Tuesday, July 15, 2014

Percutian ke Mulu - Hari 1

Alhamdulillah, berkesempatan menyertai rombongan budak pejabat ke Gua Mulu. Faezah dan saya merupakan dua orang perempuan melayu yang terlepas nama menyertai rombongan anjuran Gamuda Sport Club ini. Oleh kerana terlalu ramai ingin menyertai, maka undian dibuat untuk menentukan pesertanya. Pada mulanya nama saya sahaja yang terpilih. Sedikit ralat untuk menyertai tanpa teman, tetapi Joshua selaku pengelola rancangan berkata yang Faezah hanya 3 nama di hadapan saya. Maka, saya berdoa orang-orang yang seterusnya akan berkata tidak untuk menyertai rombongan ini. Yeay, semua orang selepas Faezah menolak tawaran ini dan Faezah berjaya mengikutinya. 

Kami menaiki MAS pada kali ini. Merupakan pengalaman pertama saya menaiki MAS, dan pada masa yang sama teringat mengenai mangsa-mangsa MH730 yang masih tidak dijumpai. Semoga Allah tempatkan kamu semua di tempat yang diredhaiNya dan doa untuk semua ahli keluarga mangsa semoga sentiasa tabah menghadapi ujian dan kasih sayang Allah ini.

Biarkan gambar berbicara....

Sesampai kami ke Lapangan Terbang Miri. Transit sebelum ke Mulu 

 Bersama semua ahli rombongan.

 Dijamu dengan tarian selamat datang dari kaum Penan

Penari-penari yang comel-comel belaka. 

 Transit selama dua jam. Oleh sebab lapangan kecil, lepas makan dah tak tahu nak pergi mana.

Naik kapal terbang ini dari Mulu ke Miri. Macam firefly. Kecil sahaja. Cuaca tidak elok, sudah tidak boleh terbang. :D 



 Yeay!!! Selamat Datang ke Gunung Mulu National Park. :)


 Bas dari Lapangan Terbang ke tempat-tempat sekeliling. Dekat sahaja. Dalam 15 minit dari satu lokasi ke lokasi yang seterusnya. 

 Pemandu pelancong kami. Dah lupa nama dia. Hehe.


Nak memulakan perjalanan ke gua-gua berhampiran. Nak cari Batman. Haha.


Beginilah jalannya. Jika hujan licin.  



Sampai-sampai dah kena berjalan. Dari pukul 3 petang sampai 6.30 malam. Penat!! 


 Nak masuk gua kenalah ada torchlight. Pinjam Miera punya yang masa daki Gunung Kinabalu. :D Rindu Miera..








 Faezah nak bergambar bersama mat saleh kat belakang. Hehe. Mat saleh je pun rajin berjalan-jalan dalam hutan kat Malaysia ni. 

Tempat menunggu kelawar keluar mencari makanan. Macam tengok movie.  

 Waktu ini kelawar belum keluar lagi. 

Tu dah keluar. Banyak sangat kot. Tadi masa jalan-jalan dalam gua, kelawar ni semua kat atas kepala. Hehe.. Mujur tak nampak. Kalau tidak. 

 Batch yang lain pula

Malamnya, kami tidur di hotel. Muahaha.. Sebelum esok nak kena duduk tempat yang tiada coverage. Best sangat hotel ni. 

Love.

No comments: