Saturday, February 18, 2017

Nasib

Saya berborak dengan Nic suatu malam ketika sedang menyiapkan kerja di pejabat. Isteri Nic sedang berpantang di kampung, jadi dia boleh pulang ke rumah sedikit lewat. Untuk pengetahuan, Nic merupakan bekas QS sub-contractor saya yang di bawa masuk ke pejabat kami oleh Ai Tee.


Antara sembangan semasa membuat kerja yang mencuri minat saya adalah mengenai kemasukannya ke Gamuda. 

Saya : Ah Nic, sudah berapa lama you kerja dengan Wai Fong? 
Nic : Company kedua I. Yang pertama semasa I intern, then Wai Fong di Doha dan kemudian pulang ke Malaysia, sambung semula di Wai Fong sini. I ada apply Gamuda masa I balik dari Doha, tapi tak dapat. Mr. Lim kata sebab I Wai Fong, jadi takut ada clash of interest. At that time, Wai Fong dapat project untuk Maluri and Pasar Seni Station. So, tak dapat. Luckily you tanya I nak join company ni. 
Saya : Ai Tee yang suruh I tanya you. Dia nampak you boleh buat kerja and we were shortage of staff. Tu yang dia suruh tanya you.
Nic : Yalor. Luckily you all nampak I, kalau tak I masih dekat Wai Fong. Not even think to find a new job. Just works only.
Saya : Oooo. Sometimes, memang orang lain yang menukar nasib kita.

Kami menyambung kerja sehingga siap dalam jam 9.30 malam. Terima kasih Nic kerana membantu saya.

Saya juga seperti Nic. Rela sahaja berlama-lama di suatu tempat kerja.Tugas kami hanya sebagai pekerja dan bekerja. Sepertinya saya punya aturan untuk mereput kaya di Gamuda. Haha. 

……………………………………………..

Saya bakal mempunyai satu interview pada Isnin depan. Perjalanan mendapat interview ini saya kira sangat unik. Saya tidak merancang langsung. Peluang yang datang hanya saya isi dengan sedikit usaha saya tidak keluar makan tengahari kerana menyiapkan resume. Teringat kata-kata Alin, nasib biasanya menyebelahi saya. Allah. Seperti juga Nic. Orang lain yang merubah nasib kami. 

Kejayaan interview ini bakal merubah hampir 90% kehidupan saya. Saya berdoa yang terbaik. Semoga saya menjadi Muslim yang lebih bertaqwa, beriman dan beramal dengan amalan yang baik setiap hari. Alhamdulillah untuk semua kesempatan ini.

Doakan kejayaan interview ini jika ini yang terbaik untuk saya. Begitulah pesan saya kepada emak dan ayah, juga kepada diri sendiri. Juga kepada semua yang membaca, tolong doakan saya. Terima kasih. 

Love..

5 comments:

Unknown said...

hai nadiah....suka baca kisah QS anda..

Unknown said...

saya juga seorg QS

Nafisah Zainal said...

Moga cemerlang interviewnya ya ibu :)

nadiah said...

mrs. me : Terima kasih. Apa sajalah pasal QSnya. Haha. Kerja di mana sekarang?

nadiah said...

Nafisah : Sayang.. hahaha.. Maybe bukan nasib kali ni.