Monday, March 31, 2014

Idola

Khamis lepas saya makan malam bersama Kak Fareen. Jalan pulang ke rumahnya di Sungai Buloh dari Jalan Duta adalah melalui lebuhraya berhadapan dengan pejabat saya. Kira sejalanlah. Kadang-kadang, dia akan mengajak saya makan malam bersama di sekitar pejabat saya. Setiap kali berjumpa dengannya, saya berdoa semoga dia dan Achik akan berbaik seperti dulu. Saya kurang pasti alasan keregangan ini, tetapi saya berdoa yang terbaik (untuk peminat) agar hubungan itu dapat bersambung kembali.

Semasa makan, Kak Fareen bercerita ketika dia berjumpa dengan Muhammad (sepupu saya) sebelum ini, Muhammad asyik bercerita mengenai saya kepadanya. Apa yang saya buat dan apa yang saya katakan semua diceritakannya. Kira saya ini, idola Mamatlah. Haha. Tergelak saya mendengar cerita itu. Baru saya perasan benda itu, selama ini memang kerja saya membebel (menasihati) dengan Mamat. Kira macam adik-adik sayalah. Dan Kak Fareen kata, mungkin dia nampak saya seperti kakak dia. Figura yang dia tiada, tetapi Allah datangkan melalui saya. Lama dah tak jumpa dia. Semoga dia sentiasa sihat dan dipermudahkan Allah semua urusan dia di dunia dan akhirat. Dia orang yang baik. Tidak kisah untuk membantu orang dan seperti saya dahulu, sukar untuk mengatakan tidak. Itu adalah nilai yang saya sangat value sebenarnya. Seperti juga adik-adik saya, suka hati dia saja nak menasihati saya mengenai apa-apa. Kahwinlah, makanlah, perangailah. Sukati awak saja kan Mad. ;p Alhamdulillah saya jenis yang tidak kisah dan boleh je mendengar nasihat dari adik-adik. Kalau nak ubah, saya ubahlah. Kalau tidak, saya berdoa dia tidak membawa kemudaratan kepada saya.

Allah. Saya melihat itu sebagai tanda kebesaran Allah. Mendatangkan orang sekeliling sebagai idola kita. Saya mempunyai ramai idola saya kira. Ada kebaikan yang boleh saya belajar, kira jadi idola sayalah. Jika saya dapat mengikutinya, pasti gembira. Jika tidak, kira saya kagum sahajalah. Ketabahan emak membesarkan kami adik-beradik yang ramai, mesti menjadi kekaguman saya. Lapan orang dengan perangai masing-masing. Jarak kami juga tidak jauh beza. Macammanalah melayan agaknya zaman itu. Saya dah lupa. Hehe. Tetapi kagum juga. Ayah pula mempunyai semangat melakukan kebaikan yang terlampau dan sentiasa memandang orang dengan kebaikan juga. Saya memang mengidola ayah disebabkan itu semenjak dahulu. Walaupun kadang-kadang geram dengan ayah sebab terlalu baik. Hehe. Nampak tak masih kena belajar lagi mendidik hati nak jadi macam ayah? 

Sikap ambil berat Along kepada adik-beradik dia memang mengkagumkan saya. Saya suka saja lepaskan tanggungjawab itu. Sehingga Along saya berkahwin, saya mulai mengambil sedikit rasa tanggungjawab itu. Sedikit kekurangnya, Along ini jenis yang suka mengarah, jadi saya tukar yang itu. Saya belajar dari orang lain juga nilai itu. Kak Mi saya sangat pandai berlawa. Yang itu saya kagum, tetapi masih tidak boleh mengikutinya. Selalu sahaja selekeh-mekeh. Hihi. Adik-adik saya pastinya selalu menjadi idola saya di kala suka dan duka. Idola suka duka? Apa tu? Lantak. Hehe. Walaupun kami kurang melakukan aktiviti bersama kerana saya seorang yang sibuk, dan juga adik-adik saya sibuk. Masa bersama akan dihabiskan dengan bergaduh. Sekian. Haha. Nafisah, semenjak dari Maktab memang tersangat sibuk. Ada sahaja program yang dia harus ikuti. Saya kagum itu. Sekarang akak dah join club awaklah sayang. Semoga menjadi amal. Firdaus sekarang sedang sibuk dengan pelaburan emasnya. Semakin bermanfaat untuk ummat adik saya itu. Juga idola saya. Bapak kaya nak mampus budak tu sekarang. Pantang minta duit, ada sahaja. Kaya-kaya. Teruskan. Sayang, akak doakan rezeki awak dimurahkan dan diberkati supaya keluarga kita dapat menikmatinya sekali. Go Firdaus GOLD! :D. Kak Chik saya kagum kepetahan dia juga. Budak bijaklah katakan. Semoga tidak manipulate orang sayang. Akak tahu awak tidak akan. Adik, haha. Kagum akak awak boleh main game sampai pukul 4 pagi. Semoga selepas ini bangun solat tahajud pula. Selamat ber PLKN! 

Disamping itu, saya juga banyak mengidola orang sekeliling saya. Yang boleh saya belajar dari mereka. Mak Ina pastinya. Ketabahan dan kerajinan Mekna belajar amat saya kagumi. Saya memang ikuti kerajinan itu, cuma tidak meresap sahaja. Buku berlambak-lambak atas katil. Baca sahaja tidak. Cis sungguh. Hehe. Banyak sebenarnya benda positif dari Mekna yang saya ambil. Alhamdulillah. Alin pastinya kebijaksanaan dia. Memang tidak terjangkau akalku. Beza saya dengannya setahun sahaja. Ilmu tu kira macam jauhnya macam kutub utara dengan kutub selatanlah. Dia juga merupakan sumber rujukan saya sebab saya kurang membuat rujukan. Sila rajin melayan saya ya. Terima kasih. Ketabahan Mak Ngah dan Mak Chah juga merupakan antara sebab saya menjadikannya semangat itu idola saya. Cik Lia yang pandai memasak juga idola dalam bab memasak. Selain Mak Lang, Achik Oya dan kedua-dua Mak Usu saya. Mak Long pula pasti kerendahan hatinya. Achik Iza, saya suka cara dia memberikan respon kepada statement orang lain. Sangat bijak. Achik pernah menjawab ketika saya berkata yang saya mahu berjumpa bakal suami saya di Mekah seperti Irma Hasmie. Achik kata, itu Irma Hasmie ok. Irma Hasmie. Haha. Saya jadi tergelak besar. Nenek Rammelah pastinya kerajinan memasak untuk orang lain itu harus dikagumi. Nenek Sa'abah sangat banyak rasanya dapat dari dia. Yang paling bermakna pastinya sikap yang turut sama membantu membuat sesuatu pekerjaan jika tiada pekerjaan yang sedang dilakukan. Contoh jika saya sedang melipat baju, dia akan turut sama membantu walhal baju sedikit sahaja. Lain adalah apabila nenek menyuruh Fahmi memesin rumput, nenek akan menyapu rumput itu semasa Fahmi sedang mesin. Saya sangat suka itu. Kira contoh walk the talk yang baiklah.

Saya sangat bersyukur dengan orang-orang yang dihantar Allah untuk saya menghadapi ujian di dunia yang hanya sementara ini. Geng-geng YPU, En. Anuar, Cik Jamaliah, Cik Leha, geng-geng KAMY, budak pejabat saya, budak sama belajar di UiTM, di sekolah semuanya orang yang baik. Dia membentuk peribadi saya sekarang ini. Budak pejabat saya Faezah, selalu berkata, Nadiah ini memang kawan-kawan dia orang yang baik. Berbanding dia yang selalu jumpa orang yang bukan jahat, tetapi pelik. Huhu. Dia selalu menceritakan perangai orang-orang yang pernah dia jumpa kepada saya. Aminah juga pernah bercerita kisah kawan-kawannya yang pelik semasa di asrama dahulu. Semasa saya di asrama, Alhamdulillah kawan-kawan saya semuanya baik. Mungkin saya tidak kuat, mungkin saya akan terpengaruh atau mungkin saya akan menangis. Saya tidak pasti. Saya belajar dari penceritaan mereka. Mereka menjadi lebih kuat sebenarnya. Allah tidak akan membebankan seseorang melebihi kemampuan hambaNya bukan? 

Harusnya idola kita semua adalah Nabi Muhammad S.A.W. Merupakan contoh tauladan yang tiada tolok bandingnya. Semasa lawatan saya ke Jogja 2007 yang lepas, hampir semua peserta dari Indonesia mengatakan idola mereke adalah Rasulullah. Boleh tidak, dalam hati saya katakan poyo. Astaghfirullah. Kerana saya tidak dibesarkan dengan kisah-kisah Rasulullah. Sejak beberapa tahun ini, saya mula membaca biografi insan teragung itu dan masih lagi membaca. SubhanAllah. Idola terhebat. Orang Islam sudah mempunya contoh tauladan yang terbaik. Semoga kita dapat mengaplikasi dalam kehidupan kita.
 
Cadang mahu bercerita sedikit sahaja. Rasa macam bukan seperti yang difikir juga. Sepertinya saya mahu bercerita mengenai Mamat dan Kak Fareen sahaja. Dah melalut entah ke mana entah. 

Tiada pujian atau terima kasih yang saya dapat saya ucapkan atas semua nikmat dan kasih-sayang Allah kepada saya. Alhamdulillah. AllahuAkbar. SubhanAllah. Segala puji dan syukur hanya padaMu Tuhan semesta alam. Bantulah kami meneruskan perjalanan yang hanya sementara ini supaya kelak kami dapat bertemu kembali di tempat yang kekal abadi, syurga firdausMu Ya-ALLAH. Juga kepada semua ahli keluarga penumpang dan anak kapal MH370, berikan mereka ketabahan dan keredhaan menghadapi semua ujian dan kasih-sayangMu ini. Ampunilah semua yang terlibat. Ya Allah, kau berikan keberkatan kepada bumi Malaysia dan ampunilah segala dosa-dosa kami. Sesungguhnya, kami semua adalah pendosa, maka ampunilah kami. Tunjukkan kami jalan yang lurus dan jalan yang diredhaiMu ya Allah. Amin.           

Love..

No comments: