Thursday, March 20, 2014

Berani

Dalam kehidupan saya, saya sering kagum dengan orang yang mempunyai self-esteem yang tinggi. Yang berani menyatakan apa yang dirasakan dan apa yang difikirkan begitu sahaja. Saya jarang begitu dahulu. Mungkin juga kerana saya juga tidak tahu apa yang saya mahu atau fikir ketika itu. Masalah juga kalau kita tidak boleh tahu apakah perasaan kita sebenarnya. Saya sekarang sedang mengexplore perasaan-perasaan di dalam diri. Suka, minat, rindu, sayang, tidak suka, marah, takut, geram, sedih, bengang, dan berbagai-bagai lagi perasaan yang kita boleh cuba. Hehe. Macam pakaian. Kali ini, saya mencuba keberanian saya pada dua keadaaan.

Keadaan pertama apabila senior saya dimasukkan ke wad akibat tekanan kerja. Sakitnya agak teruk kali ini berbanding sebelumnya. Kata budak pejabat saya dia mengalami mild stroke. Tangannya tidak dapat digerakkan semasa hari Sabtu dan kemudian dimasukkan ke hospital pada hari Ahad jika tidak silap saya. Selepas hampir dua minggu cuti, dia memulakan kerja seperti biasa. Saya ada bertanya khabar mengenai penyakitnya, tetapi seperti dia tidak suka bercakap mengenai sakitnya kepada orang yang dia tidak rapat. Jadi, saya tidak menyebutnya lagi. Perubahan selepas dimasukkan ke dalam wad kali ini adalah berbeza dengan sebelum ini. Sebelum ini, dia lebih tenang dan lebih mengawal kemarahannya berbanding kali ini. Asyik marah saya atas benda yang kecil-kecil sahaja. Saya malas untuk melawan kerana takut akan menyebabkannya sakit kembali. Maka, saya hanya diam sahaja dan membuat kerja. Setiap kali saya bertanya soalan, jawapan yang saya terima tidak menyelesaikan masalah malah dia memarahi saya pula kerana tidak mengetahui hal tersebut. Saya jadi semakin risau jika penyakitnya semakin mudarat kelak. Bagi saya, ini adalah kerja sahaja. Boleh tak tak payah marah beria-ia? Bertambah sakit nanti siapa yang susah? Setelah beberapa kali bertanya dan jawapannya sama, saya terus senyap dan malas mahu melayan dia. Semakin lama, saya terfikir, oh, tidak boleh jadi. Kerja saya tidak selesai tanpa pengesahan dia. Kalau saya terus ke bos besar, nanti pasti ada kesannya selepas itu (berdasarkan pengalaman sebelumnya). Saya perlu berbuat sesuatu untuk menyelesaikan masalah saya.

Setelah berkira-kira, saya menulis e-mel yang panjang untuk dia. Sehabis baik saya menggunakan ayat yang sedap-sedap supaya nampak tidak seperti memarahi dia. Saya risaukan kesihatan dia dan kerja saya. Kami tidak mempunyai banyak masa lagi untuk membuat kerja dengan teliti satu persatu. Bulan Jun, kami akan dipindahkan dan site akan kosong. Jika tidak disudahkan sekarang, orang yang akan mengambil alih projek ini akan mengalami kesusahan. Saya tidak suka begitu, maka saya harap saya tidak akan memberikan orang lain perasaan itu. Setelah merangka e-mel itu, saya berkira-kira mahu menghantarnya. Entah di mana datangnya keberanian, saya menghantar e-mel tersebut. Berdoa semoga Allah mempermudahkan urusan dia dan urusan saya juga.

Untuk mengelakkan ketegangan selepas itu, saya memberitahu En. Nadzri manager saya berkenaan situasi saya. Supaya jika apa-apa berlaku kepada saya kelak, En. Nadzri akan mendapat idea yang sayalah pemula segalanya. Haha. Tanpa menunjukkan e-mel tersebut saya cuma bercerita apakah perasaan saya dan apa yang telah saya tulis. En. Nadzri sudah lama mengetahui masalah kami berkenaan kakak-kakak kami. Jadi, saya cuma memberitahunya kerana tidak dapat mengandaikan apakah yang akan terjadi selepas senior saya membaca e-mel tersebut. En. Nadzri sangat comel. Dia memberitahu, boleh jadi teruk dan boleh jadi sangat baik. Dia memberi saya buku doa untuk diamalkan. Katanya, kita hanya boleh berdoa sahaja selepas ini. Tiada masalah yang tidak dapat diselesaikan. Comel! Saya mendoakan Allah memudahkan urusannya di dunia dan akhirat kerana selalu menjadi saviour saya dan Faezah.

Alhamdulillah, selepas pulang dari cuti sakit, senior saya membaca e-mel tersebut dan kami mengadakan sesi berbicara dari hati ke hati. Beliau tidak puas hati dengan hasil kerja saya yang lambat dan ada beberapa lagi argument yang saya kira sebagai kecil sahaja. Tetapi baginya seperti besar. Okay, saya belajar di situ. Tidak semua orang seperti awak yer Nadiah. Sila take it into consideration. Komunikasi. Itu yang penting untuk semua perhubungan. Bos-anak buah, mak-anak, suami-isteri, kakak-adik, mak saudara-anak saudara, kawan-kawan dan berbagai lagi perhubungan. Semoga lebih harmoni semuanya. Itu keberanian saya yang kira besar juga. Berani meluahkan perasaan saya. Dan perasaannya selepas itu adalah lega. Allah permudahkan. Alhamdulillah.

Selain itu, saya mencuba keberanian saya sekali lagi selepas tercuak apabila mendengar pengalaman Miera ditemuduga di Cypark Phileo Damansara II. Saya hanya pernah sekali sahaja ditemuduga. Maka pengalaman ditemuduga zero. Semasa ditemuduga, Miera ditanya mengenai kelebihan dan kekurangan Miera. Wah.. Macammana nak jawab jika saya? Apa kelebihan saya yang melayakkan saya mendapat pekerjaan tersebut? Lepas itu, jika cakap mengenai kelemahan saya, ada kemungkinan tak saya ditolak dari pekerjaan itu?  Kena cari sekarang ini. Perasaan cuak datang ketika Miera bercerita kepada saya dalam perjalanan kami pulang ke rumah. Berjayakah saya jika ditemuduga? Dapatkah saya mengatasi rasa takut itu? 

Pada malam selepas ditemuduga, kami menonton teater. Teater anjuran kakiseni itu murah dan berdekatan dengan rumah sewa saya. Cuma RM15 sahaja. Ini merupakan kali pertama Miera menonton teater. Tidaklah segah di Istana Budaya saya kata kepadanya. Tetapi, cukuplah untuknya merasai pengalaman itu.

Sudah duduk bersama saya ini, saya angkut ke mana sahaja saya mahu pergi. Hehe. Nasiblah Miera. Ada sekali saya mengajaknya mendengar kisah Pak Wan Khazim di Radio Bangsar Utama. Saya dan Miera sahaja perempuan. Selepas itu datang Cikgu Mina dan anak perempuannya menemani Pak Wan. Itu sahajalah geng perempuannya. Sebab dah kenal Pak Wan melalui En Anuar, saya turut memeriahkan majlis malam itu. Pak Wan menasihati kami untuk berpolitik kerana Allah. Bukan kerana seseorang idola atau sesebuah persatuan. Untuk mengelakkan kebosanan/kebengangan berpolitik. Hujung minggu ini pula, InsyaALLAH saya akan menyertai Dapur Jalanan dan Miera akan bersama-sama menyertainya. Hehe.

 Sesi borak santai bersama Pak Wan yang terlibat di dalam politik semenjak berumur 14 tahun. Sekarang Pak Wan berumur 84 tahun. Lama kot. 
Semangat sampai ke sekarang. Kata anaknya, dengan berpolitik ini, Pak Wan merasa sihat. Esoknya mereka akan ke Kajang untuk penamaan calon dan membantu berkempen. 

Hypokrites was a technical term for a stage actor and was not considered an appropriate role for a public figure (sumber : wikipedia)


Berbalik kepada cerita keberanian tadi, selepas menonton teater itu, penonton diberikan peluang untuk  sesi Q&A. Hal ini kerana semua pelakon teater itu merupakan part-timer. Mereka mempunyai profesion yang lain tetapi berminat dengan teater. Maka, kakiseni dan beberapa geng Namrom mengajar mereka pada malam hari dan hujung minggu. Dan ini merupakan tugasan pertama mereka. Jadi, mereka memerlukan kritikan yang membina untuk lebih berjaya dan untuk tayangan-tayangan seterusnya. Miera menyuruh saya bertanya soalan. Hehe. Biasa juga Mak Ina menyuruh saya bertanya soalan ketika kami mendengar ceramah-ceramah di luar. Biasanya saya tidaklah. Tetapi kali ini, saya mahu mencuba. Merangka-rangka soalan di dalam kepala, berkali-kali mengangkat tangan sebab antara nak dengan tidak. Akhirnya, saya bertanya soalan. Wee~~. Soalan simple sahaja. Tetapi lebih kepada mahu mencuba keberanian diri. Terdengar getaran di suara saya ketika bertanya soalan. Haha. Pengalaman betul. Selepas berjaya bertanya walaupun jawapannya seni juga dan susah nak faham untuk orang yang kurang seni seperti saya, tidak mengapa. Janji saya melawan rasa cuak itu. *tepuk-bahu-sendiri*

Saya rasa, kita perlu ada maklumat untuk kita berani bercakap. Berani akan datang dengan maklumat itu. Misi saya selepas ini, mahu mencuba temuduga pula. Mencuba market diri. Dah kena fikir kelebihan dan kelemahan diri ini.:)

Love..

6 comments:

Haizir said...

Salam, Nadia. Best baca. Pak Busu teringat ada satu kata-kata dari Nurul Izzah yang lebih kurang bunyinya: Perasaan takut ada pada semua orang, tapi orang yang mengatasinya itulah orang yang berani.

Terus berjuang. :)

siti khadijah said...

Penuhkan masa muda dan bujang mencari ilmu dan pengalaman.

nadiah said...

Salam,

Pak Busu : Best yer? *malu* Terima kasih. Orang tiba2 terfikir nak tulis cerpen masa tengok teater tu. Nak buat benda yang lain selain kerja. Pak Busu ada tips tak untuk orang yang baru nak mula tulis?

Mak Ngah : InsyaALLAH. Doakan orang dapat ilmu yang bermanfaat Mak Ngah. :)

Haizir said...

Nadiah, bagus idea nak tulis cerpen tu. Tips dari Pak Busu: jangan ambil sebarang tips. Tulis je. :)

Haslina Othman said...

Nadiah yang disayangi,

Menarik sungguh baca entri "Berani". Dan, mekna pun terkesan dengan tulisan awak sehingga turut menulis tajuk yang sama di blog rahsia mekna..;)
Teruskan eksplorasi diri Nad. Jangan takut mencuba dan terus berani menggali potensi diri.
Mekna tahu awak boleh. :)

Haizir said...

Wah, kat manalah agaknya blog rahsia Mekna tu. Agak-agak kalau cari pakai Google Search boleh jumpa tak?