Monday, January 23, 2012

Cuti ke tak? :D

Alhamdulillah, semalam saya sempat menghadiri (walaupun duduk kat khemah je masa majlisnya) pertunangan sepupu saya Ani Masturah binti Zahri bersama tunangnya. Ketibaan orang sebelah lagi awal dari kami yang tinggal berdekatan menyebabkan kami tidak dapat masuk ke rumah Mak Lang saya. Majlis berjalan lancar, dan ayah saya bertindak sebagai jururunding pada waktu itu. InsyaALLAH, majlis perkahwinan akan diadakan pada bulan May nanti. Nenek, Acik Oya dan keluarga serta Pak Busu saya datang dari kampung untuk memeriahkan majlis. Juga anak arwah Pak Ngah saya dari UIAM Gombak, Fatimah dan abangnya Dolah berjaya sampai untuk majlis ini. Setelah selesai majlis hampir ke pukul 3 petang, kami pulang ke rumah untuk merehatkan diri. Semua bantai tertidur kerana kepenatan. Mujur lauk kenduri tadi masih banyak, jika tidak pasti akan ada lagi urusan ke dapur untuk menyediakan makan malam. Penat. Haha. Selepas makan malam, Pak Busu saya yang memang teringin ke I-City di Shah Alam mengajak kami ke sana. Sebanyak empat buah kereta yang membawa saudara-saudara kami telah memenuhi I-City pada malam itu. Kami menangkap gambar menggunakan kamera Timah. Tiada langsung gambar di dalam simpanan saya (Masa inilah saya merindui telefon yang mempunyai kemudahan kamera).

Hari ini (Ahad), merupakan hari pertunangan budak rumah saya merangkap budak pejabat juga iaitu Nur Faizah binti Masran di Mentakab. Saya tidak dapat menghadirkan diri. Kita datang majlis perkahwinan nanti yer Paie. Tahniah menjadi tunangan orang. :). Program saya bertukar pula ke lawatan ke asrama sepupu saya Fatin Aini dan Hafizah di Rawang kerana nenek saya telah pulang pada siang harinya ke kampung. Saya dan Alin berjumpa dengan Sobri dan Mubarak di Carrefour Subang dan seterusnya ke Rawang terus. Setelah membeli sedikit barang keperluan Atin dan Ijah di Carrefour, kami ke KFC untuk membeli makanan tengahari seterusnya menyambut hari jadi Sobri di Rawang nanti. Berpandukan googlemap Alin sehingga ke exit Rawang dan seterusnya dipandu arah oleh Sobri dan Mubarok sehingga ke Rawang Country Homes. Perjalanan hanya memakan masa lebih kurang 30 ke 40 minit sahaja melalui NKVE. Dekat juga rupanya Rawang ini. Sobri memberitahu, sekolah mereka mempunyai program dan tidak membenarkan pelajarnya pulang. Tidak mengapa, kami boleh melawat sahaja. Sekurang-kurangnya memberi sedikit kegembiraan kepada Atin dan Ijah. Yelah, pengalaman orang melawat kita semasa kita di asrama. Pastinya menarik.

Malangnya, sesampai di sana, Atin tiada. Dia telah dihantar ke Kedah untuk pengkhususan membuat kek kerana telah habis tingkatan lima. Ijah pula sedang tidur kerana pada hari ini merupakan giliran team usrahnya untuk memasak tengahari dan dia keletihan. Kami menunggu di bawah asramanya dan selepas Ijah turun, kami makan di kedai makan berdepan dengan asrama Ijah kerana tempat lain basah disebabkan hujan semalam. Waktu ni agak segan ok. Makan KFC di kedai makan. Untuk mencover, kami membeli teh o ais satu. Hehe. Sedang makan, kami bertanya kepada Ijah sama ada beliau boleh di bawa pulang atau tidak. Ijah kata, kena ada saudara datang mengambil. Ok, Sobri merupakan abang Ijah. Haha. Hasilnya, selepas bertanya dengan Ustazah, kami berjaya melarikan Ijah dari asramanya dan berjanji akan menghantarnya pada keesokan harinya. Program kami untuk esok adalah ke Petrosains di KLCC. Saya tinggalkan Ijah, Sobri dan Mubarok di rumah Mak Ngah. Esok kami akan berjumpa lagi untuk program seterusnya. Balik dari rumah Mak Ngah, Nafisah telefon dan meminta saya menjemputnya di Sungai Udang kerana menyertai program di sana. Sampai di rumah sudah jam 6 petang. Esok jadual sudah ada. Hari Selasa, saya akan menemani Lyza untuk ke rumah saudaranya di Cheras pula. Hari Rabu pula saya bercadang untuk membuat passport dan pergi ke bank.

Jadual yang agak penuh untuk sepanjang cuti tahun baru ini. Saya isi masa saya dengan hal-hal yang menarik. Alhamdulillah. Selain itu, saya bersyukur adik-beradik saya masih berada di depan mata saya dan jika tidak pun, saya masih boleh menghubungi mereka jika saya mahu. Saya sudah lama ingin menulis entri mengenai adik-beradik kesayangan saya dan keluarga saya. Insya-ALLAH jika diberi kesempatan. Satu entri mengenai mereka kelak.

Love..

No comments: