Monday, May 30, 2011

Makan-makan di rumah Kak Morni

Kisah bermula dari kakak pejabat saya yang mengajak saya menemaninya sepanjang ketiadaan suaminya yang terpaksa berkursus di Langkawi. Lalu saya mencadangkan untuk membuat makan-makan bersama dengan rakan-rakan perempuan kami di rumah Kak Morni. Ala-ala parti bujanglah kononnya. Tetapi, Kak Morni memberi cadangan yang lebih bernas dan menarik iaitu dengan mengajak semua geng-geng pejabat yang sekepala dengan kami seperti adik-adik trainee dan kawan-kawan qs yang rapat dengan kami. Yang kepala besar-besar sikit tidak tergolong dalam majlis ini. Maaf.

Selepas perancangan diutarakan kepada ahli mesyuarat tingkap (teman-teman sepermakanan) pejabat kami. Cadangan untuk membakar-bakar dipersetujui ramai dan ahli mesyuarat juga bersetuju untuk menghulurkan bantuan dana dan kepakaran memasak. Ebah akan memasak yee mee dan Am akan memasak spageti. Saya selaku koordinator tak bertauliah telah mengajak jemputan melalui e-mel dan pengesahan yang dibuat seramai 20 orang yang akan hadir. Bab makan, ramailah anggotanya. Hehe. Maka, tarikhnya adalah bersamaan 24hb May 2011 bersamaan Selasa. Destinasinya di rumah Kak Morni di Puncak Alam. Nasib baik Kak Long saya melahirkan anak buah saya pada Isnin pagi. Jika tidak, saya mungkin tidak dapat menghadiri majlis ini. Kena on-call konon-kononnya. Nur Afifah pandai pilih masa nak keluar ya sayang.


Orang kuat dapur. Syaf, Ecah, Ili, Am dan Ebah.

Menu di dapur basah adalah yee mee dan spageti. Chefnya Ebah dan Am. Lihat muka ceria mereka di dapur. Masak dengan penuh kasih sayang, maka hasilnya menarik. Yee mee Ebah memang sedap dan Am punya spageti juga. Korang berdua, sudah boleh berkahwin ya. :) Dapur di luar pula upacara membakar-bakar apa yang patut. Adli bersusah payah menghidupkan api dan mengeluarkan segala tenaga sehingga setelah api berjaya dihidupkan, beliau meninggalkan kami yang comel-comel ini membakar kesemua ayam, ikan, udang dan sotong yang telah ditaja oleh Kak Morni.

Paie, Faezah dan saya bertungkus-lumus membakar.

Makanan yang sangat banyak. Alhamdulillah tidak membazir.

Masing-masing sudah lapar. Meratah apa yang patut. Imam mudanya tak kena marah lagi.

Kek kejutan dari Kak Morni untuk semua birthday girl dan birthday boy bulan May dan Jun

Bergambar sebelum masing-masing mengundurkan diri. Terima kasih semua.

Budak-budak perempuan semuanya tidur di rumah Kak Morni malam itu. Keesokan harinya, melalui jalan yang terpaksa ditempuh oleh Kak Morni hari-hari. Kesesakan lalu-lintas yang sangat hebat bagi saya yang jarang terperangkap kerana menaiki motor. Kak Morni keluar rumah jam 7 pagi setiap hari kerana akan terperangkap di dalam kesesakan dan lewat tiba di pejabat. Baginya biasa, bagi saya luar biasa. Masa-masa itu, biasanya saya tengah mandi. Haha.

Kepada semua yang menjayakan majlis ini, ribuan terima kasih diucapkan. Kalian semua memang sahabat yang baik. Semoga ukhwah yang terjalin ini berkekalan di dunia dan akhirat.

Love.

Tuesday, May 24, 2011

Keluarga Baru Haji Othman

Sudah lama tidak berblog. Bukannya tiada aktiviti yang mahu dijadikan kenangan, cuma semakin tiada idea menulis. Haha. Alasan. Kemalasan melanda sebenarnya. Antara yang paling rajin mengupdate blog dalam keluarga kami ialah Mak Ngah saya. Saya merupakan silent readernya. Hehe. Teruskan usaha Mak Ngah.



Keluarga baru Haji Othman


Kenangan saya pada hari ini ialah menerima anggota baru dalam keluarga kami. Cicit yang ke-3 dalam keluarga Othman telah lahir pada semalam hari. Juga merupakan cucu yang ke-3 ayah saya dilahirkan pada 23 Mei 2011 pada jam 10.00 pagi di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM). Kak Long saya selamat melahirkan anak perempuan sulungnya. Mekna, Encik Anuar dan saya sempat menjadi antara yang terawal melawat Kak Long saya. Sejurus selepas waktu pejabat kami bergegas ke PPUM yang terletak tidak jauh dari rumah sewa saya di PJ. Kami menimbangkan bahawa kamilah orang terawal, rupa-rupanya tidak. Sesampai kami di sana, emak mertua kakak saya sudah berada di hospital. Cik Yaminah yang merupakan jiran kami semasa kami duduk setinggan di tepi sungai yang lalu telah dijemput oleh abang ipar saya. Kata Cik Yam juga, mak dan ayah saya baru sahaja pulang dan akan ke rumah Pak Long. Ok, maknanya kami bukan yang terawal. Hehe.


Kak Long saya telah dimasukkan ke hospital pada petang Ahad kerana telah mengalami sakit yang sekejap-sekejap. Pada jam 8 pagi Isninnya, beliau telah di bawa ke bilik bersalin dan selamat melahirkan anak jam 10.00 pagi. Alhamdulillah, Kak Long saya juga mudah. Mengikut emak saya katanya. Emak saya juga bersalin mudah. Saya fikir, 2 jam itu sudah singkat untuk jangka masa bersalin. Rupa-rupanya tidak. Kakak saya yang kedua cuma mengambil masa selama 55 minit semasa melahirkan anaknya yang pertama. Itupun kata Kak Mi, jururawat di Hospital Klang sudah memarahi beliau kerana terlalu lama di wad bersalin. Lain hospital, lain pendekatannya. Mungkin disebabkan terlalu ramai orang di Hospital Klang menyebabkan keadaan menjadi begitu. Bilalah hospital di Shah Alam boleh beroperasi? Terlalu banyak korupsi sehingga kesihatan rakyat juga diperdagangkan.

Encik Anuar mendoakan baby.


Topi mengalahkan chef anak buah Alang ni.


Kak Long saya tiada di katil sewaktu kami datang. Baby sahaja yang tinggal bersama Cik Yam. Saya tengok anak buah saya ini. Argh. Sangat comel hamba ALLAH ini. Subhanallah. Pipi dia. Memang kena gomollah balik Klang nanti. Alhamdulillah, kakak saya dan anaknya sihat. Bayi seberat 2.80 kg ini belum mempunyai nama. Jadi sekarang, boleh memanggilnya dengan nama apa sahaja mengikut selera masing-masing ya. Mak Ina telah memanggil dengan nama Aleya. Amir mahu menamakannya sebagai Siti Aminah. Ini mesti kes baru lepas tengok Nur Kasih Amir ni. Ada nama sebenarnya kata Kak Long saya. Cuma masih dirahsiakan. Jika tidak silap saya, sunnah menamakan anak pada hari ke-7 selepas kelahiran. Saya juga tidak pasti hukum itu betul atau tidak. Nanti confirm balik dengan ayah saya.



Semoga menjadi anak yang solehah besar nanti.


Kak Long, Abang Aidil dan baby.

Saya sudah mempunyi 3 orang anak buah. Wah! Sungguh tidak sangka. Muhammad Afiq dan Muhammad Akmal serta seorang yang namanya belum diketahui. Semoga kalian menjadi anak yang soleh dan solehah apabila besar kelak.


Love..