Thursday, March 25, 2021

Ili Shazwani Adlin

Dua minggu lepas, malam selasa, aku tengah tidur. Ebah call, dalam hati dah rasa lain dah. Sebab petang tadi, ebah call bagitau Ili masuk hospital sebab sakit perut. Allah, betul. Dbah call nangis-nangis kata Ili dah takde. Baru tadi, heartbeat dia stop. Ebah minta tolong bagitau kawan-kawan. Aku pun text geng GSC. Pastu bagitau family aku. Baca Al-fatihah ulang-ulang sampai aku tertidur. 

Plan asal nak pergi tengok Ili kebumi kat USJ4. Aku dah minta dekat Ai Tee dah. Merayu-rayu sebab dia takut aku kena covid dan nanti terkena dia sekali. Dia pernah kata, still nak tengok anak dia besar. Haha. Ya ya. Aku faham. Aku pujuk kata, tak tengok dekat-dekat. Just nak pay respect untuk dia for the last time. Dia pun lepaskan juga dengan berat hati. Aku tunggu Ebah kata dia dah gerak baru aku keluar opis. Ebah dengan Am cuti. 

Ebah kata, nak kena tunggu post-mortem baru boleh release. Tapi, sebelum tu kena buat covid test dulu. Dalam tengahari ebah tak bagitau lagi apa-apa. Aku text dia, dia bagitau kata result Ili positive covid. Satu lagi ujian untuk Ili. Sebab tu, urusan jenazah akan diuruskan oleh JAKIM. Semua family Ili tak boleh tengok. Dah kira close contact. Sedih giler dengar tak boleh urus. 

Tak tahu arrangement ebah camne, Am dengan Adli akan tolong kebumikan dekat Bukit Kiara sekali dengan JAKIM esoknya. Semua family tak boleh ikut masa kebumi. Ili, sampai ke sudah tak suka susahkan orang. 

Semoga syurga untuk semua yang tolong


Am dan Adli di kiri sekali

Kita pun pasti


Ahad lepas Ebah ajak pergi melawat kubur Ili. Sampai kat sana dalam 9 lebih. Dalam pada cari kuburnya, terserempak mak ayah Ili datang melawat juga. Sempatlah baca tahlil dekat situ sekali. Mak memang pesan, kalau boleh, pergilah melawat mak dia. Rezeki pula jumpa kat situ. 

Moga Allah ganjarkan pahala yang banyak 

Alhamdulillah selesai untuk hari ni

Hari-hari mak Ili pergi kubur. Ways of coping orang lain-lain. Ina dulu masa anak perempuan dia meninggal pun hari-hari pergi kubur. Makan bulan juga. Lain perasaan dia anak pergi dulu berbandong mak ayah. Walaupun still sedih untuk dua-dua keadaan. Aku doa semoga keluarga Ili tabah dan sabar untuk ujian ni. Syurgalah tempat Ili tu. Tak pernah susahkan orang dan selalu je mengalah. Dalam pada sakit jantung lapan tahun, meninggal sebab sakit dalam perut. Lain perginya. Doa untuk kekuatan Ebah juga. Semoga tenang juga. 

Ili, kita percaya awak dah tenang kat sana. Terima kasih untuk semua kasih sayang dan perhatian yang awak berikan. Jumpa nanti sayang. 



Love..

No comments: