Friday, August 2, 2013

Iftar di Kampung Halaman

Sempena dengan cuti Nuzul Al-Quran yang jatuhnya pada hari Jumaat, saya sekeluarga dapat berbuka puasa di kampung. Weee~~. Hari Jumaat, saya bersama emak dan kakak pertama saya pulang ke kampung terlebih dahulu. Sementara ayah dan adik bongsu saya pulang selepas bersolat Jumaat. 

Di kampung adik-adik saya iaitu Nafisah dan Naziha sudah terlebih dahulu sampai kerana pulang bersama kawan-kawannya. Budak-budak sekarang, belajar lagi sudah ada kenaikan. Gila hebat. Tidak mengapa. Jika sudah ada kemudahan dan boleh digunakan sebagai amal untuk membantu orang. Silakan mempunyai kenaikan.

Di kampung juga Pak Busu dan Mak Usu serta Achik Didi dan Achik Iza yang sudah sampai. Ini merupakan orang-orang yang bekerja di Selangor ya, kerana Mak Ina bekerja pada hari ini dan tidak dapat pulang. Berbuka puasa di kampung memang heaven. Baru kat dunia dah rasa nikmat syurga, tu baru kecil. Kalau syurga betul-betul. Allah. Tak tergambar. Masukkan kami ke dalam syurgaMu ya Allah. Doa banyak-banyak bulan puasa ini. :D

Nenek dah menjala kuih jala di pagi hari. Petang itu cuma memasak kari dan lauk-pauk yang lain. Saya tidak membantu di dapur langsung. Haha. Kepenatan memandu dalam kesesakan dan kehujanan tadi. Maka, tertidur. Alasan je tu nak tidur. ;p Bangun-bangun mak minta tolong siap-siapkan orang nak berbuka. Okay, yang itu tiada masalah. Anak-anak Mak Chah juga turut membantu. Muiz yang akhirnya telah keluar dari pertapaan, Rahman pun balik, Masyitoh dan Muhammad juga ada. 

Malam itu, kami berterawih di rumah berimamkan ayah saya. Selepas terawih, ada lagi sesi menghabiskan makanan. Seperti di bawah. Hehe.    

Makan

Makanan

Pemakan. :D

Keesokan harinya, atas permintaan siapa entah, nenek membuat kuih belanda atau kuih gulung ada sesetengah orang panggil. Buat adunan sekilo, sekali masak guna sesudu sahaja.. Wuuu~~. Bila nak habis ni? Renyah. Memang tak buatlah nampaknya. Tapi sedap. Kuih tradisional kot. Benda-benda yang susah ini, hasilnya memang superb. Tapi untuk saya, thanks but no thanks.  

Guna dapur gas ok lagi. Cuba bayangkan orang dulu. Mana nak jaga api, nak jaga kuih lagi. *Kagum*

Selepas masak, dikeluarkan dan hendaklah digulung dengan segera.

Seorang kena jaga 4 bekas. Kena fokus. Nanti ada pula yang hitam.

Kena gulung cepat-cepat. Jika tidak, dia keras dan tak boleh digulung lagi. Tangan dah kebas-kebas dah.

Masih lagi dalam mood mengelat. Semasa nenek membuat kuih belanda, Nafisah, Naziha dan saya ke Melaka mencari baju raya. Baju raya kami masih tiada. Hihi. Siapa suruh lambat-lambat fikir? Selepas memusing dari Jasin ke Melaka, berjaya juga kami mencari baju raya. Sekali pakej dengan tudung sekali. Wee~~~.

Semasa sedang dalam perjalanan pulang, emak saya menelefon. Katanya, dia sudah ke rumah nenek Sa'abah saya. Okay, kami akan ke sana setelah pulang. Ada dua kampung di satu kampung. Kena membahagikan masa separuh-separuh. Buka puasa di kampung lagi satu pula malam ini.

Sampai di rumah nenek Sa'abah, mereka sedang memasak. Wau! Ada laksa, meehon sup dan nasi. Ayah sila makan kenyang-kenyang. Hehe. Ayah saya selalu menyuruh kami adik-beradik belajar memasak dari nenek kerana lauk nenek sedap. Saya tahu cara nenek saya membuat asam pedas, tetapi masih tidak sama dengan rasa air tangan nenek. Saya katakan kepada ayah saya, 'nak makan sedap baliklah kampung selalu'. Ayah saya senyum saja. Tau dah. Malas nak balik kampunglah tu. Ayahku.

Malam itu, sekali lagi ayah menjadi imam kami. Maka, inilah imam solatku. Haha.Sebelum solat, ber'perang' dengan saya sebab saya nak menonton Oh, My English. Keesokan harinya ada episod finale (tapi, tak finale sangatlah. Ada to be continued.. Apakah??), jadi Astro menayangkan episod-episod sebelumnya. Saya belum menonton episod itu lagi. Huhu. Kemudian ayah saya menyuruh adik saya iqamat. Haha. Ayah bijak. Melompat-lompat baru saya nak tutup tv.        

Ya Allah, hidupkan kami dalam iman, matikan kami dalam iman dan tempatkan kami di tempat orang-orang yang beriman.

Cik Pipah ini, behave gila kat kampung. Bagus. Dulu punyalah takut dengan orang. Sekarang tidak lagi.

Selesai solat, bersalam-salaman sebelum hari raya.

Masih kecomelan dimenangi oleh Afifah. Maaf Kak Chik dan Kak Fisha.

Kami pulang ke Klang pada hari Ahad pagi. Ayah menghantar Fisha ke Kajang kerana dia sedang menjalani praktikal di sana. Sementara Naziha menumpang Achik Didi kerana Puncak Alam sejalan dalam perjalanan pulang ke Kuala Selangor.

Cuma tinggal kurang dari seminggu lagi, Ramadan akan melabuhkan tirainya. Bertemu lagikah kita  di Ramadan akan datang? Sementara masa masih ada, mari kita bersama-sama menambah amal dan berdoa dipertemukan dengan Ramadan akan datang. Selamat beramal. 

Saya tinggalkan dengan doa yang dipesan oleh Rasulullah S.A.W. Kata beliau kepada Aisyah R.A, banyakkan membaca doa ini ketika bertemu Lailatul Qadar. Marilah kita bersama-sama mengejar keampunan Allah sebelum berakhir ramadan.


 Saya ambil dari google image sebab dia comel. Terima kasih littleMuslimah2013. :D
 
Love.

No comments: