Thursday, January 12, 2012

Kegembiraan 2011

Sudah 11 hari di tahun baru 2012. Terlalu banyak perkara yang terjadi pada tahun lepas yang tidak berkesempatan dicoretkan di dalam blog. Antaranya perkahwinan kedua-dua sepupu saya Nurlina dan Ahmad Arif. Perkahwinan bersama orang jauh menyebabkan kami berjaya membuat cuti-cuti Kelantan bersama Achik di sana. Kehadiran nenek Sa'abah memeriahkan majlis menambah kegembiraan. Kenangan menaiki pesawat bersama mak dan ayah untuk pertama kalinya (Yeay, ayah saya dah naik kapal terbang. Selalu kata asyik hantar orang kat airport je kan ayah. Hehe.) Di sana, Tok Ali dan Nenek Sareah juga menghadirkan diri untuk ke majlis Zarizi. Walaupun mengalami sedikit kemalangan semasa menuju ke Kelantan bersama Pakdik, tetapi Atok tetap sampai ke Kelantan. Kata Atok, masa berkumpul ramai-ramai ni yang seronok.


Nenek-nenek saya yang comel. :)

Selain itu, majlis perkahwinan Ahmad Arif juga sangat meriah. Kami menjadi semakin rapat dengan anak Pak Amjah. Masa lebih banyak dihabiskan bersama saudara-mara. Pasukan bola dan pasukan bowling telah berjaya dibentuk untuk sebarang pertandingan yang akan datang. Hehe. Saya suka kenduri, kami saudara dapat berkumpul dan bermesra.


Selain itu, tahun lepas juga saya telah berjaya membawa Nenek Sa'abah berjumpa dengan abangnya yang lama tak jumpa. Cita-cita nenek itu terlahir semenjak perkahwinan Kak Long saya ketika saya menjemput nenek dari kampung. Akhirnya, berjaya juga ayah saya mencari rumah Tok Long saya di Sepang. Itu merupakan kali pertama juga saya berjumpa dengan satu-satunya adik beradik nenek saya. Alhamdulillah.




Tahun lepas juga saya diperkenalkan kepada Mat Lutfhi oleh Naziha. Vlogger lawak yang bijak dan sinis. Video-videonya menjadi ubat mengelak ngantuk ketika di pejabat. Selain itu, vlogger lain seperti Anuar Hadi juga menjadi carian saya di internet sekarang.



Gambar Raya


Di pejabat, saya telah mengikuti satu aktiviti bersama dengan anak yatim anjuran Gamuda di Kuala Selangor Nature's Park. Aktiviti menarik ini saya kongsi bersama dengan dua lagi teman sepejabat iaitu Faezah dan Anis. Pengalaman menanam pokok bakau juga akan menjadi sebahagian kenangan dan kasih sayang saya kepada bumi ini. Aktiviti tahun ini pula adalah memanjat Gunung Kinabalu pada bulan Jun nanti. InsyaALLAH.



Semoga hiduplah pokok bakau ini. :)


Kami juga untuk kesekian kalinya pindah pejabat lagi. Kali ini, kami berpindah ke Menara MK di Damansara Perdana. Bangunan yang dari jauh nampak cantik tetapi bila tengok dekat-dekat macam rumah tidak siap kerana bertema 'Bangunan Hijau'. Tetapi menarik. Pejabat saya di tingkat 15. Dari pejabat saya boleh kelihatan Menara Telekom.


Bersantai-santai semasa makan tengahari. Am pergi haji waktu ni.



Dinner Gamuda. Tak dapat cabutan bertuah sebab datang lambat. :(


Terima kasih kepada sepupu kesayangan saya yang memperkenalkan twitter di sms. Permulaannya supaya saya boleh bermesej dengannya secara unlimited dengan hanya bayaran RM1 seminggu. Tetapi, sejak kebelakangan ini seperti sudah tidak berfungsi mesej di twitter itu. Antara orang terawal yang saya follow adalah Sham Kamikaze dan Wardina Saffiya. Seperti bulan jatuh ke riba, Encik Anuar telah menganjurkan program untuk orang muda di kampung beliau di Perlis dan di antara jemputannya ialah Sham. Saya dan Mekna berkesempatan ke sana dan yang paling mengujakan, Mekna telah membaca sajak diiringi petikan gitar oleh Abang Sham (ok, agak gedik di situ.haha). Saya pulang ke Selangor bersama adik saya Firdaus yang kebetulan bekerja di Perlis.



Sangat humble. Abang Sham? Ahaks. Dah menjaga pandangan dah sekarang ya.


Melalui twitter Sham (pergh, macam kawan-kawan) juga saya mengenali seorang tokoh motivasi yang hebat iaitu Prof. Dr Muhaya. Beliau telah meng-retweet status Prof Dr Muhaya dan menyebabkan saya mencari maklumat mengenai proffesor tersebut dan sekarang telah mengikuti program beliau di IKIM.fm. Saya juga pernah berjumpa dengannya semasa program di Stadium Shah Alam dan di masjid bersebelahan rumah sewa saya. Banyak yang boleh dipelajari dari profesor ini. Semuanya bermula dari apa yang kita fikir. Maka, fikirlah yang baik-baik sahaja.


Dua benda yang paling mengujakan pada saya pada tahun lepas adalah menyertai dua perhimpunan yang saya kira merupakan sejarah untuk diri saya sendiri (bak kata Alin, i'm part of the history) dan sejarah Malaysia juga iaitu Bersih 2.0 dan Sambutan Tahun Baru 2012 di Dataran Kemerdekaan Shah Alam.


Saya bersama-sama Mekna, Aminah, Encik Anuar dan seorang kawannya telah bersama-sama hampir berpuluh ribu rakyat Malaysia yang menuntut pilihanraya yang bersih dan adil telah bersama-sama berjalan di Kuala Lumpur pada 9 Julai 2011. Saya dapat merasakan semangat satu malaysia ketika bersama-sama berjalan tanpa mengira kaum dan warna kulit. Berkongsi garam dan air ketika disembur gas pemedih mata dan lari dari polis sesama kami, berteduh di Tung Shin Hospital dan bersolat di situ. Setiap kali membaca buku Kisah Sebenar 9 July 2011, saya pasti menitiskan airmata. Betapa susahnya kita untuk menyuarakan pendapat di dalam negara demokrasi ini dan yang pastinya kematian Allahyarham Baharudin menyentuh perasaan saya.


The best!!


Saya tutup tahun 2011 dengan menghadiri satu program yang berilmiah dan santai. Program hiburan yang saya kira sangat menghiburkan tetapi objektifnya masih tidak lari dari berkongsi ilmu untuk orang muda. Sebanyak hampir 70 ribu ke 80 ribu orang memenuhi Dataran Kemerdekaan Shah Alam. Saya bersama-sama sepupu saya, makcik saya, adik-adik saya dan kakak saya berjaya menghadirkan diri ke majlis ilmu ini. Bersolat beramai-ramai di padang dan mendengar hiburan selagi tidak melalaikan disamping berkongsi ilmu agama merupakan penutup yang baik untuk diri saya tahun lepas.


Semoga InsyaALLAH, tahun ini akan menjadikan saya hamba ALLAH yang lebih hebat lagi di sisi ALLAH dan memperbanyakkan membuat kebaikan untuk mencari redha ALLAH dan bukan untuk penghargaan manusia.


Selamat Tahun Baru Semua. Minta maaf jika terbuat salah dan silap kepada anda semua sepanjang mengenali diri saya. Semoga kita semua berjumpa di syurga kelak. :)

Love..

2 comments:

Anonymous said...

My ever-loved & sweet Nad,

I'm always happy to read your entry. It shows that you're having a cheerful life. Not only that my dear, you have a open heart & mind and always willing to learn new things.

May your 2012 wishes do come true. :)

Love you always.

Nadiah said...

Amin. Semoga cita-cita Mekna juga dimakbulkan ALLAH. :)

Love you too..