Monday, June 6, 2022

Ke Manjung

Meraikan majlis perkahwinan cucu Nek Lang yang pertama di Perak. Sepatutnya dua pupu aku. Tapi, tak kenal. Haha. Aku raikan sepupu ayah je ar. Anak kedua Tok Lang, pakcik Azman. 😊😊

Dekat rumah Perak

Nek Lang

Pakcik Azizi

Pakcik Azman dengan Makcik Azura

Pakcik Azizi yang pakai kemeja biru ni anak Nek Lang no tiga. Dia yang melayan kitorang masa makan. Masa borak pasal jalan nak datang sini, dia kata dia lalu highway utara selatan. Sebab rumah mak mertua dia dekat Batu Gajah, dekat darat. Manjung ni dekat baruh sebab dekat dengan pantai. Aku dalam hati, 'Orang Melaka betul ni. Baruh yang aku tau, rumah mertua Acik Oya je. Jarang guna darat baruh ni dalam peta'. 😅😅

Pastu hilir hulu yang kitorang panggil jilir julu ikut air sungai. Mengalir ke hilir. Rumah Tok Man jilir, rumah Tok Bujang julu. Aku pun jarang guna. Jadi, bila dengar orang borak guna perkataan ni, teruja.🤗🤗

Nek Lang ni kira adik ipar atok Bujang. Biras nenek Saabah. Tok Lang dah meninggal. Adik beradik atok tinggal Nek Busu je. Duduk Lui dulu. Kitorang biasa singgah masa nak pergi Lanchang. Tapi, tahun ni tak. Anak Nek Busu yang duduk dengan dia dah meninggal dunia. Muda lagi. Jadi, isteri dia dah balik rumah mak dia dengan anak-anak. Nek Busu tinggal dengan anak dia yang lain kat mana entah.    Moga sihat yer Nek. Selalu bagi kitorang makan tengahari yang sedap masa nak pergi Lanchang. ❤️❤️

Ayah bawa pergi Manjung

Aku bawa balik

Jem giler. Pukul 10 baru sampai.

Tak larat nak singgah. Sampai kosong tong minyak

9.43 malam kata waze.

Perjalanan pergi dan balik yang makan jem dulu sebelum makan lauk kenduri ni memang pengalaman. Pergi Manjung ayah bawa tiga jam. Balik Kesang aku bawa tujuh jam. Sebab dah cuti sekolah. Bila fikir jem, memang malas nak pergi. Fikir nak raikan mak dan ayah, sampailah ke Manjung kita. 😂😂

Nak balik KL tadi ayah kata, 'Terima kasih untuk semuanya'. Allah. Macam kecik je benda buat ni. Bila ayah cakap camtu, terus rasa, besar agaknya kat mata diorang ni. Moga ikhlas dan dapatlah pahala gembirakan mak ayah ni. 😘😘 

Love..

No comments: