiviti sukaneka. 



Senamrobik dulu





Ulang steps family day sebelah emak




Sukaneka



Acap!!


Masing-masing kaki bangku








Cari gula dalam tepung







Aktiviti santai dalam rumah pun tidak kurang hebat juga. Makan dan tengok tv jelah. Haha. Tidur bersepah-sepah. Acik Oya memang aturkan orang lelaki semua tidur di ruang tamu. Saya siap berhimpit dengan Acik tidur dekat bawah bilik kecil. Pagi-pagi, tulang sakit sebab tak selesa. Dalam hati, macamni rupanya tidur tak selesa. Belum lagi kira orang yang tiada tempat tidur. Alhamdulillah sebab dapat tidur yang selesa selama ini. Takpelah, dua hari je tak selesa. Hari-hari biasa kau tidurlah puas-puas dekat katil kau seorang-seorang. 

Solat jemaah wajib

Imam solatku


Baby yang terlupa nama. Hahaa


Santai

Baju untuk sukaneka dan bergambar

Bendahari Naziha

Terima kasih Ishak kerana menjadi photographer yang hebat untuk semua gambar-gambar yang cantik ini. Semoga Allah mudahkan urusan di Sabah dan dapat pindah ke Semenanjung, :)


Hebat Ishak ni, serba boleh sambil pegang anak

Bila bercuti dengan keluarga ni, memang kena sedikit lebih kurang sahaja. Kau mudahkanlah mana yang kau boleh, supaya Allah mudahkan urusan lain kau pula. Dua hari yang santai. Alhamdulillah untuk nikmat berkumpul dan bersama-sama. Kadang-kadang tengok, dapat tak kumpul balik kat Syurga macam ni. Masuk ke saya dalam syurga ni? Dengan perangai yang, astaghfirullah. Merekaa ini kalau masuk syurga, agak-agak bawa saya sekali tak? Saya kalau masuk dalam syurga, bawa diorang masuk sekali tak? Allah. Untuk tidak menyesakkaan kepala otak, buat sahaja baik di dunia ni, bersangka baik dengan Allah dan doa Allah kumpulkan kita semua berjiran dalam syurga nanti. Amin. Sebab kadang-kadang saya manusia ni, lupa.


Demi Masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Melainkan orang yang beriman dan beramal soleh yang berpesan-pesan kepada kebenaran dan berpesan-pesan dengan sabar. (Al-Asr : 1-3)

Love..

No comments: