Tuesday, July 15, 2014

Percutian ke Mulu - Hari 2

Hari kedua kami di Mulu merupakan hari jadi sahabat baik kami. Mohd Khairul A'mri. Kami sengaja mengambil gambar di bawah dan menghantar pesanan hari jadi kepada dia. Am, selamat menjadi ayah dan suami yang best untuk keluarga kau. Semoga sentiasa di bawah redha Allah dan semoga berjaya membentuk keluarga sakinah mawaddah warahmah. 

Sarangheyooo Am.. 

Perjalanan hari kedua, hari beramah mesra bersama alam sekitar. Di hotel tadi merupakan tempat terakhir bersama telefon. Selepas itu, tiada langsung coverage kecuali di puncak Pinnacles nanti. Selamat tinggal dunia luar. ;p

Kali ini, kami menggunakan kenaikan air iaitu sampan. Kali pertama saya menaiki sampan dalam kadar masa yang lama.Hampir separuh hari di atas sampan. Teruja dan cuak sedikit. Sedikit sahaja Apa-apa pun, sebelum memulakan perjalanan baca dulu doa naik kenderaan. Hehe. 

 Weee~~~. Mari bermain air.

 Semalamnya hujan, semasa kami tidur di hotel menyebabkan air di sungai tinggi. Jadi, tiada insiden perlu turun sampan untuk tolak jika sampai di tempat yang cetek. Alhamdulillah.

Masih jauh lagi infrastruktur mereka di sini. Kami terserempak dengan seorang budak yang mandi menggunakan air sungai lagi. 

 Geng lain. Singgah di perkampungan orang asli yang lain. 



Tempat persinggahan kami yang pertama. Perkampungan orang asli Penan. Sedikit taklimat diberikan. Pada masa ini, ada sebuah sampan rosak menyebabkan kami terpecah kepada dua kumpulan.



Rumah panjang untuk orang asli yang dibiayai oleh kerajaan. Sebelum ini sudah dibuat menggunakan kayu tetapi terbakar. Kali ini mereka membina rumah panjang menggunakan bata pula. 

 Di pasar kraftangan. 

 Faezah telah membeli tempat meletak botol air yang sangat berguna untuk dia semasa mendaki gunung. Juga seruling untuk adiknya. Comel.

 Kena tiup guna hidung tau. Praktis awak praktis.

 Mari ke destinasi seterusnya. Melawat gua lagi. 

Yayyyy!!!

  Dah okey dah sampan yang rosak tadi.

 Dua lagi gua untuk hari ini. :)



 Sedang berjalan-jalan di dalam gua, pemandu pelancong kami menyuruh kami menutup semua lampu yang ada. Gelap gelita. Saya dah siap-siap pegang Faezah. Ingat ada aktiviti apa. Rupa-rupanya dia nak kata yang beginilah keadaan di dalam gua ya. Haha. Tapi serius gelap kot. 

 Pintu keluar gua. 


 Nak bagi tenaga, kena makan pisang. Makanan golongan atasan.

 Berehat sebentar sebelum ke gua seterusnya.

Aktiviti apa entah ni.  

 Bagi ikan makan rupa-rupanya.

Makan tengahari. Meja dah penuh. Kat lantai pun boleh.  

 Ada sorang pakcik kristian menegur kami semasa kami makan. Sebelum pulang, dia mengucapkan "May God Bless You". Saya tergamam. Cuma membalas "Same goes to you uncle". Haha. Lupa mahu memberi salam May Peace Be Upon You. 

Bila keluar dari zon biasa dan berjumpa orang, betapa saya merasakan pentingnya menunjukkan ciri-ciri muslim dalam diri saya. Pakcik itu seorang kristian dan mahu menegur saya. Sedangkan saya mungkin tidak hairan mahu menegur orang lain yang bukan kenalan saya dalam beramai-ramai orang. Mungkin juga kami lain dari mereka semua. Cuma kami berdua Islam dan memakai tudung. Saya dapat rasakan pakcik itu seorang yang baik. Kalaulah saya juga boleh begitu. Boleh punya.   

Perhentian sampan. Hehe. Nak naik sampan sebelum berjalan kaki sejauh 8km ke Camp 5. Mari! 

 Ceria walaupun baru lepas dicium pacat. Faezah yang berdarah manis. Sedang menyapu garam ke kaki untuk mengelakkan pacat, dua ekor pacat dah naik ke tangan dia. Mujur sempat tepis dengan garam kasar. Huhu.

 Bismillahirahmanirahim. :)

 Sudah tidak larat sebenarnya. Gagahkan juga. Pakcik kat belakang tu mula-mula sahaja teman. Lepas tu dia dah jalan dahulu ke depan. Kitorang lambat. Hehe. 

 Jambatan ini boleh menampung tiga orang sahaja pada satu-satu masa. Kena tunggu orang di sana lepas dahulu baru boleh jalan. 

 Lai Tak Ming. Ketua HR. Banyak sangat kupu-kupu yang berkenan dekat topi tu. 

 Antara yang terawal sampai ke Camp 5. Kami yang ke-4 terakhir. Haha.

 Masing-masing dah siap mandi dan bersihkan diri. Kami baru sampai. 

Mandi dalam bilik air ke kat sungai ke, sama sahaja kata budak-budak di belakang tu. Air sungai juga. Aish. Kami perempuan kot. 


Love..

No comments: